Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Det har aldrig funnits luftledning till Öland.
Jo men de kanske har ersatts med nedgrävd kabel nu, det var länge sedan jag kollade. Som jag skrev gäller det förstås inte passagen över Kalmarsund, där är ju ingen ute och gräver (jag svarade ju en som trodde det rörde sig om en avgrävd kabel) utan jag snackar om där vi är uppe på landbacken på respektive sida av sundet. (En luftledning över Kalmarsund hade nog varit världsrekord i ledningslängd över vatten skulle jag tro.) Jag läste att de närboende år 2009 hade tjatat till sig att luftledningarna skulle bort vid Stävlö på fastlandssidan, det är så länge sedan så det kanske är gjort nu.
En
gatubild visar luftledningarna från där sjökabeln kommer upp på Öland vid Linsänkan och går till ställverket söder om Stora Rör. Gatuvyn är från 2010 men växlar man till flygfoto så står det att det är från i år och luftledningarna syns fortfarande. Ut från ställverket ser jag dock inga luftledningar så där är det nog markkabel som förgrenas åt olika håll.
Jag har något vagt minne av stora luftledningar i trakterna av Sandvik också men det var åratal sedan jag var där och där uppe finns väl ingen sjökabel som går upp utan det var väl någon vanlig lokal luftledning jag såg förmodligen, om jag inte bara minns fel...