Citat:
Ursprungligen postat av
Selmer
Demokrati (i ordets riktiga mening) fungerar bara i homogena stater. Med andra ord bara i sm stater, bde sm i avseende p befolkning och landyta. I stora stater blir medborgarna allt fr heterogena, vilket omjliggr en folkvilja och drmed demokrati. Schweiz r frvisso inte homogent, men ej heller en riktig stat, eftersom att de olika grupperna inte har makt ver varandra (var s fallet skulle tyskarna dominera fransmnnen och italienarna); snarare en federation eller allians, ett antal frmmande folk frenade genom en ed (eidgenossen) .. [edit] ..
Ja okey. Demokrati fungerar bra i sm homogena stater lt sga.
Men det verkar fungera i strre heterogena stater samtidigt; Indien, USA exempelvis. tminstone om vi begrnsar oss till representativ demokrati.
Men som jag ppekade tidigare i trden r det beroende p om medborgarna kper tanken om demokrati.
Tanken om demokrati verkar komma ur en ide om en grupp innehllande likadana vrderingar som sjlvorganiserar mot en frestllning om att expandera gruppen s att den inkluderar alla som attraheras av den centrala tanken. Det r precis s vi expanderat frn direkt demokrati till representativ demokrati. Vi litar p att alla r med p det vergripande projektet. Vi lossar lite p reglerna och lter dem beslutas av vra representanter.
Men det verkar samtidigt uppenbart fr mig att inte alla hller med. Framfrallt bland religisa mnniskor. Religist vertygade mnniskor kommer alltid att se mnskligt konstruerade lagar som underordnade en vergripande ordning dikterat av en "gud".
Om vi vill ha ett totalt raserande av vsterlndskt tnkande br vi acceptera detta. Jag gr det inte och kommer aldrig verge den centrala demokratiska tanken.
Men jag tror att vi kanske mste hlla tillbaka lite fr det finns 1 500 000 000 mnniskor som aldrig ngonsin kan acceptera detta.
S vad gr vi? Ska vi lta Sverige och Vsteuropa bli Beirut, Detroit eller Reykjavik. Det r tre vldig olika val.
Om vi pratar om vrt land, Sverige, r det klart att vi sen efter andra vrldskriget sett USA som en modell. Palme gjorde det, Ingvar och Reinfeldt ser USA som en modell. Att vi p ngot stt skulle visa USA hur riktig integration fungerar. Och drfr har vi vr raggar kultur, mer antika amerikanska bilar n ngot annat land. Vr frlskelse i den anglosaxiska kulturen, hur vi lskar amerikanska filmer, vr vertygelse att demokrati lser alla problem.
Sverige har frskt som en utvecklingsstrd att lsa kuben som r USA, genom att att ha obegrnsad invandring. "Vi kan gra det bttre n ni". Och det r ett misslyckande.
S det vi har just nu r normalen vi jmfr oss med. Ett fundamental misslyckande .. det r vad vi jmfr oss med. Men demokrati som ide r inte dd.
Jag tror att tanken just nu fr en terfdelse .. kanske genom forum som detta.
Where is the shining city on the hill? r det grekland .. r det sparta .. r det rom .. r det washington .. r det Gilgamesh eller Oslo ...
Nej det r du och jag. Tankar finns i mnniskor.