2017-07-13, 10:12
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det tvivlar jag på. Brytningen (och i extremfall reflexionen) i språngskiktet beror ju på ljudets skilda hastighet i media med olika densitet som får vågorna att brytas mot skiljeytans normal när de passerar till ett tätare medium. Träffar ljudvågen vinkelrätt mot ytan sker ingen sådan brytning.

Som stöd för detta lämnar jag: http://edgem21.blogspot.se/2015/10/thermocline.html
"Radiated noise bounces when it hits the thermocline, and can only pass through
it if at or near a 90 degree angle. So, the destroyer can't get a fix on the sub unless the two are directly above/below each other."

Ingen störning till följd av termo- eller halokliner rakt under ekolodet alltså. Har du någon pålitlig källa som säger annorlunda så posta den och tillhörande fysikalisk förklaring.

Vi får se vad det blir för upplösning på mysteriet. Min källa är jag själv, jobbat 15 år med marinelektronik bland annat på BoatNav i Lund som levererat mätutrustning till sjömätarna.
Citera
2017-07-13, 10:18
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som sagt. Inte minsta tvivel. Finns iget annat som kan ge det ekot och andra kunniga håller med mig så ni okunniga kanske skall sluta svamla?

https://corporalfrisk.com/2017/07/11/an-sdv-goes-gavle/

Jag skulle inte vara lika säker. Men självklart påminner den starkt om Seal Carriern.
Finns dock vissa saker som talar emot. Seal Carriern är mer långsmal, i synnerhet i de partier de skrovet går ihop som en pil. På sonarbilden är speciellt de bakre partiet inte direkt långsmalt. Den övre delen som formar pilen är ganska kort och tjock jämfört med Seal Carriern.

Men visst, det är väl ändå det hetaste spåret so far.

Vissa länder gillar dock att kopiera andra, så helt uteslutet är det inte heller att det är någon slags kopia av Seal Carriern.
Senast redigerad av TheOldGimp 2017-07-13 kl. 10:23.
Citera
2017-07-13, 10:24
Medlem
Ramiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Vi får se vad det blir för upplösning på mysteriet. Min källa är jag själv, jobbat 15 år med marinelektronik bland annat på BoatNav i Lund som levererat mätutrustning till sjömätarna.

Som sagt, har du levererat utrustning till Gävle hamn då? Eftersom det var/är de som ligger bakom uppgifterna? 😄
Citera
2017-07-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramius
Intressant hur diskussionen i tråden går, helt plötsligt är det Sjöfartsverket som publicerat bilden och inte Gävle hamn 😂

Viskleken deluxe...
Bilden är tagen av sjöfartsverket.
Citera
2017-07-13, 10:31
Medlem
Det hela är ett påhitt av personalen från Gävle hamn.

När sjömätningen gjordes visades föremålet på "skärmarna". Men den mekaniska balken tog inte i något över huvudtaget på botten. Tydligt här att övrig teknisk utrustning har fått fnatt.

Hade det varit så att balken tagit i något på båtten hade det förmodligen blivit ubåtjakt per omgående.
Citera
2017-07-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Sorry, glömde ett grund eller två. Jämfört med sthlm är det i princip öppet hav.
Frågan du bör ställa är nog snarare om du ens vet hur sthlm skärgård ser ute ens?

Har du överhuvudtaget tittat på sjökarta över Gävles inlopp innan du uttalar dig? Troligen inte. Och jag troligtvis fler timmar på havet än vad du någonsin kommer kunna skrapa ihop.

Det är grynnor och grund mellan vinbärsrabbarna och upp till Römaren. Har du en båt eller fartyg som går djupare än 3 meter bör man gå ut via farleden som ligger långt norrut uppe vid Bönan. Där är en liten led för mindre båtar med mindre djupgående än 3 meter. Men även där får man vara försiktig för där är grynnor på var sida om leden in.

Där mycket öar i Sthlms skärgård men djupen runt öarna är betydligt mer. Farlederna ligger på runt 30 - 50 meter. Farleden in till Gävle hamn mäter max 12,8 meter. Det är först när man kommer upp till Holmudden som man når djup som 18 meter.
Citera
2017-07-13, 10:33
Medlem
Citat:
Som sagt, har du levererat utrustning till Gävle hamn då? Eftersom det var/är de som ligger bakom uppgifterna? 😄
Gävle hamn äger ingen sådan här utrustning.
Citera
2017-07-13, 10:35
Medlem
Ramiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Bilden är tagen av sjöfartsverket.
Ok, var hittar du den infon😄
Citera
2017-07-13, 10:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Det hela är ett påhitt av personalen från Gävle hamn.

När sjömätningen gjordes visades föremålet på "skärmarna". Men den mekaniska balken tog inte i något över huvudtaget på botten. Tydligt här att övrig teknisk utrustning har fått fnatt.

Hade det varit så att balken tagit i något på båtten hade det förmodligen blivit ubåtjakt per omgående.

Du kan ha rätt, men hur vet du detta?
Citera
2017-07-13, 10:39
Medlem
Riomios avatar
Citat:

Nej. De har kanske något som fungerar på ett för mig okänt sätt. Nu avvaktar jag bara vad som blir den slutliga förklaringen, måste syssla med viktigare saker.
Citera
2017-07-13, 10:44
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Har du överhuvudtaget tittat på sjökarta över Gävles inlopp innan du uttalar dig? Troligen inte. Och jag troligtvis fler timmar på havet än vad du någonsin kommer kunna skrapa ihop.

Yeah, right
Hysteriskt kul med folk som är tvärsäker om saker de uppenbart inte har en aning om.
Citera
2017-07-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ok, var hittar du den infon😄
Det är sjöfartsverket som mäter djupet i farlederna.

Skicka e-post och begär ut bilden från sjöfartsverket. Begär även positionerna för Gustav af Klint.

Här är det aktuella fartyget
http://www.sjofartsverket.se/pages/4...af%20Klint.pdf
Senast redigerad av moral2000 2017-07-13 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in