Citat:

Se nedan.Denna ständiga sammanblandning av demokrati och rättigheter. Demokrati är ett styrelseskick som är stabilt därför att den som har majoriteten av medborgarna bakom sig har kraft att utöva våldsmonopol. Rättigheter följer av ett samhällskontrakt där de deltagande parterna (medborgarna) accepterar vissa skyldigheter i utbyte mot dessa rättigheter.

Citat:

En av poängerna är just att själva konceptet om rösträkning som kriterium på styre är farligt och leder till ofrihet. Och du sa just emot ditt påstående ovan att demokrati och rättigheter ej hade med varandra att göra!
	Citat:

Du låtsas som om "arter" vore givna och orubbliga som en jävla kreationist? På samma sätt som fossila antropologer som namnger fynden kan säga att "det finns ingen skarp gräns mellan arter men gränsen måste dras någonstans", så hade vilket våldsmonopol som helst kunnat dra en gräns som placerade mig i en helt annan art än mina föräldrar.Att få bli avtalspart (medborgare) är ingen rättighet om man inte är det innan eller ärver avtalsrätten från en befintlig avtalspart.
Människor har ingen universell rättighet att bli upptagna i en vargflock och vargar har ingen universell rättighet att ansluta sig till mänskliga samfund.

Människor har ingen universell rättighet att bli upptagna i en vargflock och vargar har ingen universell rättighet att ansluta sig till mänskliga samfund.
	Citat:

Ändå har människor en massa mål som inte kan förstås som programmerade specifikt av evolutionen och oberoende av intelligensen. Hur skulle någon som inte är medveten om döden kunna ha som mål att bli odödlig som vissa människor vill? Varför finns det INGA ickemänskliga djur som gör uppror mot mänskligheten i övergripande skala?
			Exakt. Jag förstår inte denna idé om att intelligenta apparater med automatik skulle vara missnöjda med att göra som vi säger åt dem. Hur skulle en sådan frihetslängtan kunna uppstå om den inte är önskad eller på annat sätt till apparatens evolutionära fördel? Hundar vill inte bita oss bara för att de kan.