2017-09-25, 17:36
Medlem
Returpappers avatar
Hörde talas om besök i våra skärgårdar redan i slutet av 1960-talet. Sedan kom grodmän på land vid minstationer, navigationsbojar, bottenspår och stulna bottenminor i fasta minlinjer och alla ubåtskränkningar på 1980-talet då det nådde en kulmen. Då var det en och annan som fick följa med ut och peka ut observationsplatser men tusentals andra som aldrig fick någon återkoppling alls.

Försvaret lägger inte resurser på att konstatera bara ännu en kränkning. Kanske finns det en databas hos Must där allt noteras. Man kan ju alltid skryta med att vara en av väldigt många som haft närkontakt med undervattensfienden.

Att vi har spaningsförband för det som är under ytan lärde jag mig i söndags. Vad det är för något får man själv försöka föreställa sig.
Citera
2017-09-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det här var väl experter, kanske en aning självutnämnda, som brukar anlitas av media när Försvarsmakten hänvisar till sekretess och inte vill uttala sig? Vi får nog vänta på en officiell rapport, tror jag.

Fd MUST-anställda som uttalat sig stod det nånstans på nätet idag. Allvarligt talat så har ju bilden cirkulerat i media och finns på nätet och man behöver ju inte vara expert för att se att det med 96,8% sannolikhet var en farkost av nåt slag.

Är man mer expert än vad jag är kan man nog bedöma ännu mer säkert..

Nån officiell rapport lär aldrig komma.
Senast redigerad av Macke85 2017-09-25 kl. 18:36.
Citera
2017-09-25, 19:15
Medlem
Citat:
Detta tyder på att det var en svensk undervattensfarkost. Försvarsmakten har ju ingen anledning att närmare undersöka en sonarbild föreställande en dylik.

"I försvarets inledande analys tyder inget på att...", tja, det fanns förstås en naturlig förklaring: Undervattensfarkosten var svensk.

Tyder mer på att dom inte kan göra något så dom bryr sig inte.
Citera
2017-09-25, 19:39
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Det här var väl experter, kanske en aning självutnämnda, som brukar anlitas av media när Försvarsmakten hänvisar till sekretess och inte vill uttala sig? Vi får nog vänta på en officiell rapport, tror jag.

"Självutnämnda", har du läst artickeln? här har du lite ifrån den:-

"Nu har en analys på privat initiativ gjorts av Nils-Ove Jansson, tidigare verksam i marinens analysgrupp och ställföreträdande chef för Militära Underrättelse- och säkerhetstjänsten MUST, samt den tidigare sjöofficeren och lotsinspektören Nils Engström, skriver DN,
Dykare från Gävle hamn som undersökte botten efteråt hittade även bottenavtryck, enligt analysen. "

Lite tyngre än självutnämnda media experter tyvärr men som vanligt så förnekar försvarsmakten så det lär inte komma nån analys lixom det är samma "försvar" som bara kunnat bevisa en enda ubåt av alla kränkningar för folket och det är tack vare att dom va så generösa och körde upp på land helt själva
Citera
2017-09-25, 20:57
Medlem
Man behöver ju inte vara en expert och se att det är en farkost.
Frågan är vem den kan tillhöra
Citat:
Den dykarfarkost som kan ha varit i Gävle hamn i somras kan komma från Ryssland.
Spåren pekar mot en möjlig variant av den relativt nyutvecklade ryska Triton NN.

Citat:
Vi är säkra på att det varit en främmande farkost i Gävle hamn. Vi har kunnat eliminera alla felkällor. Det finns ingen annan förklaring, säger Nils-Ove Jansson, pensionerad kommendör och tidigare verksam som ställföreträdande chef för Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...-fran-ryssland
Citera
2017-09-25, 22:49
Medlem
Svensk media hetsar fram ett angrepp mot Sverige
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Citera
2017-09-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Svensk media hetsar fram ett angrepp mot Sverige

Nej

Varför skulle någon angripa Sverige på grund av vad som står i skittidningen Aftonbladet?
Citera
2017-09-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

"Superduperexperterna" gissar på en Rysk Triton NN och visst är det jäkligt likt på sonarbilderna. Väldigt likt!

Däremot är det nästan ännu mera likt en sån där svensktillverkad dykfarkost som jag tror säljs under namnet Seal Carrier.

Men det är svårt. Sonarbilderna är lite suddiga och det är svårt att hitta bra bilder på olika undervattensfarkoter.
Senast redigerad av Macke85 2017-09-25 kl. 23:02.
Citera
2017-09-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
"Superduperexperterna" gissar på en Rysk Triton NN och visst är det jäkligt likt på sonarbilderna. Väldigt likt!

Däremot är det nästan ännu mera likt en sån där svensktillverkad dykfarkost som jag tror säljs under namnet Seal Carrier.

Men det är svårt. Sonarbilderna är lite suddiga och det är svårt att hitta bra bilder på olika undervattensfarkoter.

Ner det är inte ett dugg likt ryssen på någpn punkt. Bilden är tillräckligt detaljerad för att inte bara säga att det troligen är den svensktillverkade utan att man troligen kan se vilken kunds variant det är. Eftersom det sålts sådana till ett antal kunder inklusive en (minst) civil som varit till salu öppet och baserad i sverige är det svårt att veta vem som agerade i detta fall utan detaljerad information från tillverkaren. Det är också fullt möjligt att en sådan hamnat i ryska händer. Det intressanta är att farkosten är konstaterad via bottenspår och att det också finn spår av att man hanterat någon form av utrustning (mina, lyssningsutrustning el transponder) i samband med fordonet.
Frågan är skälet till att försvaret blundar.
Egen aktivitet av hemlig art, dold samverkan och förberedelser med främmande makt (hamnen finns med i natos krigsplanering och är ett av två militära skyddsobjekt i området) övning med utländs kund som kräver sekretess.
Citera
2017-09-26, 07:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ner det är inte ett dugg likt ryssen på någpn punkt. Bilden är tillräckligt detaljerad för att inte bara säga att det troligen är den svensktillverkade utan att man troligen kan se vilken kunds variant det är. Eftersom det sålts sådana till ett antal kunder inklusive en (minst) civil som varit till salu öppet och baserad i sverige är det svårt att veta vem som agerade i detta fall utan detaljerad information från tillverkaren. Det är också fullt möjligt att en sådan hamnat i ryska händer. Det intressanta är att farkosten är konstaterad via bottenspår och att det också finn spår av att man hanterat någon form av utrustning (mina, lyssningsutrustning el transponder) i samband med fordonet.
Egen aktivitet av hemlig art, dold samverkan och förberedelser med främmande makt (hamnen finns med i natos krigsplanering och är ett av två militära skyddsobjekt i området) övning med utländs kund som kräver sekretess.

Det är inte lika uppenbart för mig. Vad gör dig så säker att det är en Seal Carrier? Ge oss detaljerna så vi förstår och kan värdera din slutsats. För mitt otränade amatöröga kan det lika gärna vara en Triton NN, men jag är verkligen inte säker.
Citera
2017-09-26, 08:42
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej

Varför skulle någon angripa Sverige på grund av vad som står i skittidningen Aftonbladet?

För att mörda Anders Lindberg och Jan Helin?
Citera
2017-09-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Så varför ska då FM dyka där i hemlighet i en trafikerad hamn. Nog hade FM isåfall haft bra koll på att det kommer utförad mätningar just vid den tiden. Dom är inga idiotet eller amatörer.
Knappast att det är någon civil som dyker där. Har man nu sålt denna variant som du påstår till andra länder så är det ju sak samma om det är en ryss eller etiopier som kom hit o dök i hemlighet.

Sen är dessa herrar som uttalat sig bra mkt mer kvalificerade att säga vad det är för typ av farkost osv än vad du jag eller någon annan här inne är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in