Citat:
Ursprungligen postat av
SaraMagdalena
Om jag själv påstår att det finns jobb så är det främst av 2 anledning:
1. Får själv 5-6 mail om rekryterare som "har en tjänst du skulle vara intressant för"
2. Har god insyn i vår egna rekrytering. Väldigt få som är ute och jagar jobb. Och det är ganska brett område vi annonserar inom.
Sen att jag drar slutsatsen att det finns jobb från det behöver inte alltid stämma, men bevis på motsatsen ser jag väldigt lite av, förutom då från de som inte får jobb.
Och när jag själv sett vissa personer så förstår jag.
Tittar främst på 3 saker själv, och det finns förvånansvärt många som faller bort:
1. Har personen gjort något relaterat till tjänsten tidigare eller i förberedelse? Github? LinkedIn?
2. Framstår personen som professionell? Inte email i form av "dj.baker@hotmail.com"
3. Har personen en sund bild online? Hittar man en Facebook där det skriks om massa politik går det bort, oavsett om det handlar om feminism eller SD. Personliga åsikter är inget hinder, men kan inte personen hålla åsikter för sig själv utan att hamna i kontroverser är det ingen bra fit oavsett.
#1 är direkt viktigast och kan överskugga de andra 2. Har en person aldrig byggt något själv visar det lite på vad det är för sorts person. En dussinprogrammerare som inte har ett genuint intresse av utveckling och IT. Och det finns inga tvivel om att även sådana anställs. Men det är sällan en "first pick".
#1 Fullkomligt ointressant, referenser som kan berätta vad personen gjort och ge relevanta omdömen kring detta är långt viktigare.
#2 Vem fan bryr sig om vilken email personen använder sig av???
Igen referenser, referenser, referenser.
#3 Vad personen har för politisk åskådning skiter jag fullständigt i, är hen personligt engagerad, bra då vet man i alla fall att personen vågar stå för något.
Sedan tar jag själv en enligt dig dussinprogrammerare vilken dag i veckan bara personen är metodisk och gör sitt jobb. Då vet man att man har en person med en sund och balanserad syn på sitt jobb kontra sin fritid. Vill inte ha kodfrälsta kodare som inget annat gör än lever med datorn. De sticker rätt fort eller bränner ut sig. Bättre då med en person som gör sitt jobb på 8 timmar och sedan går hem till sig och laddar för nästa dag.