Citat:
Ursprungligen postat av
wz81
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!
Jag har tecknat ett boln och betalat 15% (konstantinsats). Problemet r att jag bundit ca 70% av lnet i 5 r och ltit rrligt 15%. Vid mtet med handlggaren delade vi amortering (2 % av lnet) s att den strsta delen amorteras frn rrliga lnet. Jag kommer sannolikt att f mycket pengar om 6 mnader s att jag skulle kunna avbetala det rrliga lnet och p s stt uppn den 30% av lgenhetens vrde. Teoretiskt kan jag frn detta datum och framt amortera bara 1% men detta kommer att innebra extra avgift fr mig (rnteskillnadsersttning!):
Det 70% som r bundet har fast amortering som r mindre n 1%!, s jag kommer att bli tvungen att betala rnteskillnadsersttning fr att kunna amortera 1%.
Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rrliga ln eftersom d mste jag brja betala rnteskillnadsersttning varje mnad!
Jag tycker att handlggare borde tipsa mig att dela amortering s att det bundna lnet amorteras med minst 1% fr att kunna tillgodose amorteringskrav nr jag har betalat av det rrliga rnta.
Vad kan jag gra nu? Jag har skrivit p kontraktet och lnet men tilltrdesdatum r i augusti. Spelar detta ngon roll?
Bara s att jag frsttt dig rtt;
Du belnar bostaden du ska kpa till 85% dr du binder 70% och har 15% rrligt. Du amorterar mest p det rrliga lnet, men amorterar en liten del frn det bundna, dock under 1%.
Du ska f pengar inom ett halvr som ska kunna lsa ut det rrliga lnet.
Du knner dig lurad fr att banktjnstemannen inte kunde se in i framtiden och veta att du skulle f tillrckligt med pengar fr att lsa ut det rrliga inom 6 mnader?
NI, allts du och banken, har kommit verens om dem hr frutsttningarna. Sl en signal till din handlggare och bertta som det r, iochmed att lnet inte r utbetalt s kanske banken kan hjlpa dig att lgga om strre del till rrligt?