• 1
  • 2
2017-07-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Bara så att jag förstått dig rätt;
Du belånar bostaden du ska köpa till 85% där du binder 70% och har 15% rörligt. Du amorterar mest på det rörliga lånet, men amorterar en liten del från det bundna, dock under 1%.

Du ska få pengar inom ett halvår som ska kunna lösa ut det rörliga lånet.

Du känner dig lurad för att banktjänstemannen inte kunde se in i framtiden och veta att du skulle få tillräckligt med pengar för att lösa ut det rörliga inom 6 månader?

NI, alltså du och banken, har kommit överens om dem här förutsättningarna. Slå en signal till din handläggare och berätta som det är, iochmed att lånet inte är utbetalt så kanske banken kan hjälpa dig att lägga om större del till rörligt?

Du har förstått det hela rätt.

Jag berättade/förklarade tydligt för handläggaren att det är mycket möjligt att jag kommer att kunna avbetala helt det rörliga lånet om 6 månader så vi tittade om hur jag ska amortera därefter. Då räknade han att det beloppet/amorteringen för det bundna är över 1% så jag behöver inte oroa mig. MEN jag insåg bara för ett par dagar sedan att han hade räknat fel och att faktiskt det beloppet är under 1%. Så det finns någon anledning att känna mig lurad!

Jag ringde igår till banken men handläggaren (typiskt) är på semester.
Citera
2017-07-11, 16:48
Medlem
HarryHotters avatar
Jag upprepar vad jag skrev innan ... du oroar dig i onödan.
Har du skrivit ett avtal som innebär mindre än 1% amortering så gäller det.

Det finns ingen anledning att jaga banken om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in