Citat:
Ursprungligen postat av
Pjfou
Min flickvän har mått psykiskt dåligt sedan efter puberteten. Snart 30. Med depression, ångest, humörsvängningar och tänker och känner mkt. Med andra ord instabil.
Hon har provat alla mediciner som finns och lite därtill. Och terapi i omgångar. Inget av hjälp.
Rädd att jag kommer hittta henne död hemma någon dag då hon skurit sig och tidigare försökt ta sitt liv och säger det ibland mest indirekt.
Nu hade hon läst att kvinnor som ska bli män (FTM) som tar testosterontillskott blir mkt mer stabila medan tvärt om (MTF) blir instabila och gråter för allt.
Sedan ser hon på mig som är stabil, pratar inte så mkt, grubblar inte så mkt och så känner hon att det finns ett samband.
Vad tror ni? Hon överväger att testa testosteron.
Hon har kollat sin hormonbalans och den är som den ska men det är ju läkarnas riktlinjer samt hon tror det är östrogen och progesteron som spökar för henne oavsett balansen läkarna säger.
Hon har INGEN diagnos mer än ångestproblematik och blivit utredd ordentligt.
Redo för skämt om att hon får hår och mörk röst av testosteron och att jag blir gay då, men när ni är klara med det. Hjälp mig innan jag också bryter ihop... hållit på 5 år nu...
Hej!
Om hon har varit som du skriver sen puberteten så låter det väldigt konstigt att hon inte har en diagnos av nåt slag, men så är det väl.
Alltså fem år för dig? KBT? vet iof inte om det fungerar men det är ju vanligt idag.
Om har en normal hormonbalans är det väl rätt onödigt att ta testoseron, för då är det inte den som spökar känns det som.
Min läkare säger att stort problem i dagens it samhälle är att vi kan få information och läsa om en massa sjukdomar, medicin och diagnoser, och rent placebo har man dem, jag har själv varit en av dom. Är BP.
Det viktigaste är såklart självmordsdelen, känner du dig ofta orolig att lämna henne själv? vilket kan vara påfrestande. Dricker hon?