• 1
  • 2
2017-07-09, 22:51
Medlem
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!

Jag har tecknat ett boln och betalat 15% (konstantinsats). Problemet r att jag bundit ca 70% av lnet i 5 r och ltit rrligt 15%. Vid mtet med handlggaren delade vi amortering (2 % av lnet) s att den strsta delen amorteras frn rrliga lnet. Jag kommer sannolikt att f mycket pengar om 6 mnader s att jag skulle kunna avbetala det rrliga lnet och p s stt uppn den 30% av lgenhetens vrde. Teoretiskt kan jag frn detta datum och framt amortera bara 1% men detta kommer att innebra extra avgift fr mig (rnteskillnadsersttning!):
Det 70% som r bundet har fast amortering som r mindre n 1%!, s jag kommer att bli tvungen att betala rnteskillnadsersttning fr att kunna amortera 1%.

Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rrliga ln eftersom d mste jag brja betala rnteskillnadsersttning varje mnad!

Jag tycker att handlggare borde tipsa mig att dela amortering s att det bundna lnet amorteras med minst 1% fr att kunna tillgodose amorteringskrav nr jag har betalat av det rrliga rnta.

Vad kan jag gra nu? Jag har skrivit p kontraktet och lnet men tilltrdesdatum r i augusti. Spelar detta ngon roll?
Citera
2017-07-09, 23:12
Medlem
vtcs avatar
P vilket vis anser du dig ha blivit lurad? Skrev du under utan att frst de avtal som du godknde?
Citera
2017-07-09, 23:26
Medlem
Du tappar tyvrr bort mig i texten. Har ni kommit verens om ngot muntligt, men att du sen har ftt ett kontrakt med ngot annat upplgg, eller hur har du blivit lurad?

Du kan amortera den rrliga delen hur du vill utan att behva betala rnteskillnadsersttning. Ett rrligt ln r just obundet och tillter att man gr en inbetalning.
Citera
2017-07-09, 23:56
Medlem
Enligt nya amorteringskrav (2016) ska man amortera med ett belopp motsvarande 2 % av det totala lnebeloppet (som i mitt fall r 85% av bostadens vrde) upp till 70% av bostadens vrde och drefter med 1 % upp till 50% av bostadens vrde.

Vi diskuterade med handlggaren om olika alternativ framt t ex ifall jag avbetalar det rrliga lnet. D rknade handlggaren dock inte 1% av lnebeloppet utan av det resterade lnet (allts 1 % av 70% bostadens vrde) vilket ger en lgre belopp. S han lugnade mig att om jag avbetalar det rrliga lnet och uppn den 30% d r det amorteringsbeloppet fr det bundna lnet hgre n 1% men detta stmmer inte! Det hela var muntligt, jag kan inte veta om han bara lurade mig eller oavsiktligt rknade fel.

S nu, om jag betalar av hela det rrliga lnet (och p s stt uppn 30% av bostadens vrde) d mste jag brja betala rnteskillnadsersttning varje mnad fr det bundna lnet eftersom det amorteringsbeloppet fr detta ln r mindre n 1%.

Jag frstr att ni blir frvirrade, man mste vara vldigt insatt i de nya amorteringskraven etc. Sedan, jag r sjlv jtte stressad nu efter jag insett det hela.
Citera
2017-07-10, 03:16
Medlem
Ta kontakt med banken. Lnet r ju inte utbetalat nnu s banken kan skert ndra frdelningen.
Citera
2017-07-10, 07:50
Medlem
HarryHotters avatar
Jag tror du oroar dig alldeles fr mycket i ondan. Du skall betala vad som r avtalat.

Har banken skrivit ett avtal med mindre n 1% amortering s kan de inte krva strre amortering.

Om de av ngon anledning skulle krva strre amortering s fr de frhandla om avtalet, och d lr inte ngon rnteskillnadsersttning vara aktuell. Men det r hgst osannolikt att de skulle begra en sdan omfrhandling.

Stt in pengar lpande i nt lmpligt sparande, och amortera ner bolnet nr det skall omsttas.
Citera
2017-07-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Jag tror du oroar dig alldeles fr mycket i ondan. Du skall betala vad som r avtalat.

Har banken skrivit ett avtal med mindre n 1% amortering s kan de inte krva strre amortering.

Om de av ngon anledning skulle krva strre amortering s fr de frhandla om avtalet, och d lr inte ngon rnteskillnadsersttning vara aktuell. Men det r hgst osannolikt att de skulle begra en sdan omfrhandling.

Stt in pengar lpande i nt lmpligt sparande, och amortera ner bolnet nr det skall omsttas.

Banken kan sjlvklart inte krva strre amortering men som jag redan skrivit krver nya amorteringskrav 1% amortering efter man har betalat 70% av bostadens vrde. Det hr r ju det problemet.
Citera
2017-07-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wz81
Banken kan sjlvklart inte krva strre amortering men som jag redan skrivit krver nya amorteringskrav 1% amortering efter man har betalat 70% av bostadens vrde. Det hr r ju det problemet.

Jag har lst dina inlgg 3ggr nu och frstr fortfarande inte vad problemet egentligen r. Du frklarar sjukt dligt...
Edit: r det att du mste fortstta amortera 2% ven efter det rrliga lnet r betalt som r problemet?
Citera
2017-07-10, 23:40
Medlem
8bitrages avatar
TS: Banken har inte lurat dig... Du har av egen fri vilja gtt med p att amortera dit rrliga ln mer n ditt bundna ln.

Dessutom r du frvirrad, har du bara bostaden till 30% belnad behver du inte amortera alls, har du dremot 70% belnad r det 1% som du skriver. Det r svrt att ta ngon som slnger om dom siffrorna hela tiden p allvar...
Senast redigerad av 8bitrage 2017-07-10 kl. 23:44.
Citera
2017-07-11, 09:32
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Hej,
Som rubriken beskriver har jag blivit lurad av banken!

Jag har tecknat ett boln och betalat 15% (konstantinsats). Problemet r att jag bundit ca 70% av lnet i 5 r och ltit rrligt 15%. Vid mtet med handlggaren delade vi amortering (2 % av lnet) s att den strsta delen amorteras frn rrliga lnet. Jag kommer sannolikt att f mycket pengar om 6 mnader s att jag skulle kunna avbetala det rrliga lnet och p s stt uppn den 30% av lgenhetens vrde. Teoretiskt kan jag frn detta datum och framt amortera bara 1% men detta kommer att innebra extra avgift fr mig (rnteskillnadsersttning!):
Det 70% som r bundet har fast amortering som r mindre n 1%!, s jag kommer att bli tvungen att betala rnteskillnadsersttning fr att kunna amortera 1%.

Med andra ord kan jag egentligen inte betala av mitt rrliga ln eftersom d mste jag brja betala rnteskillnadsersttning varje mnad!

Jag tycker att handlggare borde tipsa mig att dela amortering s att det bundna lnet amorteras med minst 1% fr att kunna tillgodose amorteringskrav nr jag har betalat av det rrliga rnta.

Vad kan jag gra nu? Jag har skrivit p kontraktet och lnet men tilltrdesdatum r i augusti. Spelar detta ngon roll?

Bara s att jag frsttt dig rtt;
Du belnar bostaden du ska kpa till 85% dr du binder 70% och har 15% rrligt. Du amorterar mest p det rrliga lnet, men amorterar en liten del frn det bundna, dock under 1%.

Du ska f pengar inom ett halvr som ska kunna lsa ut det rrliga lnet.

Du knner dig lurad fr att banktjnstemannen inte kunde se in i framtiden och veta att du skulle f tillrckligt med pengar fr att lsa ut det rrliga inom 6 mnader?

NI, allts du och banken, har kommit verens om dem hr frutsttningarna. Sl en signal till din handlggare och bertta som det r, iochmed att lnet inte r utbetalt s kanske banken kan hjlpa dig att lgga om strre del till rrligt?
Citera
2017-07-11, 11:13
Medlem
jack.danielss avatar
Frstr man inte villkoren p de ln man signerar, s r det inte konstigt med en TS som liknar ett virrvarr!

Frvrigt r rubriken fel!
Citera
2017-07-11, 12:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du menar nr du betalat 30% av inkpspriset. D gller vad som avtalats p det 70%-iga lnet och om det r mindre b 1% s r det ok, ingen extra avgift tillkommer.

Om du kan frhandla om lnen s bind inte p 5 r.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in