Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 19:23
  #1
Medlem
Tja, vetefan om jag lagt tråden i rätt ämne, mod får gärna flytta annars.

Min frågeställning är följande, kommer i dagarna åka kryssning riga-stockholm och tänkte tag med en del alkohol då det är bra mycket billigare i båtens tax-free än på systembolaget. Går i land och tänkte fylla en hockeybag och hoppas tullen inte stannar mig. Frågan är, är det 18 års gräns på spriten i taxfreen och finns det någon form av begränsning på hur mycket man får handla?

Att tullen rekomenderar 10L max och att det är 20 års gräns på att ta in alkohol i sverige är ointressant, jag undrar bara om ja kan handla hur mycket jag vill på båten ?
2017-07-09, 19:32
  #2
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
På väg till Sverige är det väl 20 år som gäller för alkoholhaltiga drycker. Har för mig att det är det lands regler som båten är på väg till som gäller. Det är alltså Sveriges inköpsregler som gäller Riga-Stockholm. Hur det är motsatt sträcka vet jag ej.
2017-07-09, 19:38
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
På väg till Sverige är det väl 20 år som gäller för alkoholhaltiga drycker. Har för mig att det är det lands regler som båten är på väg till som gäller. Det är alltså Sveriges inköpsregler som gäller Riga-Stockholm. Hur det är motsatt sträcka vet jag ej.

Verkar stämma Åldersgränser för inköp till Sverige för stark alkohol, mellanstark alkohol, vin och öl är 20 år.
Sen hur noga dom är vet man ej men dom brukar kolla hyttnyckel.
2017-07-09, 19:40
  #4
Medlem
Lettland 18 års gräns
2017-07-09, 19:42
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Lettland 18 års gräns

Precis, köp spriten redan där.
2017-07-09, 19:43
  #6
Medlem
Om du ska gå i land så kan du hitta ännu billigare på lite större mataffärer i Riga. Inga problem att handla som 18-åring i Riga i alla fall, hur det är på båten vet jag inte.
2017-07-09, 19:46
  #7
Medlem
Riga outxex ligger till vänster från båten rött tegelhus ser den från båten har en hemsida
__________________
Senast redigerad av triglycerider 2017-07-09 kl. 20:10.
2017-07-09, 19:49
  #8
Medlem
Ok, tack för snabba svar.
Får bli så att jag köper på mig det jag vill ha i lettland.
2017-07-11, 10:19
  #9
Medlem
Dejads avatar
Inte riktigt rätt forum men eftersom allt verkar avklarat och trådstartaren fått svar på sin fråga så låser vi den bara.

Tråd låst.

/Moderator.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback