2017-07-01, 16:31
Medlem
Hej!

Jag behöver lite hjälp av er examenexperter.
Av det jag har förstått så motsvarar 120hp en högskoleexamen. Jag läser ett kandidatprogram men vill plocka ut min högskoleexamen istället för kandidatexamen, fråga inte varför utan så är det bara.
Under min tid där jag läst det tre åriga programmet har jag läst klart följande kurser:

Statsvetenskap A (30)
Statsvetenskap B (30) klarat uppsatsen
Statsvetenskap C (30) klarat uppsatsen

Och sen har jag övriga 60 poäng som inte har med Statsvetenskap att göra. Men jag har ju klarat A, B, C på huvudämnet dvs 90 poäng och sen har jag dessa 60 så det blir 150 hp totalt. Min fråga är ifall jag har behörigheten att begära ut min höskoleexamen. Har googlat men inte hittat ett riktigt svar. Någon vänlig själ som kan må hjälpa?
Citera
2017-07-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter58
Hej!

Jag behöver lite hjälp av er examenexperter.
Av det jag har förstått så motsvarar 120hp en högskoleexamen. Jag läser ett kandidatprogram men vill plocka ut min högskoleexamen istället för kandidatexamen, fråga inte varför utan så är det bara.
Under min tid där jag läst det tre åriga programmet har jag läst klart följande kurser:

Statsvetenskap A (30)
Statsvetenskap B (30) klarat uppsatsen
Statsvetenskap C (30) klarat uppsatsen

Och sen har jag övriga 60 poäng som inte har med Statsvetenskap att göra. Men jag har ju klarat A, B, C på huvudämnet dvs 90 poäng och sen har jag dessa 60 så det blir 150 hp totalt. Min fråga är ifall jag har behörigheten att begära ut min höskoleexamen. Har googlat men inte hittat ett riktigt svar. Någon vänlig själ som kan må hjälpa?

Om du har skrivit en B-uppsats så kan du göra det, annars får du skriva en B-uppsats och sedan begära ut din högskoleexamen.

Ooops: Sorry, läste slarvigt, ser nu att du skrivit B-uppsats och ja, i princip ska du med 60 poäng i huvudämnet inklusive det självständiga arbetet och 60 övriga poäng kunna begära ut en högskoleexamen.
Senast redigerad av Loqita 2017-07-01 kl. 20:47.
Citera
2017-07-02, 01:41
Medlem
Finns de möjigtivs någon sorts skäl där skolan kan icke bevilja min examenansökan? Att jag läser en kandidatexamen kan väl inte förstöra så mycket?
Citera
2017-07-02, 08:40
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Finns de möjigtivs någon sorts skäl där skolan kan icke bevilja min examenansökan? Att jag läser en kandidatexamen kan väl inte förstöra så mycket?

Det bästa är att du kollar med lärosätet ifråga. Om vi tar UU som exempel (då du inte nämner vid vilket lärosäte du studerar), så är reglerna för en högskoleexamen följande:

Citat:
Högskoleexamen (Higher Education Diploma)
Högskoleexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt 120 högskolepoäng (2 år), inkluderande kurser inom ett huvudområde omfattande minst 60 högskolepoäng varav minst 7,5 högskolepoäng skall utgöras av ett självständigt arbete.

https://www.uu.se/student/examen/utb...ivaer_examina/

Du påpekade redan i trådstarten att du inte vill ha några frågor om varför du vill plocka ut en högskoleexamen, ''[...] utan så är det bara'', men jag vill ändå påpeka att du har blott 30 HP (en termins heltidsstudier) inom ett valfritt ämne kvar att läsa innan du kan ansöka om att få ta ut en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudområde (180 HP). Ur en arbetsmarknadssynpunkt (och ur en akademisk synpunkt), så väger en kandidatexamen i det aktuella huvudområdet betydligt tyngre än en högskoleexamen - faktum är att det nog händer ytterst sällan att någon tar ut en högskoleexamen med just det huvudområdet. Det är bara min åsikt. Dessa 30 HP behöver inte ens vara inom något svårt ämne, utan du kan läsa t. ex. 30 HP idéhistoria eller blandade kurser utifrån intresse.
Citera
2017-07-02, 08:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det bästa är att du kollar med lärosätet ifråga. Om vi tar UU som exempel (då du inte nämner vid vilket lärosäte du studerar), så är reglerna för en högskoleexamen följande:

Du påpekade redan i trådstarten att du inte vill ha några frågor om varför du vill plocka ut en högskoleexamen, ''[...] utan så är det bara'', men jag vill ändå påpeka att du har blott 30 HP (en termins heltidsstudier) inom ett valfritt ämne kvar att läsa innan du kan ansöka om att få ta ut en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudområde (180 HP). Ur en arbetsmarknadssynpunkt (och ur en akademisk synpunkt), så väger en kandidatexamen i det aktuella huvudområdet betydligt tyngre än en högskoleexamen - faktum är att det nog händer ytterst sällan att någon tar ut en högskoleexamen med just det huvudområdet. Det är bara min åsikt. Dessa 30 HP behöver inte ens vara inom något svårt ämne, utan du kan läsa t. ex. 30 HP idéhistoria eller blandade kurser utifrån intresse.

Har aldrig hört begreppet? I vilket ämne har man användning för en högskoleexamen då?
Citera
2017-07-02, 08:57
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Har aldrig hört begreppet? I vilket ämne har man användning för en högskoleexamen då?

Det är rätt så sällsynt att studenter tar ut en högskoleexamen i Sverige, enligt min uppfattning. De flesta brukar sikta på åtminstone en kandidatexamen. En kandidatexamen brukar också vara minimikravet för att få söka många tjänster. Med en kandidatexamen i statsvetenskap, så kan TS exempelvis söka vissa handläggartjänster inom olika myndigheter, men troligtvis inte med en högskoleexamen (då en kandidatexamen brukar vara det minsta kravet enligt många annonser). Det finns dock undantag - ett exempel är Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet: https://www.oru.se/utbildning/program/1718/?pid=728. Fullföljer du hela programmet på 180 HP, så får du en kandidatexamen, men... Nej, där får jag avbryta mig själv. Tidigare kunde du läsa fyra terminer på programmet och ta ut en högskoleexamen på 120 HP och kalla dig själv för systemutvecklare. Men den möjligheten verkar, när jag googlar, ha tagits bort. (Jag har även för mig att man kunde ansöka både till utbildningen på 120 HP och den på 180 HP).
Citera
2017-07-02, 08:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det är rätt så sällsynt att studenter tar ut en högskoleexamen i Sverige, enligt min uppfattning. De flesta brukar sikta på åtminstone en kandidatexamen. En kandidatexamen brukar också vara minimikravet för att få söka många tjänster. Med en kandidatexamen i statsvetenskap, så kan TS exempelvis söka vissa handläggartjänster inom olika myndigheter, men troligtvis inte med en högskoleexamen (då en kandidatexamen brukar vara det minsta kravet enligt många annonser). Det finns dock undantag - ett exempel är Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet: https://www.oru.se/utbildning/program/1718/?pid=728. Fullföljer du hela programmet på 180 HP, så får du en kandidatexamen, men... Nej, där får jag avbryta mig själv. Tidigare kunde du läsa fyra terminer på programmet och ta ut en högskoleexamen på 120 HP och kalla dig själv för systemutvecklare. Men den möjligheten verkar, när jag googlar, ha tagits bort. (Jag har även för mig att man kunde ansöka både till utbildningen på 120 HP och den på 180 HP).

Ja okej. Jag har trots kandidatexamen aldrig hört talas om högskoleexamen. Men det låter ju då lite värdelöst. Inom mitt område är nog kandidat absoluta minimum, helst mer.
Citera
2017-07-02, 10:42
Medlem
Citat:

Det gäller Södertörns Högskola som jag vill få ut en Högskoleexamen i.
Citera
2017-07-02, 10:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Det gäller Södertörns Högskola som jag vill få ut en Högskoleexamen i.

Då finner du all nödvändig information (examensregler, tillvägagångssätt, blankett, etc.) via högskolans hemsida:

https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf..._1306230231410
På den här länken står vad som gäller för att ta ut en högskoleexamen: https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf..._1307633749764
https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf..._1307632295916
Blankett i PDF-format.
https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf..._1307641843517
Citera
2017-07-02, 11:51
Medlem
Citat:

Nej, i princip inte eftersom du så klart inte listar C-kursen bland de poäng du tänker räkna med i din högskoleexamen. Men man ansöker ju på varje högskola/universitet för sig, så kan ju söka och vänta på svar eller gå och prata med någon på plats.
Citera
2017-07-02, 18:58
Medlem
Av det jag förstått med hjälpa av er och den länken ni skickade kan jag få ut min examen alltså ?
Citera
2017-07-02, 19:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Av det jag förstått med hjälpa av er och den länken ni skickade kan jag få ut min examen alltså ?

Mitt svar är: Troligtvis. Men du förstår väl att det enda sättet att få ett helt säkert svar är att kontakta dem, som ansvarar för utfärdandet av examina på lärosätet ifråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in