Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-06, 18:24
  #1
Medlem
Hej.
Det är så jag har tränat thaiboxning i ett par år och har fin teknik och hårda sparkar MEN jag känner jag kan få ut ännu mer kraft i dom.
Det är så att jag precis vid tillfället jag träffar mitts/säcken så sträcker jag inte ut benet tillräckligt, dvs benet är fortfarande böjt vid och genom hela träffen.
Jag har försökt fixa till det genom vissa övningar jag fått av min tränare som tyvärr inte funkat så vänder mig hit för tips.
Kan sparka högt utan problem kan tilläggas men känslan är ändå att jag är stel någonstans så det är därför jag inte sträcker ut tillräckligt.

Alla tips alt övningar uppskattas!
Citera
2017-07-06, 18:39
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Testa att besöka en annan klubb och se om du kan få råd och tips av en annan tränare? Det är ju fullt möjligt att de har olika syn på saken menar jag.
Citera
2017-07-06, 19:11
  #3
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Kör dynamisk stretching om du inte redan gör det.
Citera
2017-07-06, 19:15
  #4
Avstängd
Tar tid tänja ut vigheten, trodde jag var vig när jag körde fighting en period men min tränare var alltid på mig att förbättra alltid alltid, till slut blev jag riktigt vig underlättade en del fronter kan man lätt säga, och inga långa pauser emellan du måste konstant hålla dig aktiv, och eftersom det är just sparkar du vill förbättra så fokusera mer inom den fronten följ inget stretchprogram som är stretching för gamlingar med ryggproblem.
Citera
2017-07-07, 06:12
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Jag har försökt fixa till det genom vissa övningar jag fått av min tränare som tyvärr inte funkat så vänder mig hit för tips.
Vilka övningar har du fått och varför har de inte fungerat?
Har du spelat in dig själv på video så du kan se utifrån hur du gör?
Citera
2017-07-07, 08:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Testa att besöka en annan klubb och se om du kan få råd och tips av en annan tränare? Det är ju fullt möjligt att de har olika syn på saken menar jag.

Bra tanke. Ska se vad det finns för andra klubbar nästa gång jag är iväg och åker runt.

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Kör dynamisk stretching om du inte redan gör det.

Brukar använda mig av detta men samma sak här, efter en viss gräns så får jag svårt att hålla hela benet rakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Tar tid tänja ut vigheten, trodde jag var vig när jag körde fighting en period men min tränare var alltid på mig att förbättra alltid alltid, till slut blev jag riktigt vig underlättade en del fronter kan man lätt säga, och inga långa pauser emellan du måste konstant hålla dig aktiv, och eftersom det är just sparkar du vill förbättra så fokusera mer inom den fronten följ inget stretchprogram som är stretching för gamlingar med ryggproblem.

Några tips hur du gick tillväga?

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Vilka övningar har du fått och varför har de inte fungerat?
Har du spelat in dig själv på video så du kan se utifrån hur du gör?

En del stretchövningar för baksida lår samt säte. Varför de inte har fungerat det vet jag inte, menar snarare om jag är otydlig att de inte har gett önskat resultat.
Sen är han å andra sidan av "gamla skolan" som gör på samma sätt som de alltid har gjort utan att försöka sätta sig in i det nya som kommer fram. Visst att det brukar funka att göra så, men inte alltid Japp det har jag
Citera
2017-07-07, 16:30
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej.
Det är så jag har tränat thaiboxning i ett par år och har fin teknik och hårda sparkar MEN jag känner jag kan få ut ännu mer kraft i dom.
Det är så att jag precis vid tillfället jag träffar mitts/säcken så sträcker jag inte ut benet tillräckligt, dvs benet är fortfarande böjt vid och genom hela träffen.
Jag har försökt fixa till det genom vissa övningar jag fått av min tränare som tyvärr inte funkat så vänder mig hit för tips.
Kan sparka högt utan problem kan tilläggas men känslan är ändå att jag är stel någonstans så det är därför jag inte sträcker ut tillräckligt.

Alla tips alt övningar uppskattas!

Det blir inte nödvändigtvis mer kraft i fullt utsträckta tekniker, snarare det motsatta. Jag sparkar betydligt kraftfullare med snärtkickar, än formkorrekta.
Citera
2017-07-07, 19:55
  #8
Medlem
Det självklara sättet och det är ju förstås att nöta säck mer och få in vridningen bättre , hitta balansen och vart du har kraften, kan ju vara så att när du i stunden lägger sparken så är du ifrån centerlinjen när sparken väl träffar om du förstår vad jag menar. jag ser många som skickar sparken för tidigt eller för sent, för utsträckt o dom tappar momentum i sparken och försent när den inte har nått sin max styrka.
Citera
2017-07-07, 21:35
  #9
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej.
Det är så jag har tränat thaiboxning i ett par år och har fin teknik och hårda sparkar MEN jag känner jag kan få ut ännu mer kraft i dom.
Det är så att jag precis vid tillfället jag träffar mitts/säcken så sträcker jag inte ut benet tillräckligt, dvs benet är fortfarande böjt vid och genom hela träffen.
Jag har försökt fixa till det genom vissa övningar jag fått av min tränare som tyvärr inte funkat så vänder mig hit för tips.
Kan sparka högt utan problem kan tilläggas men känslan är ändå att jag är stel någonstans så det är därför jag inte sträcker ut tillräckligt.

Alla tips alt övningar uppskattas!
Är du explosiv i övrigt? Tränar du någon explosivitet eller annan viktträning för benen? Man ska ha benet något böjt när man träffar med skenbenet så det är inget fel, om du tränat thaiboxning i ett par år måste du lärt dig det för längesedan, annars så är din tränare nog ingen person som du bör fortsätta träna under.
Citera
2017-07-08, 00:01
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Är du explosiv i övrigt? Tränar du någon explosivitet eller annan viktträning för benen? Man ska ha benet något böjt när man träffar med skenbenet så det är inget fel, om du tränat thaiboxning i ett par år måste du lärt dig det för längesedan, annars så är din tränare nog ingen person som du bör fortsätta träna under.

Inte nödvändigtvis :http://muaythaipros.com/kickingboxin...hai-different/ Muay Thai Round Kick: vs Kickboxing

The Legendary Samart shows how a traditional Thai kick is done. Notice there is NO bending of the the knee like in the above example. The leg comes off the ground already very much already stiff.


Det finns typiskt två varianter av en Thairundspark, varav en är med rakt ben rörelsen igenom.
Citera
2017-07-08, 00:25
  #11
Medlem
Apologists avatar
För 20 år sedan så tränade jag thaiboxning i en liten klubb i thailand på landsbygden. Där fanns en kille på kanske 158cm som hade otroligt hårda sparkar. Vad jag såg var det enda han hade tillgång till var boxningssäckar o mittsar (o kanske bananträd), det var allt han körde för att få sådana sparkar. Boxningsäckarna behandlade han som mishandelsoffer. Tror den snubben spendarat miljontals repetitioner med att sparka på säckarna.

En annan sak jag skulle rekommendera är massage, specifikt för benen. Du vill ju vara avslappnad när du sparkar för att få ut maximal energi i sparkarna. Det kan hända att du har problem "lås i ligamenten o musklerna" utan att du vet om det; bara massage kan hjälpa.
Ofta här i Thailand går snubbarna på gym m.m. runt o luktar massage liniment, antingen masserar de in det själva eller får det på massagebutikerna.

Förstår inte riktigt varför du vill sparka ut med rakt ben? Det är typsikt karate o taekwondo. Thaiboxningen är mera att vi kör igenom objektet med sparken, tar hjälp av ena handen (om det behövs), vrider o sparkar från låret (om du förstår vad jag menar).
Om du kör rakt ben så betyder ju det att du nått målet vilket rent filosofiskt går emot thaiboxningen där man slår igenom objektet, sparken slutar inte när du når målet.
Citera
2017-07-08, 00:44
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Förstår inte riktigt varför du vill sparka ut med rakt ben? Det är typsikt karate o taekwondo. Thaiboxningen är mera att vi kör igenom objektet med sparken, tar hjälp av ena handen (om det behövs), vrider o sparkar från låret (om du förstår vad jag menar). .

Det är fördelaktigt ur en kraftsynvinkel men inte så pragmatiskt om sparken inte når önskad effekt, då man hamnar med ryggen mot motståndaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback