• 1
  • 2
2017-07-08, 11:25
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Det är fördelaktigt ur en kraftsynvinkel men inte så pragmatiskt om sparken inte når önskad effekt, då man hamnar med ryggen mot motståndaren.

Ja, du vet säkert mer än mig om det här. Däremot ser man ofta i thaiboxningsmatcher här i thailand att de faktiskt hamnar i "rygg läge" rätt så ofta.

Bra artikel om sparkar: http://muaythaianalyst.com/improve-m...ai-round-kick/
Senast redigerad av Apologist 2017-07-08 kl. 11:52. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-08, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ja, du vet säkert mer än mig om det här. Däremot ser man ofta i thaiboxningsmatcher här i thailand att de faktiskt hamnar i "rygg läge" rätt så ofta.

Bra artikel om sparkar: http://muaythaianalyst.com/improve-m...ai-round-kick/

Det är i alla fall Karateka och TaeKwondo-utövares argument mot att driva igenom objektet, att på gatan hamna med ryggen mot motståndaren är en utsatt position. I ringen under Thairegler kanske det inte är lika riskabelt.
Citera
2017-07-09, 23:56
Medlem
Spontant känns det som man vill se dig faktiskt sparka för att se vad som ev kan/bör korrigeras. Jag reagerar över din beskrivning av känslan att du "vet" att det finns mer. Det kan vara att du fått bättre kontakt men att det inte är framme än.

Min upplevelse är att många saknar explosivitet när de sparkar. Detta är något jag lägger mycket energi vid när jag instruerar. Att man verkligen försöker maximera farten och då tänka på att man står lätt på tå och gärna befinner sig lite i rörelse. Inte bara stå statiskt och dundra. Titta på Saenchai tex. Ständig rörelse. Lite så jag tänker.

Knäböj är bra här. Med kroppsvikt. Sakta ner och explosivt utav helvete på väg upp. Jag brukar alternera bredd mellan fötterna. I tre olika steg. Först axelbredd mellan fötterna, sedan på insidan av mattrutans kant (såna standardtrutor de flesta kampmattor utgörs av). Sen ett tredje med fötterna precis utanför gränsen. Tillbaka igen.

För mer teknisk träning gör jag mycket dubbel- och trippelsparkar på säcken med fokus på just explosivitet.

Men som sagt. Är inte alls säkert detta är för dig. Kanske precis sånt du gjort. Men för mig har det fungerar väl.
Citera
2017-08-04, 23:40
Medlem
nu är jag inne i första 6 månader av thai boxning, men ska inte benet vara lite böjt i sparken och även i träffen? De som kört länge kör inte med raka ben vad jag sett
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in