2017-07-03, 11:27
Medlem
Om du är utvecklare och har svårt att hitta jobb, ja fan då jävlar är det något fel på dig, helt ärligt. Vartenda människa jag känner som pluggat till utvecklare, eller lärt sig själv, har haft väldigt lätt att skaffa jobb.
Citera
2017-07-03, 13:51
Medlem
KonungHonungs avatar
Många verkar väldigt måna om att bevara den nuvarande ordningen med arbetsplikt, lönearbete 40h/v, förvaring av barn i skola osv.

Automatiseringen & digitaliseringen är ett sådant hot mot denna gamla ordning att dessa människor blir livrädda, eftersom det innebär förändring.

De kommer fortsätta leva i förnekelse så länge de kan, eftersom det är en varm och skön lögn för dem att befinna sig i.
Citera
2017-07-03, 16:06
Medlem
Kaustis avatar
Dom här trådarna brukar snurra runt på samma sätt som "Jag får ingen tjej, varför säger alla att det är så lätt att få tjejer?". Det är samma princip, ett offer som bestämt sig för hur världen ser ut, Flashback-medlemmar som inte håller med och ingenting av värde som kommer ur det hela. Sen snurrar det runt.

Jag har tänkt på detta många gånger, nån borde starta ett företag där tjänsten är "personanalys" för ungdomar/unga vuxna. Du går dit, dom bedömer hur du ser ut, hur du klär dig, hur du framstår som person (blyg, trevlig, elak, trött osv), hur bra du kan hantera ett samtal med mera. Dom kan även bedöma ditt CV och personliga brev. Allt sker helt anonymt, och efter en timmes "konsultation" där ni pratar som om ni vore i ett jobbmöte sammanställer sen företaget din profil. Sen går ni tillsammans igenom hur du faktiskt är som människa och hur du beter dig i en pressad profesionell situation. Det är inget hundraprocentigt bevis, och handlar in om betyg från 0 till 100 utan mer om huruvida du är trevlig eller inte, om du klär dig tillräckligt bra eller inte, om du kan hantera ett samtal på ett bra sätt med mera.

"Ja, men det kan ju din kompis/mamma/bror göra?" kanske ni säger, men det finns några problem med detta. Först och främst så har inte alla kompisar, sen är dom människorna man umgås med oftast lika en själv, sen klär man sig efter hur sina kompisar gör (inte hur man kanske borde). Men framför allt vågar närstående inte vara lika ärliga som ett företag skulle kunna vara.

"Ja, men det här finns ju redan idag. Firmor som gör personlighetsanalyser". Problemet är att dessa antingen sker via formulär där du får lära dig om dina inre kvaliteter, men dom är rätt ointressanta här. Sen är dessa ofta hårt fokuserade på affärsmän och dylikt, inte på vanliga unga män som faktiskt skulle behöva den här hjälpen.

Visst, det finns en massa problem med idén. Dels har människor en tendens att bli upprörda om dom sågas, sen kommer många bortförklara sina tillkortakommanden med "det är personen jag pratar med som det är fel på, alla mina kompisar gillar mig" för att inte tala om att det skulle kosta säkert 1500 kronor att få göra någonting sånt här. Sen skulle man ju få hemsk PR efter ett tag också.
Citera
2017-07-03, 16:29
Medlem
Folk på nätet är generellt sett alltid överlägsna och bäst. Alla på flashback har ju tex den berömda flashback-kuken på 30slak, osv osv..

Alla är anställda med högsta möjliga lön, bättre än genomsnittet osv osv..

I grund och botten handlar det såklart om
1. Man måste vara i rätt bransch, är såklart högst relevant
2. Bo i rätt område / va redo att flytta om så krävs (bor man på landet kanske det inte finns så mycket tekniskt krävande jobb jämfört med i Sthlm)
3. Din sociala kompetens / allmäna kompetens

IMO är det #3 som väger allra tyngst i grund o botten, oavsett vad. Sen är den fortfarande beroende av de andra faktorerna, men som sagt är din egna kompetens alltid det som blir grädden på moset. Är du snygg tex så är det också en sak som vägs in såklart, att du kan tala väl, att du är smart (och kan visa det dessutom) är såklart HÖGST relevant.

Har alltid och kommer alltid finnas folk som tillhör bottenskrapet i samhället, så är det ju bara. Folk med mentala problem som kommer ivägen, folk med fysiska handikapp, folk som är socialt tappade, etc, de kommer alltid ha svårare att få jobb än de andra. De är dessa som utgör stor del av den arbetslösa %-en, bara att i PK sverige så pratar man såklart aldrig om det.

Alla människor är INTE lika värda, speciellt inte i yrkeslivets. Så är det bara, oavsett vad man vill tycka är rätt o fel osv...
Citera
2017-07-03, 17:03
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
3. Din sociala kompetens / allmäna kompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av SaraMagdalena
2. Har en person aldrig byggt något själv visar det lite på vad det är för sorts person. En dussinprogrammerare som inte har ett genuint intresse av utveckling och IT. Och det finns inga tvivel om att även sådana anställs. Men det är sällan en "first pick".

Enligt mina erfarenheter är det dessa två faktorer som är avgörande i slutändan. Kan vara ett bra tips för nyexade, se till att sätta ihop en bra portfolio för att kompensera den sociala delen som man kanske saknar som ny i arbetslivet.
Citera
2017-07-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är faktiskt så att marknaden skriker efter folk i den branschen, så den som påpekar att det är gott om sådana jobb har inte fel. Sen finns det väl gott om taskiga attityder på internet, så det är väl inte så förvånande om folk säger det på taktlöst vis.

Nej, marknaden skriker inte efter folk. Det är fake news. Om marknaden skrek efter folk skulle det inte finnas arbetslösa systemvetare.

Det är snarare så här: företagen kan kanske tänka sig att anställa någon som har exakt rätt teknisk kompetens, är social och trevlig, driven, gillar att arbeta massor av övertid, har flera års erfarenhet och arbetar för 35 000 kr i månaden.

Men även då måste personen först komma bra överens med den 22-åriga tjejen från rekryteringsföretaget som gör intervjun, som inte kan ett smack om IT. Annars är det kört.
Senast redigerad av borskungen 2017-07-03 kl. 17:51.
Citera
2017-07-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Har länge stört mig på att när det kommer till just systemutvecklare och hitta jobb, så har folk online något mysteriskt och totalt onödigt behov att hävda att det är hur enkelt som helst att få jobb och att det är något fel på en om man inte lyckas skaffa jobb inom det. Hur kommer detta sig? Varför pratar folk om något de inte har koll på?

Har man någon som helst objektiv förmåga till att tänka, så förstår man ju att man inte enbart kan gå efter sin egen anekdotiska bevisföring och applicera ens egna framgång på hela befolkningen. Resonemangen kan nästan tolkas som "Jag har jobb inom det och känner flera som har det, så du snackar skit och det måste vara ngt fel på dig som inte kan få jobb!". Man får se det för vad det är anser jag, det är inte lätt att få jobb överallt, bara för att det råder en bra arbetsmarknad.

Kom över denna Reddit-tråd av en slump: https://www.reddit.com/r/sweden/comm...A5_n%C3%A5got/

I vanlig ordning, det som folk tycker och vad som är mest upvotat är kommentarer som följande:
"Hur han misslyckats med att få programerarjobb är ett mysterium."
Eller
"En kille som har studerat matematik och programmering ska inte ha några problem med att få jobb. Den här killen har troligtvis ett dåligt skrivet CV och gör sig inte väl på intervjuer."

* Vadå dåligt skrivet CV? Hur fan misslyckas man att skriva ett CV.
* För det andra, man ska fan inte behöva misslyckas på ett CV om allting annat stämmer in. Bara ursäkter och dåliga argument anser jag.
* Vadå "något fel på", vad är det för shamingmentalitet? Klart inte alla får jobb direkt jätteenkelt. Var realistisk för attans.

Sedan ett annat påstående som ofta dyker upp är att kunskap väger tyngre än annat. Har inte upplevt detta på en enda intervju eller ett enda ställe. Särskilt eftersom bemanningsföretag numera dominerar. Sedan när brydde sig bemanningsföretag om kunskap?

Vad tjänar folk på att påstå att folk är dumma i huvudet som inte lyckas att få jobb? Har märkt av det så väldigt mycket både här på FB och andra forum och ställen online. Man får känslan av att det är småkids som själva fått sina jobb och inte för all del kan förstå att världen inte kretsar kring dem. Kan knappast vara jag som är den enda som stört mig på detta?

låg iq. man klarar inte av att analysera läget själv så man följer horden. enklast så. papegojor och klowner brukar göra så. sådana hittar man massor av på af och offentlig sektor. man är kommunist och säger att man är emot kapitalismen och konsumtion men man köper märkeskläder hela tiden och följer trenderna. ibland har dessa får gemensam ekonomi så någon annan idiot får vara med och betala deras konsumtion.
Citera
2017-07-03, 18:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraMagdalena
Om jag själv påstår att det finns jobb så är det främst av 2 anledning:
1. Får själv 5-6 mail om rekryterare som "har en tjänst du skulle vara intressant för"
2. Har god insyn i vår egna rekrytering. Väldigt få som är ute och jagar jobb. Och det är ganska brett område vi annonserar inom.

Sen att jag drar slutsatsen att det finns jobb från det behöver inte alltid stämma, men bevis på motsatsen ser jag väldigt lite av, förutom då från de som inte får jobb.

Och när jag själv sett vissa personer så förstår jag.
Tittar främst på 3 saker själv, och det finns förvånansvärt många som faller bort:
1. Har personen gjort något relaterat till tjänsten tidigare eller i förberedelse? Github? LinkedIn?
2. Framstår personen som professionell? Inte email i form av "dj.baker@hotmail.com"
3. Har personen en sund bild online? Hittar man en Facebook där det skriks om massa politik går det bort, oavsett om det handlar om feminism eller SD. Personliga åsikter är inget hinder, men kan inte personen hålla åsikter för sig själv utan att hamna i kontroverser är det ingen bra fit oavsett.

#1 är direkt viktigast och kan överskugga de andra 2. Har en person aldrig byggt något själv visar det lite på vad det är för sorts person. En dussinprogrammerare som inte har ett genuint intresse av utveckling och IT. Och det finns inga tvivel om att även sådana anställs. Men det är sällan en "first pick".
#1 Fullkomligt ointressant, referenser som kan berätta vad personen gjort och ge relevanta omdömen kring detta är långt viktigare.

#2 Vem fan bryr sig om vilken email personen använder sig av???
Igen referenser, referenser, referenser.

#3 Vad personen har för politisk åskådning skiter jag fullständigt i, är hen personligt engagerad, bra då vet man i alla fall att personen vågar stå för något.

Sedan tar jag själv en enligt dig dussinprogrammerare vilken dag i veckan bara personen är metodisk och gör sitt jobb. Då vet man att man har en person med en sund och balanserad syn på sitt jobb kontra sin fritid. Vill inte ha kodfrälsta kodare som inget annat gör än lever med datorn. De sticker rätt fort eller bränner ut sig. Bättre då med en person som gör sitt jobb på 8 timmar och sedan går hem till sig och laddar för nästa dag.
Citera
2017-07-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
#1 Fullkomligt ointressant, referenser som kan berätta vad personen gjort och ge relevanta omdömen kring detta är långt viktigare.

#2 Vem fan bryr sig om vilken email personen använder sig av???
Igen referenser, referenser, referenser.

#3 Vad personen har för politisk åskådning skiter jag fullständigt i, är hen personligt engagerad, bra då vet man i alla fall att personen vågar stå för något.

Sedan tar jag själv en enligt dig dussinprogrammerare vilken dag i veckan bara personen är metodisk och gör sitt jobb. Då vet man att man har en person med en sund och balanserad syn på sitt jobb kontra sin fritid. Vill inte ha kodfrälsta kodare som inget annat gör än lever med datorn. De sticker rätt fort eller bränner ut sig. Bättre då med en person som gör sitt jobb på 8 timmar och sedan går hem till sig och laddar för nästa dag.

Det viktigaste är att programmeraren är strukturerad. D.v.s. skriver kod som är robust och lätt för andra att läsa (d.v.s. har vettiga variabelnamn som följer standarden, bra indentering, kommentarer etc.)

Många självlärda personer skiter helt i det här.
Citera
2017-07-03, 19:09
Medlem
Kobolds avatar
Det beror ju helt och hållet på vem du är och vad du kan, om det är lätt eller svårt att få jobb. Jag är neurotisk och röker en massa cannabis i medicinskt syfte. Jag har en magisterexamen inom en teknisk disciplin, men jag har inte jobbat på många år. Tron någon att det skulle vara lätt för mig att få ett jobb? Vilket sorts jobb skulle jag kunna få?
Citera
2017-07-03, 19:17
Medlem
Karmans avatar
Grejen är den att det blivit en marknadsföringsgrej att gå ut med att man har en "massa lediga jobb". Det visar på expansion och framåtanda, vilket också lockar kunder.

Och visst finns det jobb: Om du inte är för ung, inte för gammal, inte kostar för mycket, inte har fel "attityd" och inte har "fel" utbildning, vill säga. Det är logiken på företag som tjänar pengar på att hyra ut andras tid.
Citera
2017-07-03, 20:41
Medlem
Det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
I grund och botten handlar det såklart om
1. Man måste vara i rätt bransch, är såklart högst relevant
2. Bo i rätt område / va redo att flytta om så krävs (bor man på landet kanske det inte finns så mycket tekniskt krävande jobb jämfört med i Sthlm)
3. Din sociala kompetens / allmäna kompetens

IMO är det #3 som väger allra tyngst i grund o botten, oavsett vad. Sen är den fortfarande beroende av de andra faktorerna, men som sagt är din egna kompetens alltid det som blir grädden på moset. Är du snygg tex så är det också en sak som vägs in såklart, att du kan tala väl, att du är smart (och kan visa det dessutom) är såklart HÖGST relevant.

Har alltid och kommer alltid finnas folk som tillhör bottenskrapet i samhället, så är det ju bara. Folk med mentala problem som kommer ivägen, folk med fysiska handikapp, folk som är socialt tappade, etc, de kommer alltid ha svårare att få jobb än de andra. De är dessa som utgör stor del av den arbetslösa %-en, bara att i PK sverige så pratar man såklart aldrig om det.

Alla människor är INTE lika värda, speciellt inte i yrkeslivets. Så är det bara, oavsett vad man vill tycka är rätt o fel osv...
Bo där jobben finns eller flytta dit. Bostadsbristen är nog det största problemet för att få jobb. Man får vara beredd att pendla ett par timmar per dag om man inte redan bor i rätt stad.

Är man en trevlig och vettig människa som går att prata med och passar in med övriga medarbetare så får man jobbet såtillvida att man kan det som eftersöks. Majoriteten av jobben kräver inte någon särskilt avancerad teknik. Har man jobbat professionellt med Java, C#, C++ eller liknande i några år så är det klappat och klart.

Självklart har man uppfyllt "hygienkraven" som att kunna skriva ett vettigt CV utan stavfel och inte ha en mailadress från hotmail eller yahoo. Just det där med mailadress är inte särskilt relevant, men vi (utvecklare i mitt team) förundras mycket över de som ligger kvar på de adresserna. Gör de det bara för att bråka med de utvecklare som läser ett CV eller tycker de verkligen att det är bra tjänster? Många gånger värre är de som har en teliaadress eller annan operatörsbunden adress. De har verkligen inte tänkt särskilt långt. Ett stort minus. På allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in