Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Jag har ett IPS-konto med lite pengar i, från tiden då man fick göra avdrag för såna inbetalningar.
Varje år dras det en avkastningsskatt från kapitalet i IPS:en.
Nu har jag försökt hitta den där avkastningsskatten i mina förtryckta deklarationsblanketter. Den verkar inte finnas där.
Antag att t.ex. avanza drar 100 kronor i avkastningsskatt 2010. Nog tusan ska det gå att hitta den hundringen bland de andra förtryckta uppgifterna om preliminära skatteinbetalningar i blanketten för 2011? Typ skatten på min lön och liknande.
Den finns verkligen inte där, jag har letat länge och noga.
Tänker jag fel nu? Var hamnar den där hundringen någonstans?
"Avkastningsskatten är en schablonskatt som beräknas på sparkapitalet inom IPS, oavsett om placeringarna har gått upp eller ner i värde. Skatteunderlaget, som bestäms utifrån värdet på ditt pensionssparande den 1 januari varje år, multipliceras med föregående års genomsnittliga statslåneränta, dock lägst 0,5 procent. På det framräknade värdet dras skatt med f n 15 procent. Banken räknar ut skatten och betalar in till den till Skatteverket. På ditt årsbesked kan du se exakt hur mycket skatt som ska betalas för ditt IPS i år."
Källa; Swedbank
"Om du bor i Sverige och har ett individuellt pensionssparkonto (IPS), ska det pensionssparinstitut som du har ett pensionssparavtal med betala avkastningsskatt.
Du ska inte själv ange något i din inkomstdeklaration. Pensionssparinstitutet sköter skatteinbetalningen, och tar ut motsvarande belopp av dig genom det pensionssparavtal du tecknat.
Obs! Du ska inte ange något i din inkomstdeklaration."
Källa; Skatteverket
Och som svar på din fråga varför ISK redovisas på deklarationen och IPS blir inbetalt av Pensionssparinstitutet är att det är olika skatteregler på sparformerna.