2017-07-07, 14:17
Medlem
Min flickvän har mått psykiskt dåligt sedan efter puberteten. Snart 30. Med depression, ångest, humörsvängningar och tänker och känner mkt. Med andra ord instabil.
Hon har provat alla mediciner som finns och lite därtill. Och terapi i omgångar. Inget av hjälp.
Rädd att jag kommer hittta henne död hemma någon dag då hon skurit sig och tidigare försökt ta sitt liv och säger det ibland mest indirekt.

Nu hade hon läst att kvinnor som ska bli män (FTM) som tar testosterontillskott blir mkt mer stabila medan tvärt om (MTF) blir instabila och gråter för allt.
Sedan ser hon på mig som är stabil, pratar inte så mkt, grubblar inte så mkt och så känner hon att det finns ett samband.

Vad tror ni? Hon överväger att testa testosteron.

Hon har kollat sin hormonbalans och den är som den ska men det är ju läkarnas riktlinjer samt hon tror det är östrogen och progesteron som spökar för henne oavsett balansen läkarna säger.

Hon har INGEN diagnos mer än ångestproblematik och blivit utredd ordentligt.

Redo för skämt om att hon får hår och mörk röst av testosteron och att jag blir gay då, men när ni är klara med det. Hjälp mig innan jag också bryter ihop... hållit på 5 år nu...
Citera
2017-07-07, 14:23
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjfou
Min flickvän har mått psykiskt dåligt sedan efter puberteten. Snart 30. Med depression, ångest, humörsvängningar och tänker och känner mkt. Med andra ord instabil.
Hon har provat alla mediciner som finns och lite därtill. Och terapi i omgångar. Inget av hjälp.
Rädd att jag kommer hittta henne död hemma någon dag då hon skurit sig och tidigare försökt ta sitt liv och säger det ibland mest indirekt.

Nu hade hon läst att kvinnor som ska bli män (FTM) som tar testosterontillskott blir mkt mer stabila medan tvärt om (MTF) blir instabila och gråter för allt.
Sedan ser hon på mig som är stabil, pratar inte så mkt, grubblar inte så mkt och så känner hon att det finns ett samband.

Hon har kollat sin hormonbalans och den är som den ska men det är ju läkarnas riktlinjer samt hon tror det är östrogen och progesteron som spökar för henne oavsett balansen läkarna säger.

Redo för skämt om att hon får hår och mörk röst av testosteron och att jag blir gay då, men när ni är klara med det. Hjälp mig innan jag också bryter ihop... hållit på 5 år nu...

Har hon kollat så att hon inte har något sköldkörtelrelaterat problem, t ex hypo- resp. hypertyreos? Har hon något hormonbaserat preventivmedel? Bara ett wildcard från min sida, men man blir förvånad hur ofta vården missar den här typen av besvär, trots att kontrollerna är relativt enkla. Lycka till!
Citera
2017-07-07, 14:25
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Om det är så illa som du skriver kan du väl kontakta psyk och lägga in henne en längre tid så att dom får utreda ordentligt ställa diagnoser mm.Dessutom får du ett litet brake också och kan samla ny energi är det riktigt illa finns alltid psykakuten.
Citera
2017-07-07, 14:38
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:

Ser du något samband i det fetade? Du svarar på din egen fråga här (understruket).

Hon är i klass med en grov heroinist tyvärr.
Hon har abstinens 24/7.

Sluta med allt och dra utomlands i 6 månader där ni inte kan få tag i mer droger, lagliga som olagliga, absolut förbud på att besöka apotek framöver.
Citera
2017-07-07, 14:41
Medlem
Citat:

Hej!
Om hon har varit som du skriver sen puberteten så låter det väldigt konstigt att hon inte har en diagnos av nåt slag, men så är det väl.
Alltså fem år för dig? KBT? vet iof inte om det fungerar men det är ju vanligt idag.

Om har en normal hormonbalans är det väl rätt onödigt att ta testoseron, för då är det inte den som spökar känns det som.

Min läkare säger att stort problem i dagens it samhälle är att vi kan få information och läsa om en massa sjukdomar, medicin och diagnoser, och rent placebo har man dem, jag har själv varit en av dom. Är BP.

Det viktigaste är såklart självmordsdelen, känner du dig ofta orolig att lämna henne själv? vilket kan vara påfrestande. Dricker hon?
Citera
2017-07-07, 14:44
Medlem
okok1s avatar
Har hon provat aspirin? Jag har haft depression i minst 10 år och ångest - men när jag börja ta aspirin för 7 månader sedan så försvann alla negativa tankar och ångesten är nere.
Citera
2017-07-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har hon provat aspirin? Jag har haft depression i minst 10 år och ångest - men när jag börja ta aspirin för 7 månader sedan så försvann alla negativa tankar och ångesten är nere.

Droger kommer inte hjälpa i längden, dessutom kommer det du tar att skada dit väldigt mycket. Du bör trappa ner och avsluta det. Inget slår träning och kost.
Citera
2017-07-07, 16:34
Medlem
Skämt om att hennes klitoris kommer bli större än din kuk och du blir gay osv
Citera
2017-07-07, 17:51
Medlem
pluto-s avatar
Testa marijuana. Ja, seriost.
Citera
2017-07-07, 22:18
Medlem
cacas avatar
Dax tekna livförsäkring med dig som förmånstagare?
Citera
2017-07-07, 22:30
Medlem
MelPoomenes avatar
Misstänker att den svenska vården är oerhört dåliga på att känna igen PTSD och complex sådan.

Depression är annars klassiskt för självmord.

Anar mer att läkarna, socionomerna och alla andra inte ORKAR eller vill se sanningen i vitögat.

Vad hände din tjej när det började?
Citera
2017-07-07, 22:55
Medlem
tv-geeks avatar
Först vill jag säga att jag har de djupaste sympatier för det din flickvän och du kämpar med. Det märks att du är en omtänksam partner som vill hjälpa.

Mitt svar är inte roligt. Det är dock det som jag tror skulle bli bäst.

Jag förstår precis hur desperat din tjej är och hur hon till alla pris vill få må bra. Givetvis hade det bästa varit om lösningen hade kommit som ett läkemedel - dock verkar hon inte svara på sådan behandling. Det är besvärligt.

Nu verkar hon ha dragit egna slutsatser kring sitt mående baserat på fakta som rör ett helt annat område. I sin desperation efter lindring hoppas hon att detta är lösningen hon väntat på.

Så länge en person har en normal hormonproduktion av sig själv så sätter man inte in andra hormoner om det inte föreligger speciella skäl (som könskorrigering).

Jag har varit där. Jag provade tusan i mig alla sorters psykofarmaka som fanns utan att bli hjälpt. Men - det hjälpte när jag fick en chans att förstå mig själv, mitt mående och vad som egentligen händer. Då kunde jag börja processa allt på ett bättre sätt och efter en tid så kunde jag oftast hantera min ångest även om den fanns där.

Jag menar alltså att det kanske är dags att försöka söka efter det magiska pillret som ska komma och fixa alla problemen. Det pillret finns inte. Jag är absolut inte emot psykofarmaka, rätt sort i rätt dos till rätt person kan vara livsviktigt. I det här fallet låter det som att ni borde försöka lämna den vägen. Just nu.

Så jäkla jobbigt, TS. Jag önskar er båda all lycka. Det kan bli bättre. Ofta är det till och med rätt bra, och det är inte fy skam.

💪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in