2017-07-12, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Ljudet kan mycket väl ha trängt in. Men deras instruktioner om hur VMA ska hanteras går före vad som hörs in i fikarummet. Jourhavande VMA-mottagare satt på pass vid telefonen väntandes på ett äkta VMA medan Hesa Fredrik gapade för full hals utanför, men inget samtal från MSB och därmed inget VMA. Vad skulle VMA:t innehålla, "Vi här på radion hör att det tutar utanför radiohuset"?

Nu är det inte bara MSB som kan beordra, utan det kan göras på flera nivåer. I informationssyfte skall det beordras av Räddningsledaren på någon av de större räddningscentralerna eller SOS-Alarm. Större larm kan beordras av försvarsmakten. I detta fall var det SOS-Alarm som satte igång tutan.
Citera
2017-07-12, 07:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
När ett VMA ska gå ut ringer först MSB (eller vilken myndighet det nu är) till SR och P4 där det faktiska VMA:et hörs. Man berättar vad meddelandet är och P4-folket gör sig redo för att bryta pågående sändning och läsa upp VMA-informationen. Där detta är gjort aktiveras "Hesa Fredrik" av MSB.

Är MSB riktigt långsamma kan faktiskt VMA-informationen börja innan tutan börjar höras, men det handlar om max 1-2 minuter i så fall.

Där har du anledningen till att SR var tysta om VMA. De hade helt enkelt inte fått detta samtal eftersom tutandet var av misstag.

OK?
Inte telefon, telefax är det korrekta sättet att skicka en begäran om att läsa upp ett VMA till radion.
Citera
2017-07-12, 10:35
Medlem
Segments avatar
Citat:
"Viktigt meddelande till allmänheten: Vi har ingen aning om vad som pågår. Håll i hatten för säkerhets skull. Mer information följer, även om ingen ny kommer."

Ett tänkbart VMA? Skulle inte tro det.

Jepp, ett jättebra meddelande, om man tar bort allt du lagt till för att få det att verka löjligt. Man kan också informera om hur VMA-kedjan normalt sett ska funka, vilket gör falsklarmhypotesen mer trolig. Och säga åt folk att hålla sig inomhus med fönster och ventilation stängda tills de får reda på mer. Bättre än att spela musik.
Citera
2017-07-12, 12:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
VMA är statens "brandlarm" och skall tas på lika allvar som brandlarmet du har i lägenheten eller på jobbet. Du kan inte veta om det är ett falsklarm eller inte. I detta fall var det heller inget falsklarm, utan ett förmodat planerat tyst test med anledning av uppgraderingen till SMS-funktionen.

Kedjan för VMA är så att det inte kan blir falsklarm.

Detta är dock endast sant för de som inte prioriterar att i ett senare skriva på Flashback att andra ska sluta larva sig ungefär som om det är "coolt" att inte ta larm på allvar. Det finns gott om exempel på sådana i den här tråden.

Hemma hos mig togs det rentav på för lite allvar vilket nu senare snarare känns lite pinsamt för givetvis ska man ta alla larm på fullt allvar.
Citera
2017-07-12, 15:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta är dock endast sant för de som inte prioriterar att i ett senare skriva på Flashback att andra ska sluta larva sig ungefär som om det är "coolt" att inte ta larm på allvar. Det finns gott om exempel på sådana i den här tråden.

Hemma hos mig togs det rentav på för lite allvar vilket nu senare snarare känns lite pinsamt för givetvis ska man ta alla larm på fullt allvar.

Håller delvis med (främst om folk på Facebook). Men att ta alla larm på allvar är att överdriva. Jag tvivlar på att du bryr dig särskilt mycket om du sitter på en utomhusservering och det längre ned längs gatan hörs ett billarm, särskilt om din bil står i gatans andra ände.

VMA-systemet är tvådelat av just den anledningen. Du hör tutan och går in och slår på radion. Där hörs det viktiga meddelandet. Om du hör tutan och inget VMA går ut i radion är det falsklarm (något mycket ovanligt, kanske söndagsexemplet är första gången) och du kan då lugnt fortsätta med dina tidigare sysslor.

Nu var det visserligen inget falsklarm i söndags, utan endast ett test som inte skulle höras av allmänheten. Men något blev fel och tutan gick igång och folk som vet vad tutan betyder trodde att det var allvarligt och andra förstod ingenting (denna grupp verkar vara i majoritet). Radion sände inget VMA eftersom ingen kommunikation med myndigheterna upprättats.

Larmet var störande, men inte mer än så. Bortskämda stockholmare av den stroppigaste sorten fick sin tidiga nattsömn störd och ångesten inför jobbet på måndagen blev återigen kännbar.
Citera
2017-07-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Är proportionerna absurda?

MSB's hemsida kraschade, på larmnumret 112 var det flera minuters väntetid och det tog 35 min för den enda källan till information i ett akut krisläge att få ut ett meddelande, makthavarna tackar nog sin lyckliga stjärna att de har kravlösa mähän som dig till valboskap.

Som sagt flera gånger tidigare...
Det är INTE 112 man ska ringa för information när det tjuter... 112 är för direkt akuta ärenden. Tack vare livrädda idioter så kanske någon inte fick hjälp i tid och dog?!
MSB ska man inte heller besöka, den kraschade pga att folk vallfärdade dit (överbelastning).

https://www.krisinformation.se/globa...jpg?width=1260

Absurda proportioner ja, "ryssattack", "atomkrig", "hackerattack" m.m.
Detta har inget med våra politiker att göra, VMA har fungerat och tutat fel MÅÅÅÅNGA gånger tidigare.
VMA har samtidigt fungerat som det ska under skarpa lägen runt om i landet.

Och ang. 35 minuter... OM det varit skarpt läge hade det varit ute direkt då svt och sr får information innan eller samtidigt som ett SKARPT larm sänds ut. Dessa fick ingen information nu då man TRODDE att man testade larmet tyst, vilket man inte gjorde.
Något gick fel i rutinerna då tyst testkörning görs var söndag kl 22.00! Hade folk haft mer koll där hade man kunnat mildra hela fadäsen rejält!
Sånt lär man sig i grundskolan, har alltid gjort!
Senast redigerad av chrisemil 2017-07-12 kl. 15:38.
Citera
2017-07-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt flera gånger tidigare...
Det är INTE 112 man ska ringa för information när det tjuter... 112 är för direkt akuta ärenden. Tack vare livrädda idioter så kanske någon inte fick hjälp i tid och dog?!
MSB ska man inte heller besöka, den kraschade pga att folk vallfärdade dit (överbelastning).

https://www.krisinformation.se/globa...jpg?width=1260

Absurda proportioner ja, "ryssattack", "atomkrig", "hackerattack" m.m.
Detta har inget med våra politiker att göra, VMA har fungerat och tutat fel MÅÅÅÅNGA gånger tidigare, senast det skedde i Stockholm var det kalabalik också, inte lika stor som denna gången dock.
VMA har samtidigt fungerat som det ska under skarpa lägen runt om i landet.

Och ang. 35 minuter... OM det varit skarpt läge hade det varit ute direkt då svt och sr får information innan eller samtidigt som ett SKARPT larm sänds ut. Dessa fick ingen information nu då man TRODDE att man testade larmet tyst, vilket man inte gjorde.
Något gick fel i rutinerna då tyst testkörning görs var söndag kl 22.00! Hade folk haft mer koll där hade man kunnat mildra hela fadäsen rejält!
Sånt lär man sig i grundskolan, har alltid gjort!

Men om larmet går och inget sägs i radion är väl den logiska följden att man går in på MSB's hemsida, är den kraschad så är det inte långt till att man ringer 112, ett nummer som normalt alltid fungerar. Lång kö betyder att det är många som ringer, och eftersom det är upptaget vet man inte om det beror på att det är många som undrar eller om det är många som ringer efter hjälp för att det ligger lemlästade folk överallt. För man har inte fått nån information nånstans att det inte är skarpt.

En tyst testkörning är tyst, ljuder larmet är det allt annat än en tyst testkörning.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2017-07-12 kl. 15:49.
Citera
2017-07-12, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Var jag den enda som inte blev orolig? Jag bor på Södermalm och hörde det.
Nej, det är du inte. Jag satte på tvn när jag hörde larmet eftersom det är vad man "ska" göra. Men jag var inte orolig. När inget sas på tvn förstod jag att det var ett felaktigt larm och fortsatte lugnt med mitt. Jag belastade varken MSBs, polisens eller räddningstjänstens hemsidor eller telefoner.

Tänk om fler gjort som man ska gör, vad lugnt och enkelt detta misstag hade passerat. Men nej, folk ska freaka ut fullständigt i onödan och besvära andra med sina klena nerver. Ibland blir jag så trött på folk.
Citera
2017-07-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, det är du inte. Jag satte på tvn när jag hörde larmet eftersom det är vad man "ska" göra. Men jag var inte orolig. När inget sas på tvn förstod jag att det var ett felaktigt larm och fortsatte lugnt med mitt. Jag belastade varken MSBs, polisens eller räddningstjänstens hemsidor eller telefoner.

Tänk om fler gjort som man ska gör, vad lugnt och enkelt detta misstag hade passerat. Men nej, folk ska freaka ut fullständigt i onödan och besvära andra med sina klena nerver. Ibland blir jag så trött på folk.

Fast om det hade varit på allvar då? åsså hade du suttit och kollat tv i lugn och ro
Citera
2017-07-12, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast om det hade varit på allvar då? åsså hade du suttit och kollat tv i lugn och ro
Då hade sändningarna avbrutits och ett meddelande hade kommit. Då hade jag följt instruktionerna i det meddelandet.

Det är ju inte svårt, egentligen. Jag fattar inte varför så många hade så svårt att göra något så lätt.
Citera
2017-07-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då hade sändningarna avbrutits och ett meddelande hade kommit. Då hade jag följt instruktionerna i det meddelandet.

Det är ju inte svårt, egentligen. Jag fattar inte varför så många hade så svårt att göra något så lätt.

Nej det är sant, nu bor inte jag i stockolm ,men jag såg också tv, visste inte ens det hade hänt innan textremsan om falsklarm kom upp vid 22.30 ha ha.
Citera
2017-07-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Men om larmet går och inget sägs i radion är väl den logiska följden att man går in på MSB's hemsida, är den kraschad så är det inte långt till att man ringer 112, ett nummer som normalt alltid fungerar. Lång kö betyder att det är många som ringer, och eftersom det är upptaget vet man inte om det beror på att det är många som undrar eller om det är många som ringer efter hjälp för att det ligger lemlästade folk överallt. För man har inte fått nån information nånstans att det inte är skarpt.

En tyst testkörning är tyst, ljuder larmet är det allt annat än en tyst testkörning.

Man ringer inte 112 om det inte är direkt akut, det är sånt man lär sig.
113 13 är numret för sånt. (Edit: samhällsinformation eller information vid händelser)
Att msb.se crashade är otroligt dåligt, en myndighetssida SKA ha bättre kapacitet än så, det tycker vi alla!

De skulle köra en tyst testkörning, men just där har något gått fel så att det inte blev en tyst testkörning. Därav "den mänskliga faktorn".
Nu är denna händelsen i stort glömd och det är tilltugg i parken och bubbel som gäller, eller?
Senast redigerad av chrisemil 2017-07-14 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in