2017-07-01, 22:21
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått hem fyra nya sommardäck till mina 16-tums aluminiumfälgar och behöver få dem monterade och balanserade någon dag nästa vecka då jag är ledig från jobbet. Problemet är att i Halmstad kommun där jag befinner mig finns 47 olika däckverkstäder som är mycket hemlighetsfulla med vad de erbjuder och vilka priser de tar. Jag undrar därför om någon har någon rekommendation?

Mina krav på arbetet är:
*Av med de gamla blankslitna däcken med pyspunka och skickar dem på återvinning så jag slipper befatta mig med dem igen.
*Tvätt av mina supersmutsiga fälgar som är omöjliga att få rena på egen hand pga åratal av ingrott bromsdamm.
*På med de nya däcken utan sura miner eller prispåslag över att jag köpt dem på internet och att de monterar dem enligt mitt önskemål att den vita streckkoden på däcksidan ska vara inåt på samtliga hjul så att den inte syns när hjulen sitter på bilen. Ny ventil ska ingå i priset.
*Skicklig balansering av hjulen samt kunskapen om att det är klistervikter som gäller på aluminiumfälgar och inte klämvikter som den som balanserade mina vinterhjul trodde med repade fälgar som följd.

Allt detta för max 200 kr per hjul. Kanske 250 om de hanterar hjulen som sina förstfödda och välsignar dem på köpet.

*Bonus om de tar av och på hjulen från bilen för max 200 kr till. Blir det dyrare än så kan jag köra dit på vinterdäcken och sedan byta tillbaka till sommarhjulen själv.

Som sagt, vilken däckverkstad rekommenderas av de 47?
Citera
2017-07-02, 16:37
Medlem
Får du inte fälgarna rena på egen hand så tror jag inte någon däckfirma klarar det heller.
De har inte något hokuspokus metod utan en tvättmaskin för bilfälgar.
Finns speciella tvättmedel för skitiga fälgar så prova det.
Och vaxa fälgarna efter tvätten.
Annars tror jag det blir svårt att finna någon som vill göra det för max 250 kr.
Citera
2017-07-02, 16:43
Medlem
scips avatar
Jag skulle vilja rekommendera jalles bil ute vid eliassons åkeri han har bra priser och är duktig noggrann mm.
Citera
2017-07-02, 20:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har tagit av fälgarna från bilen nu och tvättat dem själv. Det tog några timmar och gick åt en hel flaska av Biltemas fälgrengöring (bäst-i-test) samt en del av det hårt ransonerade kranvattnet men resultatet blev okej. Jag slipper skämmas när jag kommer till däckverkstaden iallafall.

Jalles Bil är noterat. Jag var förbi och tittade där igår när jag var i stan i ett annat ärende och det såg seriöst ut med mycket bilar och lösa däck i lokalen.
Citera
2017-07-03, 15:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har varit på Jalles nu. Det kostade totalt 800 kr för avlägsnande av de gamla däcken, montering, balansering och nya ventiler. Det tog totalt 20 minuter för två man medan jag tittade på. De tvättade inte hela fälgarna, men polerade däckens anläggningsytor vid fälgkanten för att få bort det svarta. Jag fick sedan streckkoden inåt och tillverkningsdatumet utåt på alla däcken så som jag ville ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in