2017-07-08, 22:04
Medlem
Har skaffat tv till husvagnen.

Dock så startar den inte på 12v! Drog på 220v till vagnen då funkar tv som den ska!

När 12v är på så lyser den rött och sedan när den startar så blir den grön på knappen först, sedan blinkar och blir röd igen. Fel kabel? Tv drar för mycket i startögonblicket?
Citera
2017-07-08, 22:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är tv'n kopplad till ett ordentligt laddat bilbatteri med bra kablar & kontakter så har startströmmen ingen betydelse.
Citera
2017-07-08, 23:17
Medlem
Kör på solceller och batteriet fulladdat!
Kan det va kablarna fram som
Är för dåliga? Eller batteriet som börjar bli kasst?
Citera
2017-07-08, 23:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur kraftigt är batteriet?
Citera
2017-07-08, 23:31
Medlem
Kan inte kolla just nu!
Men är nog ett standard fritidsbatteri/bilbatteri på typ 75aH
Citera
2017-07-08, 23:51
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag är ingen elektriker, men likspänning kräver ofta grövre kabel. Om du har en lång sladd, t.ex. en sladdvinda emellan kan det kanske uppstå problem.
Citera
2017-07-09, 00:04
Medlem
sommarlovs avatar
Min husbilsteve är väldigt känslig för exakt rätt spänning.
När man laddar 12v batterier ligger spänningen runt 13,8v vilket är för mycket för just min teve.
När solen går ner fungerar den igen!

Håller med om att det är lite konstigt och kanske inte alls hjälper dig...
Citera
2017-07-09, 00:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag är ingen elektriker, men likspänning kräver ofta grövre kabel. Om du har en lång sladd, t.ex. en sladdvinda emellan kan det kanske uppstå problem.
Det har inget med likspänning att göra utan volt, när volt sjunker behövs mer ampere för samma antal watt.
230V 100W = 0.44A
12V 100W = 8.3A

Det är A som styr hur kraftig kabel som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av nicokicko
Kan inte kolla just nu!
Men är nog ett standard fritidsbatteri/bilbatteri på typ 75aH