• 1
  • 2
2017-07-07, 23:36
Medlem
Hoppas det hamnade rätt.
Om man har en bil på avbetalning krävs det ägarens tillstånd att köra den utomlands, hur är det på Finlandsfärjan kontrollerar tullen att man har fullmakten med sig? Känns onödigt att betala flera hundra för en dagskryssning.
Citera
2017-07-08, 01:07
Medlem
Även om du har köpt bilen på kredit kan du väl köra den utomlands utan problem? I vissa länder behöver du ett så kallt grönt kort för att bevisa att bilen är försäkrad (minst trafikförsäkring), men annars är det inga problem. Finlandsfärjan behöver du inget speciellt för såvitt jag vet.
Citera
2017-07-08, 07:54
Medlem
Man måste betala 400kr för en fullmakt, ett papper, enligt mig ett rån. Någon som har erfarenhet av att åka med kredit/leasing bil på färjorna?

Tror jag kanske vågar åka utan fullmakt.
Citera
2017-07-08, 12:14
Medlem
Sannolikheten att du skulle bli stoppad på finlandsfärjan är minimal, hur många andra tror du inte åker över med belånade bilar utan tillstånd?
Citera
2017-07-08, 12:32
Medlem
mainfurers avatar
Jag har åkt många gånger med belånad bil, varför skulle de ens kolla det för? Tror Grönt kort är borttaget också men osäker på det. Har långivaren skrivit i avtalet att du inte får köra utomlands så gäller inga försäkringar osv om du ändå gör det, oftast kan man köpa ett tillägg för körning utomlands i alla fall på hyrbilar.
Tullen kollar inte det! Inte heller polisen om du blir stoppad!

Edit: Alla EU länder ska du ju kunna åka fritt inom, även utan grönt kort
Citera
2017-07-08, 12:36
Medlem
mainfurers avatar
Läs denna: https://tff.se/sv/Utland/Resa-utomlands-med-egen-bil/
Lånet har inget med det att göra
Citera
2017-07-08, 12:38
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Man måste betala 400kr för en fullmakt, ett papper, enligt mig ett rån. Någon som har erfarenhet av att åka med kredit/leasing bil på färjorna?

Tror jag kanske vågar åka utan fullmakt.

Ja det är bara att åka, har jag rätt får jag de 400 istället
Citera
2017-07-08, 12:49
Medlem
Min försäkring täcker också utlandet, står i avtalet att jag behöver fullmakt för att åka utomlands. Tycker dock det känns onödigt att betala 400kr för det när bilen är försäkrad inte endast inrikes. Åker nog utan fullmakt, om de inte ändå kontrollerar det på Finlandsfärjan. Var mest nyfiken på de som åkt Finlandsfärja och varit med om de kontrollerar fullmakter för avbetalningsbilar
Citera
2017-07-08, 13:04
Medlem
Citat:
Min försäkring täcker också utlandet, står i avtalet att jag behöver fullmakt för att åka utomlands. Tycker dock det känns onödigt att betala 400kr för det när bilen är försäkrad inte endast inrikes. Åker nog utan fullmakt, om de inte ändå kontrollerar det på Finlandsfärjan. Var mest nyfiken på de som åkt Finlandsfärja och varit med om de kontrollerar fullmakter för avbetalningsbilar

Är Du ägaren till bilen, dvs bilen står på dig? Är det bilförsäkringen som säger att du som ägare skall ha en fullmakt själv för att få åka utomlands eller om bilen skulle stå på dig och du låter en annan köra?
Fullmakt brukar vara då man själv inte står som ägare utan lånar ut bilen och någon annan kör utomlands.
Då jag har åkt utomlands och haft då bilen på kredit så har det inte varit några problem Jag hade regbeviset som står på mig och gröna pappret som beställdes från bilförsäkringen. Det kostade inget extra!
Citera
2017-07-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Är Du ägaren till bilen, dvs bilen står på dig? Är det bilförsäkringen som säger att du som ägare skall ha en fullmakt själv för att få åka utomlands eller om bilen skulle stå på dig och du låter en annan köra?
Fullmakt brukar vara då man själv inte står som ägare utan lånar ut bilen och någon annan kör utomlands.
Då jag har åkt utomlands och haft då bilen på kredit så har det inte varit några problem Jag hade regbeviset som står på mig och gröna pappret som beställdes från bilförsäkringen. Det kostade inget extra!

Ägare är kreditbolaget och jag står som brukare i registreringsbeviset. På siljas hemsida står det att man behöver fullmakt om man inte är bilens ägare, dock mest intresserad om tullen kontrollerar detta vid inkörning på båten.
Citera
2017-07-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ägare är kreditbolaget och jag står som brukare i registreringsbeviset. På siljas hemsida står det att man behöver fullmakt om man inte är bilens ägare, dock mest intresserad om tullen kontrollerar detta vid inkörning på båten.

Står det något liknande i regbeviset? ""Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt""
Hade den texten jag med, fram till kredit var betald så kom det hem ett nytt regbevis på bilen där texten var borta. Men du äger bilen, dock får du inte sälja den vidare utan att kredit är betald. Eller struntar du helt enkelt i att betala så kan de ta tillbaka bilen från dig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85...B6rbeh%C3%A5ll
Citera
2017-07-08, 14:34
Medlem
Det står endast danske bank som ägare och en till rad där det står brukare och mitt namn. Dock endast intresserad om tullen till båtarna ens kollar sånna papper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in