Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-07-09, 03:03
  #97
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det går i praktiken inte. Dessutom är det knappast ett eftersträvansvärt mål. Vad jag tycker att du bör sträva efter, är att lära ditt barn att endast umgås med civiliserade människor, oavsett hudfärg eller härkomst, lära barnet hur man skiljer en civiliserad människa ifrån en ociviliserad, lära barnet att behandla alla människor som individer, lära barnet att använda sitt bästa omdöme, och att lära sig av sina misstag.

Trevligt att det finns folk härinne som är kapabla att använda huvudet till annat än att härbärgera en stor trut som ständigt spyr ur sig en massa dumheter. Så jag håller helt med dig i det du skriver här, tyvärr så hör många av de som skriver härinne utan tvekan till de ociviliserades skara.
Citera
2017-07-09, 10:59
  #98
Medlem
flygandeflaxs avatar
Jag bor i Malmö och jag kommer att vara vaksam på vem min dotter leker med när hon blir äldre. Men jag kommer inte att gå till överdrift. Dels vet jag att samhället och även alltså Malmö är väldigt uppdelat. Jag tror att många muslimer inte vill att deras barn ska leka med svenska barn. Dåligt inflytande och att vi svenskar från "en annan värld". Så oron ligger nog mest hos "dom". Jag har själv oerhört svårt att se vad en treårig liten muslimsk flicka skulle göra min dotter för ont. Barn är fördomsfria. Det är mer föräldrarna som är problemet isf.
Men det kommer förmodligen bara att hända på dagis och möjligtvis i den lägre skolåldern att hon får kompisar från andra kulturer och jag ser iofs inte det som ett hot i sig. Sedan söker man sig till dem som är mer lika sig själv.
Det hemska är ju att vi i Sverige har parallellsamhällen... på förskolan arbetar man med genus (även om det ibland kan blir lite överdrivet och tjatigt) och så har vi föräldrar från muslimska länder som absolut inte tycker att tjejer och killar ska få samma chans. Det är en sån stor kulturkrock. På förskolan pratar nog svenska föräldrar med svenska föräldrar, muslimerna håller sig för sig själva... uppdelningen är ju naturligtvis förödande men vi har två så himla olika kulturer, det är svårt att ens förstå varför en liten sjuårig tjej ska ha slöja.
Citera
2017-07-09, 13:27
  #99
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Det är en sån stor kulturkrock. På förskolan pratar nog svenska föräldrar med svenska föräldrar, muslimerna håller sig för sig själva... uppdelningen är ju naturligtvis förödande men vi har två så himla olika kulturer, det är svårt att ens förstå varför en liten sjuårig tjej ska ha slöja.
Absolut det är utan tvekan så det är. Vi lever i skilda världar vad gäller värderingar och livsstil, men precis som du skriver så är den totala uppdelningen förödande på sikt. Att öka segregeringen som många tydligen förespråkar är att binda ris åt egen rygg, så vad göra istället? Ja det finns ingen snabbfix när det gäller det här. Jag har under ett antal år arbetat aktivt mot extremism i allmänhet och militant islamism i synnerhet och det står alldeles klart för mig att vi är synnerligen naiva i Sverige vad gäller hotet från extremisterna. Lösningen är ändå inte att dela upp människor i vi och dem för det ökar bara på eländet. Hur kan det komma sig att grupper som IS växte sig så oerhört starka på såpass kort tid? Ja ett av svaren är i alla fall att de utnyttjat nätet och de sociala medierna förvånansvärt skickligt, både vad gäller propaganda och kommunikation. För 25 år sedan hade en sådan snabb expansion varit i det närmaste omöjlig. Grupper i t.ex. Afrika hade omöjligt kunnat kommunicera med liknande grupper borta i Irak. Nu är det möjligt och islamistiska rekryterare har utnyttjat möjligheterna skickligt.

Alla goda krafter måste utnyttja möjligheterna minst lika skickligt för att ha minsta chans att på sikt komma tillrätta med problemen. Man måste lära känna "de andra" och skaffa sig vapenbröder som muslimska ungdomar i problemområdena lyssnar på. Om diverse "kuffar" som jag eller andra västerländska människor försöker påverka dem får det nästan motsatt effekt eftersom allt vi säger ses som ett hot mot dem och/eller deras religion.
En som de kan tänkas lyssna på är Moosa Assal som arbetat mot extremistiskt våld en längre tid

Hörde från några SD-anhängare att denne Moosa visserligen predikar mot våld men att han själv är anhängare av salafism. Ok det är säkert så att jag och de flesta andra västerlänningar absolut inte delar Moosas alla värderingar men i det här fallet spelar vi i samma lag och det måste man ta fasta på. Självklart är det så att personer som helt baserar sin verksamhet på motsättningar sparkar bakut om vi på något vis försöker överbrygga motsättningarna. Liksom grupper som IS bygger de hela sitt existensberättigande på just motsättningar så självklart ser de, precis som de islamistiska extremisterna, med oro på en situation där vi lyckats minska motsättningarna.
Citera
2017-07-09, 14:42
  #100
Medlem
Klappars avatar
Det många inte vet är att det är "inne" för unga tjejer att umgås med utlänningar. Dom är intressanta och sticker ut från mängden och är inte som svenska killar därav att unga tjejer begår korkade beslut som att följa med på efterfest på flyktingboenden osv.

Ni kan försöka lära dom om kulturskillnader hur mycket ni vill, men när dom kommer upp i åldern så kommer deras vänner visa dom en annan värdsbild och dom kommer se hur "fel" ni hade tills det är försent.

Vet en tjej som har blivit uppfostrad till att hålla sig till sina egna, tills hon kom upp i tonåren och kom hem med sin egna Muhammed en dag för i hennes umgängeskrets var det inne att ha en brun pojkvän.
Citera
2017-07-09, 16:41
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens
Varför inte säkerställa att barnen umgås med välstuderade personer vare sig det är invandrare eller svennar?

Därför att etniska Svenskar vill inte umgås med invandrare och håller sig därför till sitt egna folk.
Det som gäller är att ha gott om pengar så man kan köpa sig in i rätt bostadsområde, köpa sig in på rätt skola för att på så sätt kunna undvika de kulturella berikarna.

Snart tror jag även vi i Sverige kommer ha så kallade gated Communitys där enbart dom som bor har rätt att befinna sig, det kommer göra att föräldrarna vågar släppa ut sina barn på lekplatser utan att behöva oroa sig för att muhammed och hans broschor börjar skjuta, våldta , råna eller berika på något annat sätt.

Men som vanligt innebär det att de som inte har råd tyvärr kommer lämnas åt sitt öde bland de kulturella berikarna.
Citera
2017-07-09, 23:07
  #102
Medlem
volvo 240s avatar
Tja, en fd arbetskamrat sa till sin då tonåriga dotter att beblandar du dig med en neger så kommer du aldrig in här igen.

Så att säga till de lite större att familjen förskjuter dom om de umgås med blattar och negrer kanske funkar.
Citera
2017-07-09, 23:28
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tja, en fd arbetskamrat sa till sin då tonåriga dotter att beblandar du dig med en neger så kommer du aldrig in här igen.

Så att säga till de lite större att familjen förskjuter dom om de umgås med blattar och negrer kanske funkar.

Lite sent att ge det budskapet först i tonåren. Skapar ju en onödig situation, och som förälder kan man ju då inte lita på att barnet är ärlig framöver om det ges en så tydlig anledning att dölja sina ärliga åsikter.

Bättre uppmuntra ärlighet hos barnet, men tidigt lära ut att enbart mörkhyade söker sig till vithyade länder, och att alla rika bra fredliga länder är vithyade kulturer. Så om barnet värdesätter frihet, demokrati, rikedom och godis så är det mot vithyade man ska söka sig. Även de mörkhyade gör ju detta, de överger mammor, systrar och släkt i sina mörkhyade länder och kulturer, som kvarlämnas att slaktas av ditresta muslimska fundamentalister (som kommer från mörkhyade förorter i sverige).

Om barnet sedan växer upp, och gör tvärt emot vad de fått lära sig, har något gått fel och då måste barnet tyvärr få uppleva konsekvenserna av sitt val genom att bli en av dem, och leva bland dem. Tråkigt när så sker.
__________________
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-07-09 kl. 23:36.
Citera
2017-07-10, 15:26
  #104
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Jag har själv oerhört svårt att se vad en treårig liten muslimsk flicka skulle göra min dotter för ont.

Du ser det inte riktigt klart. Det är att din dotter umgås med babbar och inte ser något fel med dem då som gör att hon senare kommer att fortsätta umgås med dem, deras bruschor, deras islamistiska vänner och verksamheter osv, för att hon trodde dom är OK och häftiga eller inte såg något fel på de snälla och glömde sedan bort att filtrera helt... Resten av tankeverksamheten fixar du själv.
Citera
2017-07-10, 21:34
  #105
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du ser det inte riktigt klart. Det är att din dotter umgås med babbar och inte ser något fel med dem då som gör att hon senare kommer att fortsätta umgås med dem, deras bruschor, deras islamistiska vänner och verksamheter osv, för att hon trodde dom är OK och häftiga eller inte såg något fel på de snälla och glömde sedan bort att filtrera helt... Resten av tankeverksamheten fixar du själv.


Men jag tror att samhället är oerhört uppdelat. Man ser i stort sett ALDRIG ett gäng tonårstjejer med mixad bakgrund tillsammans här. Det är antingen ett gäng helsvenskar och nån som är adopterad typ. Eller så är det bara arabiska tjejer. Alla håller sig för sig själva. Uppdelat. Visst kan det ändras. Men tror det inte. Därmed inte sagt att det inte finns problem. Det är nog inte särskilt kul att vara enda svensken i en rosengårds-skola. Men det finns ju ju inga svenskar i dom klasserna heller.... vad jag vet.
Citera
2017-07-29, 13:41
  #106
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Aha, du är från Österrike.

Nu hänger jag inte med.
Citera
2017-07-30, 00:24
  #107
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Nu hänger jag inte med.
Gick lite för snabbt där för dig. Du får fundera på det, skriver jag dig det på näsan går sarkasmen förlorad.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback