• 1
  • 2
2017-07-09, 22:51
Medlem
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!

Jag har tecknat ett bolån och betalat 15% (konstantinsats). Problemet är att jag bundit ca 70% av lånet i 5 år och låtit rörligt 15%. Vid mötet med handläggaren delade vi amortering (2 % av lånet) så att den största delen amorteras från rörliga lånet. Jag kommer sannolikt att få mycket pengar om 6 månader så att jag skulle kunna avbetala det rörliga lånet och på så sätt uppnå den 30% av lägenhetens värde. Teoretiskt kan jag från detta datum och framåt amortera bara 1% men detta kommer att innebära extra avgift för mig (ränteskillnadsersättning!):
Det 70% som är bundet har fast amortering som är mindre än 1%!, så jag kommer att bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning för att kunna amortera 1%.

Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rörliga lån eftersom då måste jag börja betala ränteskillnadsersättning varje månad!

Jag tycker att handläggare borde tipsa mig att dela amortering så att det bundna lånet amorteras med minst 1% för att kunna tillgodose amorteringskrav när jag har betalat av det rörliga ränta.

Vad kan jag göra nu? Jag har skrivit på kontraktet och lånet men tillträdesdatum är i augusti. Spelar detta någon roll?
Citera
2017-07-09, 23:12
Medlem
vtcs avatar
På vilket vis anser du dig ha blivit lurad? Skrev du under utan att förstå de avtal som du godkände?
Citera
2017-07-09, 23:26
Medlem
Du tappar tyvärr bort mig i texten. Har ni kommit överens om något muntligt, men att du sen har fått ett kontrakt med något annat upplägg, eller hur har du blivit lurad?

Du kan amortera den rörliga delen hur du vill utan att behöva betala ränteskillnadsersättning. Ett rörligt lån är just obundet och tillåter att man gör en inbetalning.
Citera
2017-07-09, 23:56
Medlem
Enligt nya amorteringskrav (2016) ska man amortera med ett belopp motsvarande 2 % av det totala lånebeloppet (som i mitt fall är 85% av bostadens värde) upp till 70% av bostadens värde och därefter med 1 % upp till 50% av bostadens värde.

Vi diskuterade med handläggaren om olika alternativ framåt t ex ifall jag avbetalar det rörliga lånet. Då räknade handläggaren dock inte 1% av lånebeloppet utan av det resterade lånet (alltså 1 % av 70% bostadens värde) vilket ger en lägre belopp. Så han lugnade mig att om jag avbetalar det rörliga lånet och uppnå den 30% då är det amorteringsbeloppet för det bundna lånet högre än 1% men detta stämmer inte! Det hela var muntligt, jag kan inte veta om han bara lurade mig eller oavsiktligt räknade fel.

Så nu, om jag betalar av hela det rörliga lånet (och på så sätt uppnå 30% av bostadens värde) då måste jag börja betala ränteskillnadsersättning varje månad för det bundna lånet eftersom det amorteringsbeloppet för detta lån är mindre än 1%.

Jag förstår att ni blir förvirrade, man måste vara väldigt insatt i de nya amorteringskraven etc. Sedan, jag är själv jätte stressad nu efter jag insett det hela.
Citera
2017-07-10, 03:16
Medlem
Ta kontakt med banken. Lånet är ju inte utbetalat ännu så banken kan säkert ändra fördelningen.
Citera
2017-07-10, 07:50
Medlem
HarryHotters avatar
Jag tror du oroar dig alldeles för mycket i onödan. Du skall betala vad som är avtalat.

Har banken skrivit ett avtal med mindre än 1% amortering så kan de inte kräva större amortering.

Om de av någon anledning skulle kräva större amortering så får de förhandla om avtalet, och då lär inte någon ränteskillnadsersättning vara aktuell. Men det är högst osannolikt att de skulle begära en sådan omförhandling.

Sätt in pengar löpande i nåt lämpligt sparande, och amortera ner bolånet när det skall omsättas.
Citera
2017-07-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Jag tror du oroar dig alldeles för mycket i onödan. Du skall betala vad som är avtalat.

Har banken skrivit ett avtal med mindre än 1% amortering så kan de inte kräva större amortering.

Om de av någon anledning skulle kräva större amortering så får de förhandla om avtalet, och då lär inte någon ränteskillnadsersättning vara aktuell. Men det är högst osannolikt att de skulle begära en sådan omförhandling.

Sätt in pengar löpande i nåt lämpligt sparande, och amortera ner bolånet när det skall omsättas.

Banken kan självklart inte kräva större amortering men som jag redan skrivit kräver nya amorteringskrav 1% amortering efter man har betalat 70% av bostadens värde. Det här är ju det problemet.
Citera
2017-07-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wz81
Banken kan självklart inte kräva större amortering men som jag redan skrivit kräver nya amorteringskrav 1% amortering efter man har betalat 70% av bostadens värde. Det här är ju det problemet.

Jag har läst dina inlägg 3ggr nu och förstår fortfarande inte vad problemet egentligen är. Du förklarar sjukt dåligt...
Edit: är det att du måste fortsätta amortera 2% även efter det rörliga lånet är betalt som är problemet?
Citera
2017-07-10, 23:40
Medlem
8bitrages avatar
TS: Banken har inte lurat dig... Du har av egen fri vilja gått med på att amortera dit rörliga lån mer än ditt bundna lån.

Dessutom är du förvirrad, har du bara bostaden till 30% belånad behöver du inte amortera alls, har du däremot 70% belånad är det 1% som du skriver. Det är svårt att ta någon som slänger om dom siffrorna hela tiden på allvar...
Senast redigerad av 8bitrage 2017-07-10 kl. 23:44.
Citera
2017-07-11, 09:32
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!

Jag har tecknat ett bolån och betalat 15% (konstantinsats). Problemet är att jag bundit ca 70% av lånet i 5 år och låtit rörligt 15%. Vid mötet med handläggaren delade vi amortering (2 % av lånet) så att den största delen amorteras från rörliga lånet. Jag kommer sannolikt att få mycket pengar om 6 månader så att jag skulle kunna avbetala det rörliga lånet och på så sätt uppnå den 30% av lägenhetens värde. Teoretiskt kan jag från detta datum och framåt amortera bara 1% men detta kommer att innebära extra avgift för mig (ränteskillnadsersättning!):
Det 70% som är bundet har fast amortering som är mindre än 1%!, så jag kommer att bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning för att kunna amortera 1%.

Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rörliga lån eftersom då måste jag börja betala ränteskillnadsersättning varje månad!

Jag tycker att handläggare borde tipsa mig att dela amortering så att det bundna lånet amorteras med minst 1% för att kunna tillgodose amorteringskrav när jag har betalat av det rörliga ränta.

Vad kan jag göra nu? Jag har skrivit på kontraktet och lånet men tillträdesdatum är i augusti. Spelar detta någon roll?

Bara så att jag förstått dig rätt;
Du belånar bostaden du ska köpa till 85% där du binder 70% och har 15% rörligt. Du amorterar mest på det rörliga lånet, men amorterar en liten del från det bundna, dock under 1%.

Du ska få pengar inom ett halvår som ska kunna lösa ut det rörliga lånet.

Du känner dig lurad för att banktjänstemannen inte kunde se in i framtiden och veta att du skulle få tillräckligt med pengar för att lösa ut det rörliga inom 6 månader?

NI, alltså du och banken, har kommit överens om dem här förutsättningarna. Slå en signal till din handläggare och berätta som det är, iochmed att lånet inte är utbetalt så kanske banken kan hjälpa dig att lägga om större del till rörligt?
Citera
2017-07-11, 11:13
Medlem
jack.danielss avatar
Förstår man inte villkoren på de lån man signerar, så är det inte konstigt med en TS som liknar ett virrvarr!

Förövrigt är rubriken fel!
Citera
2017-07-11, 12:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du menar när du betalat 30% av inköpspriset. Då gäller vad som avtalats på det 70%-iga lånet och om det är mindre äb 1% så är det ok, ingen extra avgift tillkommer.

Om du kan förhandla om lånen så bind inte på 5 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in