Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-08, 12:44
  #1
Medlem
alltså hel gul där det vita ska vara, så mer gul och svart.
vad tror ni skatan måste ha gjort? eller finns det gula skator?
bland det sjukaste jag sett. Ajuste det var här i Stockholm.

ps! jag hade inte en mobilen med mig, men går den rundan 3 x i veckan och tänker ta med mig mobilen varje gång nu ifall skatan är där igen. och visst, ska försöka ta bild på aset.
__________________
Senast redigerad av quezen 2017-07-08 kl. 12:48.
Citera
2017-07-08, 12:55
  #2
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Kanske är någon burfågel som är på rymmen?
Men det ska finnas gula skator. Såg den ut som denna?
http://static-cdn.sr.se/sida/images/...preset=article
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
alltså hel gul där det vita ska vara, så mer gul och svart.
vad tror ni skatan måste ha gjort? eller finns det gula skator?
bland det sjukaste jag sett. Ajuste det var här i Stockholm.

ps! jag hade inte en mobilen med mig, men går den rundan 3 x i veckan och tänker ta med mig mobilen varje gång nu ifall skatan är där igen. och visst, ska försöka ta bild på aset.
Citera
2017-07-08, 12:58
  #3
Medlem
skatan var på marken 5 m ifrån mig- jag vet 100% hur skator ser ut.
och ja, den såg exakt ut som skatan på bilden du visade.
Den skuttade och gick vajande på marken bland andra skator. de såg 100% lika ut bara att han/hon var gul och de andra vita.
__________________
Senast redigerad av quezen 2017-07-08 kl. 13:00.
Citera
2017-07-08, 14:14
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan vara släktingar till denna norska skata som är på besök:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19528219.ab

– Först dök det upp en vuxen gul skata, sen kom det en till. De verkade vara väldigt goda vänner och mycket tyder på att de är ett par, säger Magne Husby till NRK.

Han fick också se två ungar, varav den ena också hade gula fjädrar.

En möjlig orsak kan vara att skatorna ätit något som förändrat färgen. En annan är att skator kan ha genetiska defekter som påverkar fjädrarnas färg.

– Det betyder oftast bara att svarta fjädrar blir bruna, säger Magne Husby.
Citera
2017-07-08, 14:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan vara släktingar till denna norska skata som är på besök:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19528219.ab

– Först dök det upp en vuxen gul skata, sen kom det en till. De verkade vara väldigt goda vänner och mycket tyder på att de är ett par, säger Magne Husby till NRK.

Han fick också se två ungar, varav den ena också hade gula fjädrar.

En möjlig orsak kan vara att skatorna ätit något som förändrat färgen. En annan är att skator kan ha genetiska defekter som påverkar fjädrarnas färg.

– Det betyder oftast bara att svarta fjädrar blir bruna, säger Magne Husby.

Antagligen en mutation. Att skatorna skulle ha överkonsumerat t ex saffran låter rätt osannolikt.
Citera
2017-07-08, 15:45
  #6
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antagligen en mutation. Att skatorna skulle ha överkonsumerat t ex saffran låter rätt osannolikt.
Ja tämligen! Tack för skrattet! Flamingos sägs ju bli rosa pga av deras räkdiet, men om man bortser från det som är mest troligt dvs mutationsspåret, så kan det vara intressant att spekulera i vad denna skata har satt i sig/utsatt sig för för att få denna färg? Har han utvecklat en curryfetisch och därför hänger vid indiska restaurangers sopcontainers? Är han egentligen en perverterad skata som gillar att bli utsatt för s.k "Golden showers"?
Citera
2017-07-08, 15:53
  #7
Medlem
jag trodde först skatan hade dopat sig i avloppsvatten men färgen, den gula, var för "stark" som att den var nästan ditmålad med andra ord den hade varit mer... beige? om det var något annat.
så misstänker att detta är nog, genetiskt, ja.
ska försöka fånga aset på bild och sälja den till AIK
Citera
2017-07-08, 17:48
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
alltså hel gul där det vita ska vara, så mer gul och svart.
vad tror ni skatan måste ha gjort? eller finns det gula skator?
bland det sjukaste jag sett. Ajuste det var här i Stockholm.

ps! jag hade inte en mobilen med mig, men går den rundan 3 x i veckan och tänker ta med mig mobilen varje gång nu ifall skatan är där igen. och visst, ska försöka ta bild på aset.

Kan bero på albinism. Dvs. att "personen" i fråga saknar pigment, ett genfel/mutation.
Albinism: https://sv.wikipedia.org/wiki/Albinism

Albinism förekommer hos djur också, exempelvis vita älgar.
Citera
2017-07-08, 18:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan bero på albinism. Dvs. att "personen" i fråga saknar pigment, ett genfel/mutation.
Albinism: https://sv.wikipedia.org/wiki/Albinism

Albinism förekommer hos djur också, exempelvis vita älgar.

Skatan hade kvar sitt svarta pigment vad jag förstod.
Skulle ju kunna vara leucism också möjligen.

"Däggdjur som har leucism är alltid helvita medan fåglar och ödlor och vissa fiskar fortfarande kan färgas av andra pigment som exempelvis karotenoider vilket ger djuret gula och röda färger."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leucism
Citera
2017-07-08, 21:14
  #10
Medlem
Kul! Kommer ihåg dem från barndomen, i Ångermanland. Lustigt hur man glömmer bort sådant !
Citera
2017-07-08, 23:08
  #11
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan bero på albinism

Men då hade den väl inte blivit gul. Den hade haft samma färg som innan.
Citera
2017-07-09, 00:22
  #12
Avstängd
Albinism innebär att man förlorar sina färgpigment i huden. Det är en genetisk åkomma.

Jag tvivlar inte alls att du kan ha sett en sådan. Det finns ju vita älgar och vita renar, så varför inte gula skator? Även om det låter lite fejk... ;-)

Det är genetiska variationer som inte händer så ofta, och det är väl mest vi människor som brukar uppmärksamma dom..

Jag tror på dig!

Ingen skulle väl tro dig att hen sett en gul skata! <-- Och i den månen är du högst trovärdig!

Vad lär vi oss? Jo att hävda att otroliga saker verkligen kan hända, har större sanningskraft.
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-07-09 kl. 01:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback