2017-07-09, 19:27
Medlem
Vet att det gäller psykofarmaka men tänkte att den här passade bättre i medicindelen. Har kikat runt lite online om information på SSRI och blödningsrisk men det verkar som att risken måste prövas individuellt? Står i valet och kvalet om jag ska börja knapra antidepressiva. Eventuella riskfaktorer är två mindre aneurysm i buken och haft magsår tidigare. Är det en dålig ide att käka antidepressiva då? Finns andra alternativ? Ute och rör på mig ofta samt äter och sover rätt bra så den delen sköter jag hyffsat.
Citera
2017-07-09, 19:52
Medlem
Torpedullas avatar
Släpp SSRI!!!!!
Citera
2017-07-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Släpp SSRI!!!!!

Menar du att det är en dålig idé pga riskfaktorerna (om dom nu är riskfaktorer, jag är osäker)? Finns det medicinska alternativ? I mitt fall gäller det depression och ångest.
Citera
2017-07-10, 13:48
Medlem
knut_1s avatar
Tror inte blödningsrisken är något större bekymmer avséende vad du tar upp. Annars är ju underbehandlade ångest- och depressionstillstånd också riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom.
Citera
2017-07-10, 22:08
Medlem
Torpedullas avatar
Ta ångestdämpande v i d b e h o v och undvik SSRI av tusen olika skäl. Gå i terapi. Ut i skogen med dig och titta på fåglar och annat trevligt.
Citera
2017-07-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Tror inte blödningsrisken är något större bekymmer avséende vad du tar upp. Annars är ju underbehandlade ångest- och depressionstillstånd också riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom.

Jo sant. Känns som ett lite svårt beslut och hittar inte så mycket specifik info annat än att det ökar risken för blödning trefaldigt ungefär, vilket känns lite läskigt. Finns det något annat än just SSRI i läkemedelsväg som funkar?
Citera
2017-07-10, 23:32
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
Jo sant. Känns som ett lite svårt beslut och hittar inte så mycket specifik info annat än att det ökar risken för blödning trefaldigt ungefär, vilket känns lite läskigt. Finns det något annat än just SSRI i läkemedelsväg som funkar?

Det finns en hel del, men SSRI brukar användas som förstahandsmedel just för att det ger bäst effekt till minst (potentiella) biverkningar.
Citera
2017-07-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Det finns en hel del, men SSRI brukar användas som förstahandsmedel just för att det ger bäst effekt till minst (potentiella) biverkningar.

Ok tack. Har några namn på alternativen? Har dålig koll och behöver läsa på lite känner jag 😊
Citera
2017-07-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
Ok tack. Har några namn på alternativen? Har dålig koll och behöver läsa på lite känner jag 😊

Om du menar alternativa antidepressiva som inte påverkar blödningsrisken finns t.ex voxra och mirtazapin. Kanske alla antidepressiva som inte blockerar serotoninkanalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in