• 1
  • 2
2017-07-08, 12:18
Medlem
hej!,
jag undra vart man får köra med en 125cc cross funderar över att köpa en men om jag förstog rätt så får man inte köra på vägen..vart ska man då köra sin cross??
Citera
2017-07-08, 12:47
Medlem
INTPs avatar
Man får köra på de inhägnade crossbanor som olika motorklubbar har. Bli medlem så är du dessutom försäkrad.
Citera
2017-07-08, 13:05
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfnturp
hej!,
jag undra vart man får köra med en 125cc cross funderar över att köpa en men om jag förstog rätt så får man inte köra på vägen..vart ska man då köra sin cross??

Vart bor du? Jag har inte sett en polis de senaste 5 åren där jag bor...
Citera
2017-07-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfnturp
hej!,

Trodde du seriöst att du skulle få framföra ett fordon utan skyltar/blinkers/lampor osv i trafiken? Självklart endast på inhägnat område annars får du köpa en super motard, dvs en vägregistrerad cross.
Citera
2017-07-08, 18:14
Bannlyst
Kör hos en kompis med stor mark. Liksom inhägnat. Dom allra minsta kör ju även bil lagligt således https://www.youtube.com/watch?v=Q9fqPXt7634 Tyskland men lagen är densamma i Sverige INHÄGNAT <3
Citera
2017-07-08, 19:53
Medlem
studioxswes avatar
Varför i hela jävla världen ska du köra en cross på vägen? Köp en moppe eller en MC om du vill ge dig ut i trafiken? Efterbliven?
Citera
2017-07-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens
Kör hos en kompis med stor mark. Liksom inhägnat. Dom allra minsta kör ju även bil lagligt således https://www.youtube.com/watch?v=Q9fqPXt7634 Tyskland men lagen är densamma i Sverige INHÄGNAT <3
För att räknas som inhägnat område måste det verkligen vara inhägnat, det finns det flera domar på. Att bara ha en stor tomt räcker inte, utan den måste vara avstängd och markerad så att det inte av misstag ska gå att hamna innanför inhägnaden.
Citera
2017-07-08, 23:57
Medlem
Spud-boys avatar
Hur kul är det att köra cross på vägen.. Jag skulle säga att själva grejen med att köra motocross är just att göra det på en bana, med hopp och grejer..

Att köra på bana ger även fläskigt mycket fysisk motion. Det är fartfyllt och "gazzigt", världen bästa sport, om du frågar mig..
Citera
2017-07-09, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
För att räknas som inhägnat område måste det verkligen vara inhägnat, det finns det flera domar på. Att bara ha en stor tomt räcker inte, utan den måste vara avstängd och markerad så att det inte av misstag ska gå att hamna innanför inhägnaden.

Dum fråga, får man köra i stängslad hästhage. Hästen är ju inne på natten. Alltså om jag känner ägaren
Citera
2017-07-09, 13:00
Medlem
INTPs avatar
Lagen är inte helt tydlig, inte heller tolkningen av den i olika domar. Om inhägnaden (och platsen) är sådan att risken att någon obehörig råkar ta sig in är minimal är det KANSKE lagligt, medan t.ex. ett vanligt elstängsel som man lätt kryper under intill ett bostadsområde där det finns en massa barn inte har en chans att räknas som tillräckligt säkert.
Citera
2017-07-09, 22:54
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens

Räcker inte att det är inhägnat i Sverige, vanlig missuppfattning. Eller ja, missuppfattningen är snarare att "inhägnat" betyder typ "staket". Men så enkelt är det inte. Det kan vara staket om det kompletteras med anlitade funktionärer som patrullerar området så ingen kommer in...

Däremot på inhägnade industriområden och järnvägsområden får man köra vissa fordon utan körkort med markägarens tillåtelse under vissa förutsättningar.
Tror väldigt få har kompisar som äger mark med industristängsel runt och som dessutom är klassad som industri i detaljplanen...
Senast redigerad av 8bitrage 2017-07-09 kl. 23:06.
Citera
2017-07-10, 05:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Räcker inte att det är inhägnat i Sverige, vanlig missuppfattning. Eller ja, missuppfattningen är snarare att "inhägnat" betyder typ "staket". Men så enkelt är det inte. Det kan vara staket om det kompletteras med anlitade funktionärer som patrullerar området så ingen kommer in...

Däremot på inhägnade industriområden och järnvägsområden får man köra vissa fordon utan körkort med markägarens tillåtelse under vissa förutsättningar.
Tror väldigt få har kompisar som äger mark med industristängsel runt och som dessutom är klassad som industri i detaljplanen...
Några koner med plastband mellan på en parkeringsplats kan räknas som inhägnat samtidigt som militärområde med högt staket och vakter inte är inhägnad...luddigt värre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in