2017-07-05, 12:16
Medlem
Hej!
Jag tänkte servera ceviche i ett kokosnötsskal och tänkte fråga om ni vet några enkla tips för att få kokosnöten att vara lite mer stabil? Det är ju inte optimalt men bästa lösningen just nu som jag ser det är att ta mjöl och sen dölja det med lite garnering. Jag ska testa om jag kan göra en mjölmassa som håller det ännu bättre men jag antar att det finns smartare sätt.
Någon som kan tipsa?
Citera
2017-07-05, 12:23
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!
Jag tänkte servera ceviche i ett kokosnötsskal och tänkte fråga om ni vet några enkla tips för att få kokosnöten att vara lite mer stabil? Det är ju inte optimalt men bästa lösningen just nu som jag ser det är att ta mjöl och sen dölja det med lite garnering. Jag ska testa om jag kan göra en mjölmassa som håller det ännu bättre men jag antar att det finns smartare sätt.
Någon som kan tipsa?

Mjölmassa lät äckligt. Salt ser snyggare ut och är billigt. Ha i lite peppar så kanske det ser mer "strandlikt" ut.
Citera
2017-07-05, 12:25
Medlem
Enklare och inte så kladdigt. Om du har möjlighet använd modellera. Om du inte kan komma iväg och skaffa det, gör egen Play-Doh med vetemjöl, salt , olja, vatten. Det finns många recept på nätet.
Du kan också ställa skalet på en hög med grovt salt.
Citera
2017-07-05, 12:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det där har jag gjort en gång. Jag hade några låga dessertskålar som nöten kunde stå i på ett stabilt sätt.
Citera
2017-07-05, 12:45
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Hej!
Någon som kan tipsa?

Enoch.Thulins metod, alternativt några servettringar eller liknande som de står i.
Citera
2017-07-05, 13:01
Moderator
Neksnors avatar
Nötskalet är väl några mm tjockt, kan man inte fila lite så att det blir platt grej ner?
Citera
2017-07-05, 13:38
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Hej!
Någon som kan tipsa?

Hittade en annan idé på nätet. Du tar den delen du sågat av och sågar av toppen på den, så får du en liten ställning av kokosnöt att ställa kokosnöten i. Galant.

Like so:

http://imgur.com/a/XOuC1
http://imgur.com/a/0Vr7D
Citera
2017-07-10, 19:02
Medlem
Tanken var ju att fylla den med ceviche och egen buljong. DÅ kan man inte skära men visst, det hade ju funkat annars att såga. Däremot testade jag en såg först och satan va jobbigt det var, kanske om jag tog fram den elektriska sågen hade jag orkat men nää.
Mjölmassan tycker jag blev lyckad men jag fick ju säga att det inte var rekommenderat att äta och sen dölja det hela. Jag började ju med mjöl och visst kan man få det hela att sitta still men man vill ju att det ska sitta någorlunda stabilt när man använder besticken så en torr mix går ju bort. Eller ja, det kanske hade funkat med en riktigt djup skål och en jävla massa salt. Modellera kanske vore fräckare, tar man typ en rosa färg kanske man ej behöver förklara att det inte är tänkt att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in