2012-03-30, 07:53
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Det stämmer ganska bra med Karlskroniternas attityd. Tyckte programmet tog upp lite för mycket tid åt att förklara varför blekingskan förtjänar ett program. Annars är det roligt att ett så litet landskap som blekinge har så skilda lokala dialekter som blekinge har. Listerlänskan är ju nästan ett eget språk. Eller märker jag skillnaderna tydligare här eftersom jag är bleking.

Även Bohuslän har stora dialektskillnader. I Uddevalla pratar de en dialekt som låter som värmländska.

http://www.youtube.com/watch?v=5pVZos-wiGQ
Citera
2012-03-30, 21:55
Medlem
vafannuras avatar
Karlskronas stadsbild ser ju onekligen spännande ut sedd från luften, det utbyggda ö-landskapet gav mig lite Sim-City vibbar

Snubben på slutet som rabblade sin klassiska "listerländska" var ju jävligt ball måste jag säga.
Citera
2012-04-04, 21:41
Medlem
har fredrik wikingsson gjort en tjej från överkalix gravid? grabben var sjukt lik honom.
Citera
2012-04-04, 21:43
Medlem
Trumpeters avatar
Riktigt intressant avsnitt idag. Inte förstod man mycket.
Citera
2012-04-04, 22:31
Medlem
Ja, som vanligt är det intressant och roligt när Fredrik är i farten. Han kommer med en del förklaringar som ger ljus till funderingar man själv haft kring språk och dialekter. Som när vi får veta att vi en gång uttalat "j"- ljuden som vi stavar dem.

Just detta avsnitt var jag extra nyfiken på. Dels hade jag en klasskompis från Kalix som hade mycket skoj att berättaom Överkalix samt att jag gjorde militärtjänstgöringen I Luleå och lärde kännafolk från Piteå, Älvsbyn osv.

Gemensamt med den delen av Norrbotten är den speciella melodi som finns i dialekten. Pitebondskan är heller inte så långt från Kalixområdets. I Dalarna, utanför Mora och även kring Älvdalen finns dialekter och ord som påminner om de i Överkalix ( edit: tror att fornsvenskan har i vissa områden levt kvar och smält in i lokal språkutveckling. Konstiga är att i andra områden som har varit lika isolerade, där finns inte fornsvenskan kvar i samma utsträckning)
Senast redigerad av bohonos 2012-04-04 kl. 22:35.
Citera
2012-04-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Riktigt intressant avsnitt idag. Inte förstod man mycket.

Tycker dom borde göra ett avsnitt om anundsjömålet. En riktig speciell dialekt där orden skiljer sig nästan mellan varje hus man går till. Där kommer även skidskytteprofilen Fredrik lindström ifrån, som har samma namn som programledarn.

Någon som vet om man kan skicka in tips eller något ? Vore sjukt intressant om de kunde ta med anundsjömålet i ett avsnitt.
Citera
2012-04-05, 11:00
Medlem
Avsnittet om överkalixmålet var kanske det bästa och mest intressanta avsnittet i hela programserien inklusive första säsongen. Lite vemodigt att vi nu ser de sista generationerna som behärskar detta mål till fullo. Avsnitten om Limamålet och österbottniskan var också mycket bra.
Citera
2012-04-05, 13:13
Medlem
Crookens avatar
Det är ju förmodligen sveriges vackraste tvprogram. Underbara vyer under tal avsnitten.
Att det dessutom är intressant är ju ett plus bara.
Citera
2012-04-05, 18:27
Medlem
Blorkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Gemensamt med den delen av Norrbotten är den speciella melodi som finns i dialekten. Pitebondskan är heller inte så långt från Kalixområdets.
Håller med till fullo! Inte varit där allt för mycke, men tillräckligt för att ha känt av språket en del.

Har nog aldrig hört riktig Överkalixmål (visste knappt vad det var innan programmet, bara hört talas om), men jag känner igen mig i det du säger om språkmelodin i just det området.

Avsnittet var fantastiskt intressant. Man blir ju nästan sugen att lämna storstadsstressen och flytta upp till Kalix/Överkalix-trakten.
Citera
2012-04-05, 21:38
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Fy helvete, såg precis programmet och trodde först att pojken sjöng på älvdalska eller möjligen isländska. Lika obegripligt i varje fall.
Citera
2012-04-06, 00:09
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paganini
Avsnittet om överkalixmålet var kanske det bästa och mest intressanta avsnittet i hela programserien inklusive första säsongen. Lite vemodigt att vi nu ser de sista generationerna som behärskar detta mål till fullo. Avsnitten om Limamålet och österbottniskan var också mycket bra.

Väldigt intressant program, iaf jämfört med föregående. Fast man ska väl vara lite egen för att gå igång på dialekter med medeltida drag

För mig som österbottning kändes det som att det fanns en del likheter, men tex vad han i cowboyhatt snackade om hade jag nog ingen större koll på ...
Citera
2012-04-11, 21:00
Medlem
Trumpeters avatar
Nu

Avsnitt 5 av 8. Småland. I våra öron låter småländskan ärlig, strävsam och hederlig. Men vem byggde egentligen upp detta framgångsrika svenska varumärke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in