• 1
  • 2
2017-07-11, 14:47
Medlem
Slottsgrytas avatar
Skall snart gå klart utbildningen som målare och bli lärling med den där digitala lärlingsboken.

1. Är det något jag bör tänka på under lärlingstiden?

2. T.ex är det någon som följer upp vilka timmar jag ska jobba/lägga ner på de olika momenten eller jag får själv ligga på o hålla koll?

3. Rekommenderas nybyggnation eller renoveringar som start?

4. Finna där något man absolut inte ska göra som en målare lärling?

5. Som plattsättare hade jag en totalt ointresserad handledare på ett stort bygge som slängde alla verktygen i handen på en och sen blev man sjävgående direkt med noll koll på boken, var helt jävla oseriöst.
Men yrkesbeviset fick jag till slut, men ingen som hjälpte en precis.
Vad är en bra handledare när man kommer ut tycker ni?

Är sjukt intresserad av att bli duktig, men vill att det går till på rätt sätt denna gången, mycket lite info om detta när man väl står där färdig utbildad med boken.
Orkar inte med sura ointresserade gubbar längre som bara vill gå i pension o dö.

Berätta gärna hur ni hade det under lärlingsperioden som målare.

Mvh

Slottsgryta
Citera
2017-07-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
2. T.ex är det någon som följer upp vilka timmar jag ska jobba/lägga ner på de olika momenten eller jag får själv ligga på o hålla koll?
Svaret har du här:
Citat:
5. Som plattsättare hade jag en totalt ointresserad handledare på ett stort bygge som slängde alla verktygen i handen på en och sen blev man sjävgående direkt med noll koll på boken, var helt jävla oseriöst.
Citera
2017-07-11, 15:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Skall snart gå klart utbildningen som målare och bli lärling med den där digitala lärlingsboken.

1. Är det något jag bör tänka på under lärlingstiden?

3. Rekommenderas nybyggnation eller renoveringar som start?

4. Finna där något man absolut inte ska göra som en målare lärling?

Men yrkesbeviset fick jag till slut, men ingen som hjälpte en precis.
Vad är en bra handledare när man kommer ut tycker ni?

Är sjukt intresserad av att bli duktig, men vill att det går till på rätt sätt denna gången, mycket lite info om detta när man väl står där färdig utbildad med boken.
Orkar inte med sura ointresserade gubbar längre som bara vill gå i pension o dö.

Berätta gärna hur ni hade det under lärlingsperioden som målare.

Mvh

Slottsgryta

Hej! Själv Målare.

1. Kräv att få göra alla moment inom traditionellt måleri. Annars kastar dom spadarna i handen på dig och så är det det du gör lärlingstiden igenom.

2. Det finns på större firmor en lärlingsansvarig. Dock brukar de faktiskt vara helt jävla värdelösa. Följer inte upp nånting och är mest "sköna". Får ett par favoritlärlingar, inte sällan unga flickor, som de står och är gubbsjuka med.

3. Renovering. Helst inom lägenhetsservice. Där lär du dig MÅLERI. På Byggen är det inte måleri man egentligen pysslar med då beställarna beställer de absolut billigaste behandlingarna vilket ser ut som skit i slutändan.

4. Hamna i en sits där man år efter år går med elmyggan, spacklar och remsar gips. De övriga målarna på bygget tycker det är skitbra då de har en lärling som blir en fena på detta grovgöra och skjuter ackordet i höjden men för din egen utveckling är det inge bra alls.

Kortfattat: Börja helst inte på bygge, där lär man sig inte måleri, börja på renovering och service i lgh:er i vilka du får bekanta dig med mer moment i yrket och slutligen gör dig till en MÅLARE. Ingen som bara går på byggen blir en MÅLARE.
Citera
2017-07-11, 16:05
Medlem
Durgas avatar
" Ingen som bara går på byggen blir en MÅLARE. "

Precis , Stockholms innerstad med sitt varierade fastighetsbestånd , 1880-1940 tal sen lite förort 40-60 tal och villor på det så du lär dig olika behandlingsmetoder och material.
Om du vill bli en hantverkare värd namnet.
Håll dej borta från nybyggen och yrkesskadorna.
Men det beror till sist på vem du är, en del gillar att gå på nybyggen , men jobbar knappast till pensionen då axlar och nacke satt stopp innan den infaller.
Glöm inte träningen, skidåkning är den ultimata träningen för att få kroppen att hålla som målare.
Citera
2017-07-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hej! Själv Målare.

1. Kräv att få göra alla moment inom traditionellt måleri. Annars kastar dom spadarna i handen på dig och så är det det du gör lärlingstiden igenom.

2. Det finns på större firmor en lärlingsansvarig. Dock brukar de faktiskt vara helt jävla värdelösa. Följer inte upp nånting och är mest "sköna". Får ett par favoritlärlingar, inte sällan unga flickor, som de står och är gubbsjuka med.

3. Renovering. Helst inom lägenhetsservice. Där lär du dig MÅLERI. På Byggen är det inte måleri man egentligen pysslar med då beställarna beställer de absolut billigaste behandlingarna vilket ser ut som skit i slutändan.

4. Hamna i en sits där man år efter år går med elmyggan, spacklar och remsar gips. De övriga målarna på bygget tycker det är skitbra då de har en lärling som blir en fena på detta grovgöra och skjuter ackordet i höjden men för din egen utveckling är det inge bra alls.

Kortfattat: Börja helst inte på bygge, där lär man sig inte måleri, börja på renovering och service i lgh:er i vilka du får bekanta dig med mer moment i yrket och slutligen gör dig till en MÅLARE. Ingen som bara går på byggen blir en MÅLARE.

Är inte målare men håller med till hundra procent i vad ovanstående säger. Vill dessutom nämna att det i regel uppskattas att man håller tider och visar intresse.
Citera
2017-07-11, 20:23
Medlem
killawifes avatar
Det beror jättemycket på vilken målarfirma du hamnar på och hur de som driver den är. När jag var lärling fick jag göra jättemycket olika saker och fick jobba med målare som brydde sig men jag träffade flera andra lärlingar som inte fick nån vidare bra utbildning. Jag fick heller inte göra gesällprovet vilket var lite dåligt.
Citera
2017-07-11, 21:29
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hej! Själv Målare.

Misstänkte att det var lägenhetsservice som gällde, det är faktiskt det som jag är intresserad utav, service biten och renovering.
Tycker även om att möta kunder.
Tänkte söka till några av de större företagen här runtomkring.

Hamnade i den sitsen med elmyggan sist på ett stort bygge, samma moment dag ut och dag in och ingen som brydde sig, var för feg för o säga ifrån då jag var yngre.
Kan nog tänka mig lite mindre byggen isåfall.

Man är ju lite rädd för att man inte får de valet att välja service eller bygge när någon arbetsgivare tar sig an en, bara där ska man väl ha tur och glad att få en lärlingsplats, hört att det är svårt nuförtiden.

Man får väl stå på sig på denna gången helt enkelt.

Hur länge har du målat? Trivs du med det fortfarande?
Citera
2017-07-11, 21:30
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det beror jättemycket på vilken målarfirma du hamnar på och hur de som driver den är. När jag var lärling fick jag göra jättemycket olika saker och fick jobba med målare som brydde sig men jag träffade flera andra lärlingar som inte fick nån vidare bra utbildning. Jag fick heller inte göra gesällprovet vilket var lite dåligt.

Hur kommer det sig att du inte fick göra gesällprovet?

Tröttna du på målandet?
Citera
2017-07-11, 21:32
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
" Ingen som bara går på byggen blir en MÅLARE. "

Precis , Stockholms innerstad med sitt varierade fastighetsbestånd , 1880-1940 tal sen lite förort 40-60 tal och villor på det så du lär dig olika behandlingsmetoder och material.
Om du vill bli en hantverkare värd namnet.
Håll dej borta från nybyggen och yrkesskadorna.
Men det beror till sist på vem du är, en del gillar att gå på nybyggen , men jobbar knappast till pensionen då axlar och nacke satt stopp innan den infaller.
Glöm inte träningen, skidåkning är den ultimata träningen för att få kroppen att hålla som målare.

Jag har tillgång till Malmö o Lund

Tränar på gym och kör klassiska tunga basövningar, hållt mig skadefri än så länge.

Men axlar och nacke tar det värst på?
Citera
2017-07-12, 19:39
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du inte fick göra gesällprovet?

Tröttna du på målandet?

Det var på 90 talet så det fanns inte så mycket jobb och de kunde helt enkelt inte få fram ett lämpligt objekt. Till slut gav jag upp måleriet och gick vidare till annat.
Citera
2017-07-13, 16:06
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det var på 90 talet så det fanns inte så mycket jobb och de kunde helt enkelt inte få fram ett lämpligt objekt. Till slut gav jag upp måleriet och gick vidare till annat.

Ganska surt och snubbla på målinjen där.
Just nu är det byggboom här i söder.
Får väl söka mig till de större företagen då tänkte bag, gesällprover får man bu hoppas det kan ordna.
Citera
2017-07-21, 13:44
Medlem
Slottsgrytas avatar
Va fan är det brist på målare eller?

Sökt lärlingsplats på 5 ställen och alla var desperata och erbjöd mig anställning direkt.

Ingen som vill bli målare nuförtiden verkar det som, ännu bättre för mig.
Ska köra eget någon gång i framtiden när man är ordentligt varm i kläderna.

Inte många elever på skolan som valt måleri yrket.

Ingen här som har svårigheter att få anställning?

Min polare har ju ett helvete och hitta lärlingsplats som VVS montör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in