Citat:

Tänkte att vi kan ha en tråd där vi ger varandra tips om hur vi säger, och vad som är okej att säga till sina barn för att försäkra att de i den minsta möjliga mån beblandar sig med invandrare.
Förstår att man inte kan säga vad som helst, men vad är okej?
Att förklara hur islam ser på omvärlden (inte pk bilden utan den sanna) är ju naturligvis något de måste vara införstådda i. Men resten? Påpeka på kulturskillnader och hur ränderna aldrig går ur en zebra? Att man kan ta människan ur öknen men aldrig öknen ur människan? Hur rak kan man vara?

Förstår att man inte kan säga vad som helst, men vad är okej?
Att förklara hur islam ser på omvärlden (inte pk bilden utan den sanna) är ju naturligvis något de måste vara införstådda i. Men resten? Påpeka på kulturskillnader och hur ränderna aldrig går ur en zebra? Att man kan ta människan ur öknen men aldrig öknen ur människan? Hur rak kan man vara?
Det handlar väl inte om att de inte ska umgås med "invandrare" per se? Utan om att de ska vara riskmedvetna och förstå de skillnader som finns mellan olika grupper i samhället och världen?
PK-eliten i sina helvita skolor tror att det är okunskap och brist på egen erfarenhet som skapar rädsla och främlingsfientlighet. Själv tror jag tvärtom. Att den som utsätts för mångkultur själv ser och upplever skillnaderna. Till skillnad från barnen som växer upp helvitt med lärare och föräldrar som pratar om allas lika värde och den hemska rasismen.
Min dotter har gått på mångkulturell förskola och skola och vi bor i ett mångkulturellt område. Hon har utvecklat en egen detektor och jag märker hur hon undviker gängen med afrikaner och araber. Häromdagen gick det förbi ett gäng med unga afrikaner, såg ut som somalier, och hon sa spontant efter en stund "jag tycker att pojkar som är bruna i ansiktet ser ut som ligister" (inte ordagrant, men nära nog) och en stund senare att "när bruna ler tycker jag det ser otäckt ut" och drog en anekdot om när en afrikan satt sig bredvid henne i en bubbelpool och flinat och att hon då flyttade på sig.
Tror inte hon är någon "rasist" eller att hon verkligen tror att alla "bruna" är ligister eller ser creepy ut när de ler, utan om att hon känt av de vibbar som de de här gängen och männen utstrålar. Som ju väldigt ofta består av "bruna".
Tror hon skulle reagera liknande på ett gäng med svenska killar om de utstrålade samma vibbar. Barn är perceptiva.
Jag och barnens mor försöker lära barnen allmän riskmedvetenhet men diskuterar även skillnaden mellan olika kulturer och religioner och deras syn på olika frågor, som synen på kvinnor t.ex. Utan att ge bilden av att den typen av problem är isolerade till "bruna", vilket varken vore sant eller ger en adekvat riskmedvetenhet. Däremot ska de förstås vara medvetna om att alla människor inte är lika eller utgör samma risk.
Barn ser och förstår mycket själva. Så viss exponering för mångkultur är faktiskt inte så dumt, även om reflexen är att begränsa den så mycket som möjligt.

men i debit på våra konton. Yes indeed.
 men i debit på våra konton. Yes indeed.