Citat:
Ja, jag skulle ju vilja umgås med fler jämnåriga eller lite äldre för det känns som folk allmänt kommer döma mig mindre och det känns konstigt att ha så många yngre vänner och så få jämnåriga. Om man kollar på de som är i min ålder så märker man att de flesta har massa jämnåriga vänner och att de dessutom är väldigt nära vänner. För mig känns det som att om jag har t.ex en 16 årig tjejkompis som betyder jättemycket för mig och att jag ser henne som en väldigt nära vän men att hon inte känner detsamma, utan att hon har bättre kontakt med de som är jämnåriga och att de betyder mer. Så känns det för mig så det känns inte riktigt som att jag har många som bryr sig om mig.
Jag är rädd för att jämnåriga eller äldre ska döma mig och det känns även som många av de ser ner på mig för jag inte beter mig som en 19åring kanske. Tillexempel när jag började i gymnasiet hade jag bestämt att försöka prata mer och försöka övervinna rädslan att prata med folk. Det gick ganska bra, första dagarna pratade jag en del med alla i klassen, men efter någon vecka bara var jag utanför. Ingen brydde sig om mig fastän jag försökte prata med de, jag vet inte om det bara var otur eller om det var att de kände att de hade svårt att prata med mig.
Jag är rädd för att jämnåriga eller äldre ska döma mig och det känns även som många av de ser ner på mig för jag inte beter mig som en 19åring kanske. Tillexempel när jag började i gymnasiet hade jag bestämt att försöka prata mer och försöka övervinna rädslan att prata med folk. Det gick ganska bra, första dagarna pratade jag en del med alla i klassen, men efter någon vecka bara var jag utanför. Ingen brydde sig om mig fastän jag försökte prata med de, jag vet inte om det bara var otur eller om det var att de kände att de hade svårt att prata med mig.
Känner igen mig riktigt mycket här. Jag tror mitt problem var att jag inte var tillräckligt social för de andra, trots att det ofta var jag som tog första kontakten. Har väl lärt mig att man i princip ska prata med nya människor som om man redan känner dem.
Jag tycker inte du ska oroa dig för att jämnåriga ska tycka du är barnslig eller omogen. Alla är olika, så det finns absolut jämnåriga där ute som du skulle kunna komma överens med. Dessutom har du ju börjat komma in i den åldern då folk inte dömer varandra lika mycket längre.