Citat:
Ursprungligen postat av
wz81
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!
Jag har tecknat ett bolån och betalat 15% (konstantinsats). Problemet är att jag bundit ca 70% av lånet i 5 år och låtit rörligt 15%. Vid mötet med handläggaren delade vi amortering (2 % av lånet) så att den största delen amorteras från rörliga lånet. Jag kommer sannolikt att få mycket pengar om 6 månader så att jag skulle kunna avbetala det rörliga lånet och på så sätt uppnå den 30% av lägenhetens värde. Teoretiskt kan jag från detta datum och framåt amortera bara 1% men detta kommer att innebära extra avgift för mig (ränteskillnadsersättning!):
Det 70% som är bundet har fast amortering som är mindre än 1%!, så jag kommer att bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning för att kunna amortera 1%.
Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rörliga lån eftersom då måste jag börja betala ränteskillnadsersättning varje månad!
Jag tycker att handläggare borde tipsa mig att dela amortering så att det bundna lånet amorteras med minst 1% för att kunna tillgodose amorteringskrav när jag har betalat av det rörliga ränta.
Vad kan jag göra nu? Jag har skrivit på kontraktet och lånet men tillträdesdatum är i augusti. Spelar detta någon roll?
Bara så att jag förstått dig rätt;
Du belånar bostaden du ska köpa till 85% där du binder 70% och har 15% rörligt. Du amorterar mest på det rörliga lånet, men amorterar en liten del från det bundna, dock under 1%.
Du ska få pengar inom ett halvår som ska kunna lösa ut det rörliga lånet.
Du känner dig lurad för att banktjänstemannen inte kunde se in i framtiden och veta att du skulle få tillräckligt med pengar för att lösa ut det rörliga inom 6 månader?
NI, alltså du och banken, har kommit överens om dem här förutsättningarna. Slå en signal till din handläggare och berätta som det är, iochmed att lånet inte är utbetalt så kanske banken kan hjälpa dig att lägga om större del till rörligt?