2017-07-02, 11:50
Medlem
Bluepants avatar
Jag vet inte exakt hur adrenal fatigue sägs fungera eller ifall det ens existerar. Men genom åren av bl.a dagligt cannabisrökande och en del CS-användning så känns det på något sätt som att man slitit ut något i kroppen som gör att den liksom överreagerar vad gäller adrenalin-utsläpp från diverse substanser.

De senaste kanske två åren har jag som en del andra börjat uppleva en slags ångest ifall jag röker för mycket cannabis på en gång. Egentligen är ångest fel ord, och det engelska "anxiety" betydligt bättre. Jag får inte ångest över någonting, men känner mig liksom spänd och obekväm ifall jag röker för mycket. Har tidigare kunnat röka tills jag däckar i princip. Men nu känns det som att ca. 10 min efter att ha rökt (innan dess känns det normalt) så kickar adrenalinet in. Först tänkte jag att jag kanske "slitit" på mina cannabinoid-receptorer på något sätt pga allt rökande, men det verkar vara kopplat till adrenalin då det känns på samma sätt som när man druckit för mycket kaffe. Anxiety.

Anledningen varför jag tar upp det är för att jag tidigare klagat en del på forumet om hjärtklappning i samband med dopaminerga centralstimulantia. Många verkar uppleva att hjärtat går igång hårdare på vanligt tjack jämfört med t.ex kokain eller metylfenidat, men för mig är det helt tvärtom. På ren amfetamin är hjärtklappning & adrenalinpåslag tämligen lågt. Men från kokain eller metylfenidat börjar jag lätt känna mig väldigt stressad med hjärtklappning m.m. Min teori är att detta är kopplat till att kokain/metylfenidat är starkare återupptagshämmande än vad amfetamin är? Ej enbart för dopamin utan även adrenalin. Har på ganska små doser metylfenidat fått hjärtklappning & stresskänsla som liknar en panikattack, fast utan några som helst paniksymtom. Bara rent fysiskt dvs.

Ett annat "symtom" som ej vetat kan vara kopplat till adrenalinet, men som verkar vara det utifrån vad jag läst, är stora pupiller. Jag får alltid sinnesjukt stora pupiller i samband med CS. Finns ingen som får så mycket tefatsögon som jag bland de jag känner. Läste nu att pupillvidgningen nämligen till stor del beror på just adrenalin? Vilket skulle kunna förklara varför jag upplever mig ha större pupiller även på annat som släpper ut adrenalin, exempelvis cannabis & koffein.

Skulle all cannabis och alla stimulanter (kanske inkl kaffe som jag dricker dagligen), ha kunnat rubba mitt adrenalinsystem på något sätt?

Att det på något sätt släpps ut mer dvs. Återupptagshämmande som metylfenidat, som blockerar nedbrytningen av dopamin & adrenalin, skulle därför givetvis påverka mig värre än t.ex MDMA eller ren amfetamin som fungerar mer utlösande för respektive signalsubstanser, och inte lika återupptagshämmande?

Låter det troligt? Vad kan man göra åt det? Det kanske är paus från allt adrenalinutlösande som gäller eller? Eller beror detta på något annat?
Senast redigerad av Bluepant 2017-07-02 kl. 11:54.
Citera
2017-07-02, 12:46
Medlem
Xer0s avatar
Gissar på att det är samma sak som när du genomgått en riktigt maffig bakfylla och allt smakar skit sedan.

Kroppen lär sig att skiten är gift och ger dig signaler att sluta. Börja lyssna på din kropp.
Citera
2017-07-02, 12:50
Medlem
snowdusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Många verkar uppleva att hjärtat går igång hårdare på vanligt tjack jämfört med t.ex kokain eller metylfenidat, men för mig är det helt tvärtom. På ren amfetamin är hjärtklappning & adrenalinpåslag tämligen lågt. Men från kokain eller metylfenidat börjar jag lätt känna mig väldigt stressad med hjärtklappning m.m. Min teori är att detta är kopplat till att kokain/metylfenidat är starkare återupptagshämmande än vad amfetamin är? Ej enbart för dopamin utan även adrenalin. Har på ganska små doser metylfenidat fått hjärtklappning & stresskänsla som liknar en panikattack, fast utan några som helst paniksymtom. Bara rent fysiskt dvs.

Jag upplever samma sak angående det du skrev här, har också brukat centralstimulanter och cannabis i antal år, men på amfetamin upplever jag inga problem med hjärtat och puls osv noll stresskänsla mår bara bra. Känner inte av det där jobbiga.
På metylfenidat och kokain drar hjärtat igång ordentligt med dubbelslag, hjärtklappning och riktigt hög puls som leder till någon slags liknande fysisk panikattack. Hjärtat slår förjävla hårt.

Dricker även mycket koffein dagligen och har en ovana för att ofta blanda olika cs hejvilt, så har antagit att det har med det att göra.
Tror jag även har läst att ju längre du brukat centralstimulanter desto lättare och snabbare tar ju hjärtat stryk när du väl tar något.
Citera
2017-07-02, 23:19
Medlem
Centralstimulantias avatar
Kanske är dags för dig att ta ett litet break från droger? Eftersom du ofta gör inlägg om diverese obehagliga grejer som händer dig varje gång du knarkar
Citera
2017-07-05, 21:21
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowdust
Jag upplever samma sak angående det du skrev här, har också brukat centralstimulanter och cannabis i antal år, men på amfetamin upplever jag inga problem med hjärtat och puls osv noll stresskänsla mår bara bra. Känner inte av det där jobbiga.
På metylfenidat och kokain drar hjärtat igång ordentligt med dubbelslag, hjärtklappning och riktigt hög puls som leder till någon slags liknande fysisk panikattack. Hjärtat slår förjävla hårt.

Dricker även mycket koffein dagligen och har en ovana för att ofta blanda olika cs hejvilt, så har antagit att det har med det att göra.
Tror jag även har läst att ju längre du brukat centralstimulanter desto lättare och snabbare tar ju hjärtat stryk när du väl tar något.

Intressant att andra verkar uppleva liknande Din beskrivning stämmer väl in på hur det är för mig också.

Citat:
Ursprungligen postat av Centralstimulantia
Kanske är dags för dig att ta ett litet break från droger? Eftersom du ofta gör inlägg om diverese obehagliga grejer som händer dig varje gång du knarkar

Jo men det kan ju vara så att allt är sammankopplat liksom och beror på nåt specifikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in