Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-09, 16:42
  #1
Medlem
Hej!

Hur mycket skulle det kosta att anlita en revisor till en lite enskild firma som omsätter 200-300k/året?

Har ingen erfarenhet kring bokföring osv själv så känner att revisor hade varit det bästa beroende på vad det skulle kosta.

Hur fungerar tillexempel dom här https://www.dooer.com/ ?

Sköter dom all min bokföring eller sköter jag det själv via deras "enkla program"?

Mvh
__________________
Senast redigerad av adde9400 2017-07-09 kl. 16:45.
Citera
2017-07-09, 16:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hej!

Hur mycket skulle det kosta att anlita en revisor till en lite enskild firma som omsätter 200-300k/året?

Har ingen erfarenhet kring bokföring osv själv så känner att revisor hade varit det bästa beroende på vad det skulle kosta.

Hur fungerar tillexempel dom här https://www.dooer.com/ ?

Sköter dom all min bokföring eller sköter jag det själv via deras "enkla program"?

Mvh

Helt omöjligt att besvara baserat på de där siffrorna. Du skall föra löpande bokföring i en enskild firma, att anlita en revisor när deklarationen närmar sig och sen ge honom en pärm med kvitton är inte okej.

Är du nog kompetent för att bedriva en enskild firma så är du nog kompetent att skaffa dig en bokföringstjänst på nätet. Att lära sig den tar kanske 10 timmar och sen kan bokföra allting där.

Skatteverket har även kurser i hur man för bokföring för enskild näringsidkare.

Men för att iaf försöka att besvara din fråga som du säkerligen säkert själv klarar av att besvara så är det ungefär 750-1500kr per timma. Sen beror det ju på hur många fakturor du får in, eftersom det är det som tar tid. Har du detajlhandel så...jösses, men är du IT-konstult så är det nog enklare.
Citera
2017-07-09, 17:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Helt omöjligt att besvara baserat på de där siffrorna. Du skall föra löpande bokföring i en enskild firma, att anlita en revisor när deklarationen närmar sig och sen ge honom en pärm med kvitton är inte okej.

Är du nog kompetent för att bedriva en enskild firma så är du nog kompetent att skaffa dig en bokföringstjänst på nätet. Att lära sig den tar kanske 10 timmar och sen kan bokföra allting där.

Skatteverket har även kurser i hur man för bokföring för enskild näringsidkare.

Men för att iaf försöka att besvara din fråga som du säkerligen säkert själv klarar av att besvara så är det ungefär 750-1500kr per timma. Sen beror det ju på hur många fakturor du får in, eftersom det är det som tar tid. Har du detajlhandel så...jösses, men är du IT-konstult så är det nog enklare.

Hej!

Detta handlar om affiliate marknad på nätet, så jag har egentligen inga fakturor eller dyligt. Bara lön från affiliate nätverk som jag gärna vill betala skatt osv på.
Citera
2017-07-09, 17:04
  #4
Medlem
Behövs ingen "revisor" men det du tänker på kallas redovisningskonsult och behövs inte heller.
Köp eller lada ned gratis Visma enskild firma och andra program som gör bokslut, lön, skatt om du behöver dessa.
Finns ingen anledning att anlita redovisningskonsulter längre när det finns enkla bra program som du själv kan använda gratis. Tro mig, dessa program är vad redovisningskonsulter sitter och matar in siffror. Gör det själv gratis. Köp skiten och dra av det på skatten som kostnad.
Citera
2017-07-09, 17:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hej!

Detta handlar om affiliate marknad på nätet, så jag har egentligen inga fakturor eller dyligt. Bara lön från affiliate nätverk som jag gärna vill betala skatt osv på.

Gör om det där till ett AB. Du kommer säkerligen vilja sälja det snart när du får ett bra erbjudande.
Citera
2017-07-09, 17:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Gör om det där till ett AB. Du kommer säkerligen vilja sälja det snart när du får ett bra erbjudande.

Vad är din motivering kring att du tror jag kommer vilja sälja sidan snart? Är ju en stadig inkomst.
Citera
2017-07-09, 17:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Vad är din motivering kring att du tror jag kommer vilja sälja sidan snart? Är ju en stadig inkomst.

Beroende på vilken branch så kan sidan snart vara värd jävligt mycket. Har ett par bekanta som sålde sin sida för 40M.
Citera
2017-07-09, 17:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Beroende på vilken branch så kan sidan snart vara värd jävligt mycket. Har ett par bekanta som sålde sin sida för 40M.

Okej, men tar nog bra många år innan man uppnår omsättning på så pass mycket att sidan är värd 40 miljoner.

Har bara kört marknadsföring på sidan sedan februari/mars ungefär.
Citera
2017-07-09, 17:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Okej, men tar nog bra många år innan man uppnår omsättning på så pass mycket att sidan är värd 40 miljoner.

Har bara kört marknadsföring på sidan sedan februari/mars ungefär.

Tog dem typ 3 år.
Citera
2017-07-09, 18:52
  #10
Medlem
Jofs avatar
Jag betalar under 1000 kr/t för min revisor. Bokför själv och ger honom uppgifterna. Han fyller i skiten och postar det till skatteverket. Går på max 45 min.
Citera
2017-07-09, 20:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag betalar under 1000 kr/t för min revisor. Bokför själv och ger honom uppgifterna. Han fyller i skiten och postar det till skatteverket. Går på max 45 min.

Låter som att det är en redovisningskonsult du anlitar, inte en revisor. Revisorer har en kontrollfunktion i företag, de sysslar inte med bokföring och liknande.
Citera
2017-07-09, 20:57
  #12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som att det är en redovisningskonsult du anlitar, inte en revisor. Revisorer har en kontrollfunktion i företag, de sysslar inte med bokföring och liknande.

Så kan det vara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback