2017-07-11, 14:35
Medlem
Hejsan flashback

Jag har ett kreditkort och har pratat med utgivaren (banken) om ett problem med e-fakturan som jag får.

Saken med e-fakturan är att beloppet som internetbanken "känner av" från fakturan nu är det lägsta beloppet att betala (150kr). Jag vill att det ändras till hela skulden istället, alltså så man betalar allt på en gång, så det inte blir någon ränta o.s.v.

Dom har gett följande svar: "Vi kan inte avisera totalbeloppet, men vi kan ändra så att du blir aviserad hela din räntebärande skuld".

Det jag undrar är: Vad skulle skillnaden vara mellan "total skuld" och "hela din räntebärande skuld"?
Om de skulle ändra till detta belopp, borde det bli så att man betalar hela sin skuld och det inte tillkommer någon ränta?

Tack för svar
Citera
2017-07-11, 14:50
Medlem
sucuks avatar
Banken vill att du skall göra bort dig och betala beloppet som aviseras, man måste ta sig omaket att gå in och ändra manuellt.

Ändrar de till räntebärande skuld så blir det väl precis så som du inte vill ha det, det belopp som börjat ticka ränta.
Citera
2017-07-11, 14:53
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LowSCP
Det jag undrar är: Vad skulle skillnaden vara mellan "total skuld" och "hela din räntebärande skuld"?
Om de skulle ändra till detta belopp, borde det bli så att man betalar hela sin skuld och det inte tillkommer någon ränta?

Gissningsvis:
"Räntebärande skuld" -> Skulden som existerar den 20:e varje månad. T.ex. 10 000 kr.
"Total skuld" -> Skulden som existerar i nuläget. T.ex. 10 000 kr från fakturan den 20:e och sen 3 000 kr till som du handlat för sen dess. Totalt 13 000 kr.

Du kan ju aldrig få "den aktuella skulden" på en faktura eftersom den förändras så snart du handlat. Däremot kan du få den räntebärande skulden som fanns vid den 20:e, och som du behöver betala för att undvika ränta.
Citera
2017-07-11, 14:56
Medlem
Se även upp med kontantuttag och jämförliga transaktioner, eftersom räntan normalt är från första dagen på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in