2017-07-09, 20:45
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Lokförare, less på idioter

Har du själv varit nära att köra på någon?
Citera
2017-07-09, 20:46
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, stackars Helmer, som inte förstod att fällda bommar betyder att ett tåg strax kommer.

Vad var det mer han inte förstod? Att man dör om man hoppar från ett höghustak? Att det är olämpligt att stoppa in armen i en mangel? Att en motorväg inte är en bra plats att tälta på?

/Lokförare, less på idioter

Nja, nu är det ju faktiskt så att samhället har som uppgift att minska och helst ta bort miljöer som kan leda till olyckor, den aktuella väg/tåg/cykelban/övergångsställe korsningen är faktiskt riktigt berömt för sin farlighet och att berusade 19-åringar inte alltid gör dom smartaste valen ligger i sakens natur, så har det alltid varit och så kommer det alltid att va, hjärnan är inte fullt utvecklad före ca 22års ålder, det är därför vi vuxna som överlevt 19år ska försöka hjälpa och försöka förhindra att olyckor händer, annars skulle vi inte behöva några säkerhetsarrangemang öht, då skulle det räcka med kommuninfo på hemsidan så skulle allt vara löst,,,,dessutom tror jag inte en sekund på at du är lokförare, det brukar va dom som skriker högst om olika åtgärder för att slippa folk på spåret, en riktig mardröm för en lokförare att köra över någon, det finns många psykiskt knäckta fd lokförare pga olyckor, dessutom krävs ett visst mått av intelligens för utbildningen.
Citera
2017-07-09, 20:54
Medlem
Enligt nån tidning jag läste så gick han inte genom bommarna utan stigen som ligger i "skogen" som är bredvid bommarna nedåt vattnet? Är väl förövrigt ingen musik på Olssons när de stänger 02:00 så borde ju lagt märke till eller hört ett tåg komma, kraftigt berusad kanske eller möjligen något annat?
Citera
2017-07-09, 21:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Nja, nu är det ju faktiskt så att samhället har som uppgift att minska och helst ta bort miljöer som kan leda till olyckor, den aktuella väg/tåg/cykelban/övergångsställe korsningen är faktiskt riktigt berömt för sin farlighet och att berusade 19-åringar inte alltid gör dom smartaste valen ligger i sakens natur, så har det alltid varit och så kommer det alltid att va, hjärnan är inte fullt utvecklad före ca 22års ålder, det är därför vi vuxna som överlevt 19år ska försöka hjälpa och försöka förhindra att olyckor händer, annars skulle vi inte behöva några säkerhetsarrangemang öht, då skulle det räcka med kommuninfo på hemsidan så skulle allt vara löst,,,,dessutom tror jag inte en sekund på at du är lokförare, det brukar va dom som skriker högst om olika åtgärder för att slippa folk på spåret, en riktig mardröm för en lokförare att köra över någon, det finns många psykiskt knäckta fd lokförare pga olyckor, dessutom krävs ett visst mått av intelligens för utbildningen.

Var fick du luft ifrån? Jag har inte ens nämnt de saker du skriver om.

Citat:
Ursprungligen postat av Metron12
Enligt nån tidning jag läste så gick han inte genom bommarna utan stigen som ligger i "skogen" som är bredvid bommarna nedåt vattnet? Är väl förövrigt ingen musik på Olssons när de stänger 02:00 så borde ju lagt märke till eller hört ett tåg komma, kraftigt berusad kanske eller möjligen något annat?

Om det stämmer så är den förolyckades efterblivenhet kanske något mindre. Det är många som inte riktigt förstår faran i att korsa järnväg ute i terrängen. Särskilt på ställen där "alla gör det". Att tåg går snabbt, inte kan stanna eller väja och ibland är tystare än man tror är det lätt att inte fatta, särskilt om man är lite disträ av sig. Därför bör man aldrig gå över ett järnvägsspår om man inte verkligen har koll. Vilket gemene man mycket sällan har.
Citera
2017-07-09, 21:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Har du själv varit nära att köra på någon?

Givetvis. Massor, massor av gånger. Det har alla som kör tåg. Det sker typ en gång i veckan och är yrkets största arbetsmiljöproblem.
Citera
2017-07-09, 21:29
Medlem
BoJackHorsemans avatar
En klassiker är att ett tåg kommer, men bommarna går inte upp direkt så folk går över. Samtidigt kommer ett annat tåg...

Citat:
Ursprungligen postat av stpungen

Vad gaggar du om? Han har ju inte skrivit ett dugg om det du gafflar om.
Att han är lokförare är ju inte direkt okänt heller. Antingen det eller en riktig nörd för han har god kännedom om spårmiljö (vilket jag också har).

Hur är det "berömt för sin farlighet"? Har du några tidningsartiklar eller något?
Jag har varit där några gånger och tycker inte det var några oklarheter alls.
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-07-09 kl. 21:35.
Citera
2017-07-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Så jäkla onödigt. Bommarna finns där av en orsak. Självmord kanske.
Visst, fast en del bommar blir man helt vansinnig på. Ibland får man vänta i över fem minuter på att tåget ska komma.
Citera
2017-07-09, 21:57
Medlem
svampdamps avatar
Hur ser korsningen ut? Även om man kryper under bommarna bör man både se och höra ett tåg. Är det inte klokt att om man trots bommarna ska över att titta åt båda hållen?
Citera
2017-07-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur ser korsningen ut? Även om man kryper under bommarna bör man både se och höra ett tåg. Är det inte klokt att om man trots bommarna ska över att titta åt båda hållen?
https://d1jj1vz90h0rrc.cloudfront.ne...40/2676659.jpg

Det är ett brett spår, kanske killen trodde att tåget kom på ett annat spår men missbedömde allting?
Citera
2017-07-09, 23:02
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Det är ganska bra sikt åt båda hållen, men tågen kommer i full fart och rejält påverkad av alkohol så kan det kanske hända när omdömet sviker.
Han såg förmodligen tåget men trodde han skulle hinna.

Oerhört tragiskt, men inget överraskning direkt.
Ibland så stannar fyllon på rälsen och står och snackar i klunga.

Min mammas mosters man blev ihjälkörd av tåget när han kom med bil då bommarna svek så jag tycker att det är riktigt obehagligt att se fyllon stå där och förlita sig på dem.
Nu var detta visserligen 20 år sen, men ändå obehagligt. :/
Citera
2017-07-09, 23:15
Medlem
Browngreeneyess avatar
Får fram namnet Helmer **S (*=a) verkar stämma på uppgifterna.

Tragiskt. Han tänkte nog att han skulle ta sig över järnvägn under bommen att han skulle hinna före tåget. Vissa tar dumma risker troligtvis har han gjort det förr och det har går bra.

Man ska ha stor respekt för tåg och tågbanor. Ett tag var det en lek som hette chicken race som var populär den gick ut på att man skulle stå kvar så länge som möjligt på tågbanan innan tåget kom. Rent vansinne många liv gick åt..
Citera
2017-07-09, 23:17
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
En klassiker är att ett tåg kommer, men bommarna går inte upp direkt så folk går över. Samtidigt kommer ett annat tåg...

Vad gaggar du om? Han har ju inte skrivit ett dugg om det du gafflar om.
Att han är lokförare är ju inte direkt okänt heller. Antingen det eller en riktig nörd för han har god kännedom om spårmiljö (vilket jag också har).

Hur är det "berömt för sin farlighet"? Har du några tidningsartiklar eller något?
Jag har varit där några gånger och tycker inte det var några oklarheter alls.

Då har du inte mkt kunskap om farliga trafikmiljöer, en 4vägskorsning där avståndet till järnvägsbommarna är ca 7 m, en korsande cykelbana med skymd sikt, 3 övergångsställen, 2 trafikdelare, risken att fastna bakom bommarna är stor vid en felbedömning, det har hänt många ggr att bilister har fastnat och tvingats köra igenom bommen, kommer bil/buss över järnvägen och en cyklist plötsligt dyker upp finns skyldighet att stanna, om bommarna går ner blir bakomvarande bil ståend instängd mellan bommarna, korsningen finns med som exempel på farliga korsningar inom vissa yrkesutbildningar för tung trafik,att inte du uppfattar farligheten säger väl mer om dig än om korsningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in