• 1
  • 2
2017-07-03, 09:20
Medlem
"Det är strömavbrott på hela Öland. Eon fick larm om avbrottet strax efter halv nio och arbetar just nu med att hitta felet och få strömmen tillbaka." http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6731180

Nån som siktade på Almedalen, men skolkat från geografilektionerna?

Edit: Uppdaterat
Citat:
Strax efter halv nio blev hela Öland och delar av Kalmar utan ström. Stömmen ska vara tillbaka före klockan 10 lovar Eon.

Det var ett fel i ett ställverk vid Stävlö norr om Kalmar som var orsaken till det omfattande strömavbrottet på måndagsmorgonen
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-03 kl. 09:55. Anledning: Länk/källa
Citera
2017-07-03, 09:39
Medlem
skunkjobbs avatar
De överlägset flesta strömavbrott beror ju på tekniska problem så jag skulle tro det är det nu med och inget sabotage. Hur är det nu, finns det två kraftmatningar till ön?
Citera
2017-07-03, 09:39
Säkert någon tjomme som grävt av en huvudkabel...
Citera
2017-07-03, 10:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Den huvudmatning till Öland som jag känner till var luftledning senast jag kollade, förutom sjökabeln förstås men där är väl ingen och gräver.
Citera
2017-07-03, 11:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Märkte av detta då allt blev svart och en tystnad kröp in under huset. Det varade i någon kvart och nu är allt tillbaka.
Citera
2017-07-03, 11:36
Medlem
Om det nu inte är Ryssland som gjort det
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Citera
2017-07-03, 12:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis var det väl vindkraftverken som producerade för mycket el och slog ut något överströmsskydd, samma som förra gången det var strömavbrott. Då vågade dom inte automatåterställa dom eftersom en montör kunde vara i stationen och han gick inte att nå på mobilen, efter att ha åkt ut o kollat och återställt skyddet gick strömmen igång igen. Låter som något liknande den här gången det blåser ju som tusan...

En av sjökablarna skadades för ett tag sedan men det bör varit fixat så det borde inte påverkat avbrottet.
Citera
2017-07-03, 14:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den huvudmatning till Öland som jag känner till var luftledning senast jag kollade, förutom sjökabeln förstås men där är väl ingen och gräver.

Det har aldrig funnits luftledning till Öland.
Citera
2017-07-03, 18:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har aldrig funnits luftledning till Öland.
Jo men de kanske har ersatts med nedgrävd kabel nu, det var länge sedan jag kollade. Som jag skrev gäller det förstås inte passagen över Kalmarsund, där är ju ingen ute och gräver (jag svarade ju en som trodde det rörde sig om en avgrävd kabel) utan jag snackar om där vi är uppe på landbacken på respektive sida av sundet. (En luftledning över Kalmarsund hade nog varit världsrekord i ledningslängd över vatten skulle jag tro.) Jag läste att de närboende år 2009 hade tjatat till sig att luftledningarna skulle bort vid Stävlö på fastlandssidan, det är så länge sedan så det kanske är gjort nu.

En gatubild visar luftledningarna från där sjökabeln kommer upp på Öland vid Linsänkan och går till ställverket söder om Stora Rör. Gatuvyn är från 2010 men växlar man till flygfoto så står det att det är från i år och luftledningarna syns fortfarande. Ut från ställverket ser jag dock inga luftledningar så där är det nog markkabel som förgrenas åt olika håll.

Jag har något vagt minne av stora luftledningar i trakterna av Sandvik också men det var åratal sedan jag var där och där uppe finns väl ingen sjökabel som går upp utan det var väl någon vanlig lokal luftledning jag såg förmodligen, om jag inte bara minns fel...
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-03 kl. 19:46.
Citera
2017-07-04, 20:38
Moderator
Tystnads avatar
Tydligen en s.k slack som blivit överbelastad och bränt av i ute ställverket. (Enligt EON)

Slacken sitter mellan inkommande luftledning och ställverket, typ 3 meter lång som leder ner strömmen till ställverket.
Citera
2017-07-06, 14:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tydligen en s.k slack som blivit överbelastad och bränt av i ute ställverket. (Enligt EON)

Slacken sitter mellan inkommande luftledning och ställverket, typ 3 meter lång som leder ner strömmen till ställverket.

Ja, det är ett tecken på att man har för mycket vindkraft ute på Öland nu (hög produktion och låg förbrukning) och ställverken klarar inte att återmata effekten till land..
Citera
2017-07-07, 19:11
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är ett tecken på att man har för mycket vindkraft ute på Öland nu (hög produktion och låg förbrukning) och ställverken klarar inte att återmata effekten till land..
Fast detta är väldigt allvarligt. Om detta förhållande råder så borde det finnas något system som stoppar produktionen av vindkraft. Att detta händer är ett tecken på stor instabilitet. Vilket område drabbas nästa gång och när? Skall miljömupparna bygga sina fula vindkraftverk överallt så skall dom ju iallafall inte äventyra elförsörjningen. Då är något väldigt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in