Hej!
Idag har jag mycket stora drömmar i livet. Allt började med att jag var en missbrukare tills jag en dag vaknade upp och insåg att mycket i mitt liv måste ändras. Skaffade mig ett jobb så jag kämpade hårt med att spara ihop 42 tusen spänn.
Är 21 år gammal och har stora drömmar att göra mina 42 tusen till 500 tusen. Låter svårt men fortfarande logiskt.
Hittat massa lägenheter runt omkring i Sverige från 120 tusen till 200 tusen. Är det smart att investera lägenheter och sedan hyra ut de?
Om ni vill göra 42 tusen till 500 tusen, hur hade ni gjort. Vad hade ni investerat? Är iden med lägenheter en smart ide eller finns det smartare sätt?
42 tusen är en bra start och mer än de flesta i din ålder lyckas spara ihop!
Bostadspriserna i de flesta städer stiger inte mer än börsen och risken är stor att du bränner dig om du inte är insatt i bostadsmarknaden.
Jag slår ett slag för att hitta 5 trevliga fonder med medelstor risk och siktar på 7-10% värdeökning per år, det ska inte vara omöjligt. Sätt sedan upp ett månsdssparande och fyll på dessa fonder med 100kr /st per månad eller hur mycket du känner att du klarar av!
Med lite tålamod kommer ränta-på-ränta-effekten göra dig rik
Senast redigerad av Oldberry 2017-07-04 kl. 00:53.
Det absolut SMARTASTE du kan göra är att hoppa på en femårig utbildning. Civilingenjör, civilekonom, läkare, eller liknande. Eller åtminstone treårig. Använd dina 42k till att köpa någon schysst soffa, studielitteratur, kläder, etc.
Investeringar i all ära, men det tar TID om du inte har ruggig tur. En utbildning kommer göra hela ditt liv enklare. Att spara ihop 500k är inte direkt svårt om man har en vettig lön, så kan du syssla med investeringar parallellt med din lön senare i livet.
Du kan göra som ovanstående sa om du vill, jag hade dock satt in alla pengar i indexfonder och sen satsa på att spara så mkt som möjligt från jobben du tar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!