2017-07-04, 23:54
Medlem
Bewnhurs avatar
I torsdags så åkte jag in till akuten eftersom att jag haft redigt ont i buken i en vecka, smärtan avtog nästan helt under onsdagen så jag tänkte inte mer på det just då. Men eftersom att smärtan hade varit så intensiv så tänkte jag att det var bäst att kolla att jag inte fåt tarmvred eller liknande åkomma.

Efter att doktorn pillat mig på magen så sa han att det var blindtarmen som var på väg att tacka för kaffet och att det var bäst att ta ut den lilla rackaren. Sagt och gjort så blev jag opererad 8 timmar senare och jag är nu en blindtarm fattigare, men tydligen så hade blindtarmen brustit för ett par dagar innan så det var lite var och annat roligt att ta hand om tydligen.

Efter tre dagar med IV-antibiotika var 8:e timme så var det dags att åka hem, någon antibiotika fick jag inte med mig hem då doktorn trodde att behandlingen jag fick på sjukhuset var precis rätt mängd. Istället blev jag hemskickad med ett helt apotek bestående utav 100 piller Alvedon och en helvetes massa morfin (Jag har ingen aning om varför jag skulle behöva 25st 10mgs morfinpiller, jag tar en ett par timmar innan jag lägger mig sedan jag skrevs ut).

Problemet är att frugan vill resa den här sommaren, närmare bestämt så är hon sugen på avresa inom 1 vecka. Jag har ingen aning om hur läkningsförloppet ser ut (mer än att jag blev sjukskriven en vecka efter att jag blev hemskickad).

Förutom på morgonen så tycker jag inte att det direkt gör så förbannat ont (Inte ont nog för att knapra morfin) och kvällen är lite taskig då jag inte kan sova ordentligt. Nästan allt utav smärtan på morgonen sitter vid naveln som flashback får en bild på. Det är just över naveln det är lite jävligt.

http://imgur.com/U7Bo6jp

Om det blir till att resa, blir det till att hålla överkroppen klädd och skita i att bada? Eller ska man riskera en utskällning och snällt fråga om vi kan åka lite senare?
Senast redigerad av Bewnhur 2017-07-05 kl. 00:14.
Citera
2017-07-05, 00:06
Medlem
Om en vecka torde det vara tillräckligt läkt för att kunna bada.
Citera
2017-07-05, 00:29
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
I torsdags så åkte jag in till akuten eftersom att jag haft redigt ont i buken i en vecka, smärtan avtog nästan helt under onsdagen så jag tänkte inte mer på det just då. Men eftersom att smärtan hade varit så intensiv så tänkte jag att det var bäst att kolla att jag inte fåt tarmvred eller liknande åkomma.

Efter att doktorn pillat mig på magen så sa han att det var blindtarmen som var på väg att tacka för kaffet och att det var bäst att ta ut den lilla rackaren. Sagt och gjort så blev jag opererad 8 timmar senare och jag är nu en blindtarm fattigare, men tydligen så hade blindtarmen brustit för ett par dagar innan så det var lite var och annat roligt att ta hand om tydligen.

Efter tre dagar med IV-antibiotika var 8:e timme så var det dags att åka hem, någon antibiotika fick jag inte med mig hem då doktorn trodde att behandlingen jag fick på sjukhuset var precis rätt mängd. Istället blev jag hemskickad med ett helt apotek bestående utav 100 piller Alvedon och en helvetes massa morfin (Jag har ingen aning om varför jag skulle behöva 25st 10mgs morfinpiller, jag tar en ett par timmar innan jag lägger mig sedan jag skrevs ut).

Problemet är att frugan vill resa den här sommaren, närmare bestämt så är hon sugen på avresa inom 1 vecka. Jag har ingen aning om hur läkningsförloppet ser ut (mer än att jag blev sjukskriven en vecka efter att jag blev hemskickad).

Förutom på morgonen så tycker jag inte att det direkt gör så förbannat ont (Inte ont nog för att knapra morfin) och kvällen är lite taskig då jag inte kan sova ordentligt. Nästan allt utav smärtan på morgonen sitter vid naveln som flashback får en bild på. Det är just över naveln det är lite jävligt.

http://imgur.com/a/cigmP

Om det blir till att resa, blir det till att hålla överkroppen klädd och skita i att bada? Eller ska man riskera en utskällning och snällt fråga om vi kan åka lite senare?

Opererade bort min blindtarm laparoskopiskt. Den hade inte brustit, så min operation och återhämtning bör varit lättare än din.

Tog det lugnt i en vecka. Rörde mig en del och tog små promenader. Tog flera dagar innan tarmen kom igång igen, tills dess åt jag mat som var anpassad för min situation.

Gick tillbaks till jobbet kring dag 10 och två av såren gick upp lite smått. Värken de följande dagarna var otrolig. Sjukskrev mig ett par tre dagar så det fick läka ihop igen. Sen gick det bra, utom för ett av såren som låg precis vid byxlinningen. Konstant skav gjorde att det blev irritation och det läkte dåligt och öppnade sig lite smått i flera veckor. Nästan varje dag var där en del blod på förbandet. Under hela denna tiden undvek jag att bada. När jag tvättade mig så skyddade jag såret med vattentäta förband.

Går allt bra så är en ok att bada efter 14 dagar, och duscha kan man göra hela tiden om man har vattentäta förband. Men som du ser i mitt fall så går allt inte alltid bra. Man ska inte bada förrän det är helt läkt så det är lite av en chansning att åka på semester. Sen ska dessutom såren skyddas från solljus ett halvår. Så ja, troligtvis blir det att hålla överkroppen påklädd, tejpa ärren med speciell solskyddstejp samt att undvika att bada.
Citera
2017-07-05, 00:40
Medlem
Köp plåster på apoteket som skyddar vid dusch och bad, finns i olika utföranden och storlekar. Det är alltså specialplåster som helt stänger ute väta och fungerar ett bra tag. Men ta bort det efter bad så såret luftas och läker. Fråga personalen om hjälp om du inte hittar rätt. http://www.apotea.se/pl%C3%A5ster
Citera
2017-07-05, 01:02
Bannlyst
Riskera utskällning ,.... Vad i helvete är du för ene jävla toffel skärpning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in