Citat:
Ursprungligen postat av
Tjyvslag
Tack för svar. Telemarketing är nog inte så intressant. Det skulle vara mer kundtjänst (support)
Mäklarsidan har varit på tapeten. Men vanlig mäklare är kanske väldigt svårt? Assistent osv har personen funderat på. Det är i så fall endast någon av de svenska firmor som finns representerade som är aktuella.
Glömde nämna att jag är verksam i Malaga provinsen, Marbella trakterna.
Problemet med att vara en mäklarassistent är att du får 2 primära arbetsuppgifter att välja på:
Antingen sitter du och "prospektar" kunder och försöker boka in visningar med svenskar som är intresserade av att köpa fastighet i Spanien. Detta är ett mycket vanligt yrke på t.ex. Fastighetsbyrån.
Fastighetsbyrån har lyckats bra med mäkleriet men frågan är ju hur många 100.000 tals samtal som deras personalstyrka gör i månaden för att klämma ut ett par hundra försäljningar..
Eller så blir din uppgift att lista nya fastigheter. Eftersom många spanjorer äger fastigheter på Costa del Sol så kommer spanskan vara ett krav om du ska kunna vinna förtroende och lista deras objekt.
Märk väl att en "assistent" inte får mer än 1000 E brutto i månaden med löften om en viss procent av försäljningen om dess kund verkligen sedan köper en fastighet. Så asssistent är heller inte ett bra alternativ tycker jag iallafall..
Att göra något eget tror jag har bättre potential men då gäller det att ha motivation att styra sina egna arbetsinsatser, något som för mig varit mycket svårt.
Det finns ju också turism som kan vara intressant men som jag förstår det erbjuds låga löner med gratis boende till unga svenskar som vill prova sollivet i spanien. Alternativ kanske är att hitta en nisch här? T.ex. resor till vinbodegor eller till orter som Ronda?