Citat:
Se nedan.Denna stndiga sammanblandning av demokrati och rttigheter. Demokrati r ett styrelseskick som r stabilt drfr att den som har majoriteten av medborgarna bakom sig har kraft att utva vldsmonopol. Rttigheter fljer av ett samhllskontrakt dr de deltagande parterna (medborgarna) accepterar vissa skyldigheter i utbyte mot dessa rttigheter.
Citat:
En av pongerna r just att sjlva konceptet om rstrkning som kriterium p styre r farligt och leder till ofrihet. Och du sa just emot ditt pstende ovan att demokrati och rttigheter ej hade med varandra att gra!
Citat:
Du ltsas som om "arter" vore givna och orubbliga som en jvla kreationist? P samma stt som fossila antropologer som namnger fynden kan sga att "det finns ingen skarp grns mellan arter men grnsen mste dras ngonstans", s hade vilket vldsmonopol som helst kunnat dra en grns som placerade mig i en helt annan art n mina frldrar.Att f bli avtalspart (medborgare) r ingen rttighet om man inte r det innan eller rver avtalsrtten frn en befintlig avtalspart.
Mnniskor har ingen universell rttighet att bli upptagna i en vargflock och vargar har ingen universell rttighet att ansluta sig till mnskliga samfund.
Mnniskor har ingen universell rttighet att bli upptagna i en vargflock och vargar har ingen universell rttighet att ansluta sig till mnskliga samfund.
Citat:
nd har mnniskor en massa ml som inte kan frsts som programmerade specifikt av evolutionen och oberoende av intelligensen. Hur skulle ngon som inte r medveten om dden kunna ha som ml att bli oddlig som vissa mnniskor vill? Varfr finns det INGA ickemnskliga djur som gr uppror mot mnskligheten i vergripande skala?
Exakt. Jag frstr inte denna id om att intelligenta apparater med automatik skulle vara missnjda med att gra som vi sger t dem. Hur skulle en sdan frihetslngtan kunna uppst om den inte r nskad eller p annat stt till apparatens evolutionra frdel? Hundar vill inte bita oss bara fr att de kan.