Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Hej! Själv Målare.
1. Kräv att få göra alla moment inom traditionellt måleri. Annars kastar dom spadarna i handen på dig och så är det det du gör lärlingstiden igenom.
2. Det finns på större firmor en lärlingsansvarig. Dock brukar de faktiskt vara helt jävla värdelösa. Följer inte upp nånting och är mest "sköna". Får ett par favoritlärlingar, inte sällan unga flickor, som de står och är gubbsjuka med.
3. Renovering. Helst inom lägenhetsservice. Där lär du dig MÅLERI. På Byggen är det inte måleri man egentligen pysslar med då beställarna beställer de absolut billigaste behandlingarna vilket ser ut som skit i slutändan.
4. Hamna i en sits där man år efter år går med elmyggan, spacklar och remsar gips. De övriga målarna på bygget tycker det är skitbra då de har en lärling som blir en fena på detta grovgöra och skjuter ackordet i höjden men för din egen utveckling är det inge bra alls.
Kortfattat: Börja helst inte på bygge, där lär man sig inte måleri, börja på renovering och service i lgh:er i vilka du får bekanta dig med mer moment i yrket och slutligen gör dig till en MÅLARE. Ingen som bara går på byggen blir en MÅLARE.
Misstänkte att det var lägenhetsservice som gällde, det är faktiskt det som jag är intresserad utav, service biten och renovering.
Tycker även om att möta kunder.
Tänkte söka till några av de större företagen här runtomkring.
Hamnade i den sitsen med elmyggan sist på ett stort bygge, samma moment dag ut och dag in och ingen som brydde sig, var för feg för o säga ifrån då jag var yngre.
Kan nog tänka mig lite mindre byggen isåfall.
Man är ju lite rädd för att man inte får de valet att välja service eller bygge när någon arbetsgivare tar sig an en, bara där ska man väl ha tur och glad att få en lärlingsplats, hört att det är svårt nuförtiden.
Man får väl stå på sig på denna gången helt enkelt.
Hur länge har du målat? Trivs du med det fortfarande?