Citat:
Ursprungligen postat av
Bananrepublikan
Du behöver inte sätta "mänskliga faktorn" inom citationstecken, än är vi inte där att teknologin tar egna beslut. Man varskodde inte allmänheten när en testkörning av Tjernobyls säkerhetssystem gick åt helvete heller, så vi är åtminstone inte sämre än Sovjetunionen ännu. Alltid nåt.
Det finns en betydande del av stockholmarna som inte vet hur en toalett fungerar, eller att man använder spisen till matlagning och inte behöver elda i parketten, att människor som borde sitta på institution snarare än inbilla sig att de är en önskvärd tillgång skulle bemöda sig med nåt mindre än ett akutnummer för att få slut på ett skränande av nån/nåt annat än de själva är att önska för mycket.
Satte det inom citationstecken pga att SOS officiella förklaring är just den mänskliga faktorn. (
https://unvis.it/aftonbladet.se/nyhe...akom-falsklarm)
Sen menar jag inte att endast stockholmare har dessa svårigheter som du beskriver, dock verkar det vara rätt så koncentrerat till just Stockholms län, antagligen beroende på folkmängden.
Håller med dig i resten av det stycket.
Förklarar varför jag reagerat så starkt nu, ska försöka förklara så att alla förstår
4e februari 2005, jag och min sambo bodde ca 500m från Kemira-området söder om Helsingborg centrum (fågelvägen:
http://bit.ly/2uumyR2).
Vi vaknade inte av väckarklockan denna morgonen, utan av Kemiras interna larm och senare Fredde.
Klockslag ca 0440 (*).
Sambon undrade varför det tutade så förbenat och hon ringde sin pappa för att kolla, jag var på toaletten och stängde ventilationen där.
Sambon satte på radion och tv:n och ganska så direkt (ca 0450 - 0500) varnade man på radion om att Kemira haft ett haveri.
Min första tanke när jag hörde det var att det antagligen var kört, Kemiras kemikalier är inga saker man leker med. Vi fick dock "lugnande" besked några minuter senare.
Det rörde sig om svavelsyra, en cistern som i princip exploderat. (
http://static-cdn.sr.se/sida/images/...preset=article)
Vinden låg på från öst vill jag minnas, så ångorna åkte inte in över Helsingborg eller oss, men ett område på 1km från Kemira spärrades av, tanken från räddningsledaren var att spärra av 2.5km, men det fanns inte poliser till ett så stort område (enligt Kemiras rapport).
Ingen blev evakuerad, men alla inom området råddes att ha ventilationen stängd och inte vara utomhus längre än 15min (har jag för mig).
Fredagen innebar att jag inte jobbade, då man kunde lämna området som var avspärrat, men man kunde inte komma in igen om man inte hade särskilt tillstånd.
På lördagen kom brandkåren med förnödenheter (toapapper, mat i olika former etc).
På söndag kväll tjöt Fredde igen, faran över.
Hade vinden legat på söderifrån så hade med stor sannolikhet hela Helsingborg evakuerats. Svavelsyra dunstar fort, men det är inte trevlig att få i lungorna. (Vill minnas att två personer fick akut vård pga att de andats in gas, dessa var civila, inte arbetare på Kemira)
Vi fick ett falsklarm några månader efter, Fredde tjöt, minns inte dag och tidpunkt, men vi fick inte någon "faran över"-signal. På radion fick vi dock information om att det var ett falsklarm.
Jag tror att denna händelse är bra för Stockholm! Folk lär sig hur de ska agera när Fredde skriker, sen finns det väl tyvärr vissa som ser tjutandet som någon konstig konspiration, men det får stå för dem.
Det var inte Fredde som skrek "Vargen kommer" i detta fallet, det var skitnödiga dårar som inte hade koll på vad de skulle göra!
Rapporten:
http://www.havkom.se/assets/reports/.../ro2008_02.pdf
* Edit: Kollade klockslag m.m. Signalen "Viktigt meddelande" sändes inte ut förrän 06.15, så det var då vi gick upp och stängde ventilationen och satte på radion.
Vi vaknade dock av Kemiras interna larm vid 04.40~ tiden.
Klockslagen jag angivit när radion sattes på etc stämmer inte, allt hände efter 0620.
** Edit2:
Citat:
Tyfonerna till Kemira Kemis interna gaslarm (ljud 0,8 sek, tystnad 0,5
sek, ljud 0,8 sek därefter 1,8 sek tystnad därefter upprepas samma sekvens)
utlöstes manuellt ungefär en minut efter olyckan och inringningssystemet