Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-07-15, 22:05
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Har länge stört mig på att när det kommer till just systemutvecklare och hitta jobb, så har folk online något mysteriskt och totalt onödigt behov att hävda att det är hur enkelt som helst att få jobb och att det är något fel på en om man inte lyckas skaffa jobb inom det. Hur kommer detta sig? Varför pratar folk om något de inte har koll på?

Har man någon som helst objektiv förmåga till att tänka, så förstår man ju att man inte enbart kan gå efter sin egen anekdotiska bevisföring och applicera ens egna framgång på hela befolkningen. Resonemangen kan nästan tolkas som "Jag har jobb inom det och känner flera som har det, så du snackar skit och det måste vara ngt fel på dig som inte kan få jobb!". Man får se det för vad det är anser jag, det är inte lätt att få jobb överallt, bara för att det råder en bra arbetsmarknad.

Kom över denna Reddit-tråd av en slump: https://www.reddit.com/r/sweden/comm...A5_n%C3%A5got/

I vanlig ordning, det som folk tycker och vad som är mest upvotat är kommentarer som följande:
"Hur han misslyckats med att få programerarjobb är ett mysterium."
Eller
"En kille som har studerat matematik och programmering ska inte ha några problem med att få jobb. Den här killen har troligtvis ett dåligt skrivet CV och gör sig inte väl på intervjuer."

* Vadå dåligt skrivet CV? Hur fan misslyckas man att skriva ett CV.
* För det andra, man ska fan inte behöva misslyckas på ett CV om allting annat stämmer in. Bara ursäkter och dåliga argument anser jag.
* Vadå "något fel på", vad är det för shamingmentalitet? Klart inte alla får jobb direkt jätteenkelt. Var realistisk för attans.

Sedan ett annat påstående som ofta dyker upp är att kunskap väger tyngre än annat. Har inte upplevt detta på en enda intervju eller ett enda ställe. Särskilt eftersom bemanningsföretag numera dominerar. Sedan när brydde sig bemanningsföretag om kunskap?

Vad tjänar folk på att påstå att folk är dumma i huvudet som inte lyckas att få jobb? Har märkt av det så väldigt mycket både här på FB och andra forum och ställen online. Man får känslan av att det är småkids som själva fått sina jobb och inte för all del kan förstå att världen inte kretsar kring dem. Kan knappast vara jag som är den enda som stört mig på detta?

det där är något de som inte har koll på kör med. att få jobb är inte enkelt och de enda som får jobb snabbt, mycket snabbt är de som erbjuder något i utbyte i gengäld inom offentlig sektor.
Citera
2017-07-15, 22:57
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Vänta nu.. skrev du precis ett helt inlägg om hur det är enkelt för någon som har jobbat proffesionellt i flera år inom branschen, att den personen ska PENDLA i flera timmar PER DAG... i en tråd som hamnar om att KOMMA IN PÅ ARBETSMARKNADEN. Klart som korvspad att någon som är duktig och har flera års erfarenhet får ett jobb, att man skulle behöva pendla så mycket för "att få ett jobb" är ju helt sanslöst.
Jag skrev inte ett HELT inlägg om att man ska ha jobba professionellt. Endast en mening handlade om det.

Om man bor på fel ställe så måste man vara beredd på att pendla eller att flytta. Det är sanslöst att tro att man ska få sitt första kvalificerade jobb var man än bor.
Man måste självklart matcha den profil som söks. I alla fall någorlunda. Det söks juniora folk lite här och där. Kolla med de stora konsultbolagen. Jag kikade in hos ÅF och de söker hela tiden juniora systemutvecklare. På mindre konsultbolag är det oftast svårare att komma in som nyexad eftersom det tar ett tag innan man börjar ge någon direkt vinst.
På det lilla konsultföretag jag jobbar på har vi ändå anställt ett par nyexade som har visat sig vara riktigt vassa. Vi har dock ett lite speciellt uppdrag där vi kan manna upp ett team hur vi vill utan att kunden bryr sig så mycket. Det viktiga är vad vi levererar. Då kan man chansa lite mer med nyexade.
Citera
2017-07-20, 14:15
  #111
Medlem
I storstäderna är det ialf brist. Tom korkade nyexade utvecklare får jobb. Glömmer aldrig tjejen med KY utbildning som skrev kommentaren i sin kod // Jag förstår!

Dock kan det vara svårare att få jobb då det är så många spån i nyexade segmentet man konkurrerar med. Kan vara svårt att plocka ut de som verkligen är dataintresserade och utvecklas snabbt. Har du dock 1 års erfarenhet kysser HR dina svettiga fötter samt slickar de rena.

Bo för helvete inte på landet, sök ett rum nu och dra till Stockholm. Sök inte innan du flyttar. Om 3 år kan du flytta tillbaka till Årjäng.
__________________
Senast redigerad av juble 2017-07-20 kl. 14:40.
Citera
2017-07-20, 14:16
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Har länge stört mig på att när det kommer till just systemutvecklare och hitta jobb, så har folk online något mysteriskt och totalt onödigt behov att hävda att det är hur enkelt som helst att få jobb och att det är något fel på en om man inte lyckas skaffa jobb inom det. Hur kommer detta sig? Varför pratar folk om något de inte har koll på?

Har man någon som helst objektiv förmåga till att tänka, så förstår man ju att man inte enbart kan gå efter sin egen anekdotiska bevisföring och applicera ens egna framgång på hela befolkningen. Resonemangen kan nästan tolkas som "Jag har jobb inom det och känner flera som har det, så du snackar skit och det måste vara ngt fel på dig som inte kan få jobb!". Man får se det för vad det är anser jag, det är inte lätt att få jobb överallt, bara för att det råder en bra arbetsmarknad.

Kom över denna Reddit-tråd av en slump: https://www.reddit.com/r/sweden/comm...A5_n%C3%A5got/

I vanlig ordning, det som folk tycker och vad som är mest upvotat är kommentarer som följande:
"Hur han misslyckats med att få programerarjobb är ett mysterium."
Eller
"En kille som har studerat matematik och programmering ska inte ha några problem med att få jobb. Den här killen har troligtvis ett dåligt skrivet CV och gör sig inte väl på intervjuer."

* Vadå dåligt skrivet CV? Hur fan misslyckas man att skriva ett CV.
* För det andra, man ska fan inte behöva misslyckas på ett CV om allting annat stämmer in. Bara ursäkter och dåliga argument anser jag.
* Vadå "något fel på", vad är det för shamingmentalitet? Klart inte alla får jobb direkt jätteenkelt. Var realistisk för attans.

Sedan ett annat påstående som ofta dyker upp är att kunskap väger tyngre än annat. Har inte upplevt detta på en enda intervju eller ett enda ställe. Särskilt eftersom bemanningsföretag numera dominerar. Sedan när brydde sig bemanningsföretag om kunskap?

Vad tjänar folk på att påstå att folk är dumma i huvudet som inte lyckas att få jobb? Har märkt av det så väldigt mycket både här på FB och andra forum och ställen online. Man får känslan av att det är småkids som själva fått sina jobb och inte för all del kan förstå att världen inte kretsar kring dem. Kan knappast vara jag som är den enda som stört mig på detta?

När man säger att man enkelt så signallerar man att man inte knullat till sig det och att man därmed inte är ett retard. Speciellt inom offentlig sektor knullar man till sig jobb.
Citera
2017-09-12, 08:01
  #113
Medlem
ganska oklar trådstart kan jag tycka men jag tror vi kan dra nytta av den gamla vedertagna ordspråket: Det är inte brist på ingenjörer, det är brist på kompetenta ingenjörer. en del har kommenterat typ det men med ordalag som jag inte önskar befatta mig med
Citera
2017-09-12, 17:20
  #114
Medlem
tj.s avatar
Invandringsdiskussioner hör inte till tråden.
/Mod
Citera
2017-09-12, 19:31
  #115
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
ganska oklar trådstart kan jag tycka men jag tror vi kan dra nytta av den gamla vedertagna ordspråket: Det är inte brist på ingenjörer, det är brist på kompetenta ingenjörer. en del har kommenterat typ det men med ordalag som jag inte önskar befatta mig med

Det är nog svårt för många kompetenta ingenjörer när det ofta är någon hurtig flicksnärta som är inhyrd att sköta rekryteringen och de inte matchar hennes uppfattning om att man ska ha supersociala fritidsintressen, gilla att resa och tycka om middagsbjudningar och sådana normala saker
Citera
2018-02-04, 14:04
  #116
Medlem
SoulAmazins avatar
Intressant att se att det verkar finnas två läger - de som påstår att det är galet svårt att få ett jobb (såvida du inte är väldigt kompetent) och de som påstår att arbetsgivarna kastar sig över en. Fan, nästintill omöjligt att få en någorlunda realistisk bild av arbetsmarknaden och såhär ser det ut vid många forum där detta ämne tas upp.

Ni som har lite erfarenhet av IT-branschen, hur ser det ut med IT-yrken som inte är programmeringsyrken eller där själva programmeringen endast är en mindre del av arbetsuppgifterna? Hög konkurrens eller råder det en liknande situation här?
Citera
2018-02-05, 16:15
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Intressant att se att det verkar finnas två läger - de som påstår att det är galet svårt att få ett jobb (såvida du inte är väldigt kompetent) och de som påstår att arbetsgivarna kastar sig över en. Fan, nästintill omöjligt att få en någorlunda realistisk bild av arbetsmarknaden och såhär ser det ut vid många forum där detta ämne tas upp.

Ni som har lite erfarenhet av IT-branschen, hur ser det ut med IT-yrken som inte är programmeringsyrken eller där själva programmeringen endast är en mindre del av arbetsuppgifterna? Hög konkurrens eller råder det en liknande situation här?
Min bild är väl ungefär att ju mindre programmering desto hårdare konkurrens. Men dra inte några generella slutsatser från mina villfarelser.

För de flesta är det nog inga större problem att få ett jobb just nu. Att få ett jobb på en stor konsultfirma och blir placerad i en källare på en myndighet kan nog de flesta lyckas med. Det är dock brinnande högkonjunktur, så vi kan kallt räkna med att nästa krasch är nära förestående. Då blir det svårare.

Inte ens i dag är det dock nödvändigtvis lätt att få ett jobb man vill ha. Jag söker själv nytt jobb sen ett par månader, eftersom jag inte är helt nöjd med mitt nuvarande. 95 % av alla utannonserade jobb känns inte alls aktuella för mig, och av de resterande har jag hittills fått ett av två.

Mitt Cv är förmodligen bättre än genomsnittet, och har man sämre utgångsläge på den fronten är det förstås ännu svårare.
Citera
2018-02-05, 20:12
  #118
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Märklig attityd, tycker jag. Gmail, yahoo eller hotmail, tre stora amerikanska leverantörer av webbaserad mail, och du hissar en och dissar två, bara för att Gmails efterblivna gränssnitt passar dig?

Det har inte med granssnittet att gora. Den historiska anlednigen ar att GMail borjade som en mailtjanst for de som hade koll pa det senaste och gillade ny teknik. Vem som helst kunde inte skaffa GMail, man behovde en inbjudan forst. Sa det var en mer exklusiv adress de forsta aren, som framst avancerade anvandare (alltsa utvecklare, natverksadministratorer och liknande) anvande.
Hotmail och Yahoo var inte lika "hippa", de var gamlingarna pa marknanden.
Sa vilken mailadress man anvande visade pa ens personlighet, de som envist holl fast vid Hotmail eller Yahoo var de som inte ville andra sig eller inte var flexibla. Och inget IT-fortag vill ha sadana anstallda.
Har man sin egna doman med egen adress sa ar det givetvis bast, da visar man att man ar kapabel att satta upp en doman/mailserver, etc. Ja, idag kan man kopa en doman och fa allt uppsatt av GoDaddy eller liknande, men det ar oftast inget som en nyborjare gor.
Om detta ar ratt eller fel kan man diskutera, men den attityden har hallit i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Tackar såklart för erbjudandet, men just Stockholm har jag också fått några erbjudanden, så problemet ligger inte i det i sig. Det är bara att jag helst inte vill flytta dit och jag vet inte heller hur jag ska flytta dit på grund av bostadsproblem. Sedan har jag flickvän där jag bor som jobbar här, så jag vill helst hitta jobb i närheten (om det nu är sådan brist).

Det finns med andra ord jobb, pa de orter dar IT-foretag finns. Ditt resonemang ar lite som "jag vill bli professionell surf-instructor, men jag vill inte flytta till Hawaii utan jag vill bo kvar i norrlandska inlandet."

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Bara för att testa så provade jag skicka CV till några annonser i större kommuner, fick svar ganska fort på några av dem.

Sedan skickade jag CV+PB till 10 olika annonser i mindre kommuner. Gissa vad som hände? Fick inte ens svar.

I mindre kommuner ar konkurrensen saker hogre, jag misstanker det sitter ett gang andra som tanker som du gor, och inte vill flytta. Foretagen kan darmed valja och vraka och valja den absolut bast meriterade for positionen.
Men som du upptackt sa finns det gott om jobb, du vill bara inte flytta dit dar de befinner sig.
Citera
2018-02-05, 20:43
  #119
Medlem
Trillskes avatar
De påstår det för att det är det, och de är angelägna att påstå det för att det är så bissart. Som systemutvecklare flödar det in alternativ - även om man sållar bort rekryteringsskräpet och bara tittar på intressanta kontakter. Med det sagt är även rekryteringsskräpet extremt, och uppenbarligen tjänar de pengar trots att vi sällan orkar svara. D.v.s. deras uppdragsgivare är rätt desperata.

Kruxet är dock att det inte är som att arbeta med att flytta lådor på ett lager. Även om du är en ambitiös person som jobbar hårt är det inte säkert att du passar för yrket. Om vi bara huxflux skulle hitta på en siffra på 15% som helt enkelt inte är lämpade för det här yrket, och säger att 10% slinker igenom ändå (bristen på IT-komeptens ger en rätt extrem mängd felrekryteringar), så har vi likt förbaskat 5% som undrar vart alla jobben är.

5%, 1 av 20 - inte alls stor andel - men väldigt många människor. Och alla har möjlighet att göra sig hörda via tex detta forum.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback