• 1
  • 2
2017-06-30, 22:06
Medlem
situation: har ca 80-100k i lån, blancolån smslån fakturor delbetalningar osv (allt på 4 månader)
inkomst: csn (som jag inte kommer få om jag inte klarar tentor) och bostadsbidrag som är 1300kr. och är arbetslös. studerar heltid

fakturorna bara rullar in men jag har inte pengar för att betala. är 21år. nej kan inte få hjälp av familj.
-jag kan inte få skuldsanering eller hur?
-när jag hamnar hos kronofogden kan jag bara ''vara'' där tills jag är klar med min utbildning och kan betala tillbaka allt jag har i skulder?

vet att det verkar som jag bara rycker på axlarna till att jag kommer att hamna hos kronofogden men jag har kollat på tillräckligt med lyxfällan-avsnitt för att veta att det är oundvikligt.
vad ska jag göra?
Citera
2017-06-30, 22:23
Medlem
Xer0s avatar
Ring bolagen, förklara att du inte kan betala och försök fixa betalningsplan om möjligt.
Du kanske kan få något typ av lån hos bluestep eller nått annat sånt där shady ställe med 8% ränta som du kan använda för att betala av alla sms skulderna. Då sparar du pengar, eftersom SMS lånen ofta är ocker.

Om du inte kan få hjälp av familjen är enda möjligheten att ta ett jobb, och plugga paralellt eller ta en paus från plugget tills du fixat din ekonomi. Om du bor i studentlägenhet är det kört, för du kommer bli hemlös om du inte pluggar, så då måste du plugga.

Om det inte går så får du fly landet, som en bankman en gång sa till mig.
Citera
2017-06-30, 22:24
Medlem
SvartaBjorns avatar
Menar inte att vara dryg men du måste öka dina inkomster dvs sök jobb.

Många orter i Sverige har i år flaggat för att de ej har tillräckligt med unga som söker de sommarjobb som finns (bl.a. hemtjänsten) så det finns stora möjligheter för dig att få jobb - förutsatt att du tar vad som bjuds.

Jag tror inte att du inser vad det innebär att starta ditt vuxenliv som "kund" hos kronofogden. Inga abonnemang, inget boende (varken hyres eller köpt) m.m.
Citera
2017-06-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
-jag kan inte få skuldsanering eller hur?
https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html
Citat:
-när jag hamnar hos kronofogden kan jag bara ''vara'' där tills jag är klar med min utbildning och kan betala tillbaka allt jag har i skulder?
Självfallet kan du det. Under tiden tickar räntan.
Citera
2017-06-30, 22:40
Medlem
Kontakta alla bolagen och gör upp en avbetalningsplan för varje.
Sälj allt du köpt på avbetalning. Om det går att returnera något så gör det. Många butiker har idag långt öppet köp. Bryt alla abonnemang. Dra ner på alla kostnader.
Prata med familjen och se om de kan chippa in i alla fall några tusenlappar. Då kan du bli av med de dyraste och mest akuta krediterna.
Allt handlar om att få ner månadskostnaden så att du kan klara dina avbetalningar.
Sök kvälls- och helgjobb. Om du fixar ett jobb så kan du nog bli av med skulderna ganska kvickt. Med kvickt menar jag något år eller så.

Fundera på hur du kunde hamna i en sån här situation på bara 4 månader. Se till att det inte händer igen. Det tar bra mycket längre tid att ta sig ur situationen än att försätta sig i den och att leva på brödsmulor under en längre tid är inte kul.
Senast redigerad av e7andy 2017-06-30 kl. 22:43.
Citera
2017-06-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Kontakta alla bolagen och gör upp en avbetalningsplan för varje.
Sälj allt du köpt på avbetalning. Om det går att returnera något så gör det. Många butiker har idag långt öppet köp. Bryt alla abonnemang. Dra ner på alla kostnader.
Prata med familjen och se om de kan chippa in i alla fall några tusenlappar. Då kan du bli av med de dyraste och mest akuta krediterna.
Allt handlar om att få ner månadskostnaden så att du kan klara dina avbetalningar.
Sök kvälls- och helgjobb. Om du fixar ett jobb så kan du nog bli av med skulderna ganska kvickt. Med kvickt menar jag något år eller så.

Fundera på hur du kunde hamna i en sån här situation på bara 4 månader. Se till att det inte händer igen. Det tar bra mycket längre tid att ta sig ur situationen än att försätta sig i den och att leva på brödsmulor under en längre tid är inte kul.
ska jag ringa och säga att jag vill ha en avbetalningsplan? skickas det till min mejl eller?
Citera
2017-07-01, 00:22
Medlem
Citat:
ska jag ringa och säga att jag vill ha en avbetalningsplan? skickas det till min mejl eller?
Gå till en konsumentrådgivare i din kommun. Omgående. Du har uppenbart inte kunskaper eller erfarenheter nog för att ta dig ur detta på egen hand. Flashback kan säkert ge dig tips, men eftersom du knappast vill dela med dig av alla detaljer kommer du inte att få veta så mycket som du behöver. Lycka till!
Citera
2017-07-01, 00:47
Medlem
sonofnatures avatar
Ta tag i det NU .

Ring alla du tagit lån av och gör upp en betalning . Tex 200-300 i månaden per företag .
Men du måste göra det Nu !

Hamnade själv i en sådan smet . 10k blev 60k fort då jag inte tog tag i det.

Idag har jag avbetalningsplan , och mycket e även betalt .
Citera
2017-07-01, 07:49
Medlem
sasos avatar
lol dagens curlade ungar

ont: prata med din bank
har du swedbank?
Citera
2017-07-01, 08:17
Medlem
Citat:
Räkna ut hur mycket du faktiskt har råd med att betala om du drar in på allt.
Ring och prata med dem. Berätta om din situation och fråga om det går att göra något för att åt det. Alla seriösa kreditgivare är vana vid sånt här och bör ha rutiner för hur man ska gå tillväga.
Citera
2017-07-01, 08:38
Medlem
Kroegarns avatar
Du säger att du tittat tillräckligt på lyxfällan, men har ändå tagit Sms-lån och blancolån m.m?

Gå till banken. Säg som det är och pröva att få ett ihopbakslån. På det viset får du en avsevärt mycket längre ränta att betala tillbaka. Låter du det gå till Kronofogden och byggas på hög. Ja då spelar nog inte din utbildning någon roll sen i livet. För då får du leva på existensminimum i vilket fall.
Citera
2017-07-01, 12:22
Medlem
Foxxyboxs avatar
Satt själv i samma sits och släppte tillslut allt till kfm.

1 år senare hade långt ifrån alla skulder lämnats över till kfm utan företagen satt bara och väntade på skulden att öka sedan skicka dom en liten del av räntan till kfm. Periodvis.

Gjorde upp planer för betala tillbaka men de minsta varje ville ha var typ 2k i månaden och tillslut gick det bara inte betala.

Är fan inte värt att släppa utan kämpa på jag är personligen fucked för minst 20år tack vare att man var en idiot på yngre dar på mindre än ett år fucka jag upp hela mitt liv.

Kommer själv inte kunna flytta ta vissa enkla abonemang som internet mm. Har haft ren jävla tur att man har tak över huvudet idag.

Försök samla alla lån på ett ställe eller ta skammen och prata med föräldrar familj om hjälp alt som borgenärer om du vet att du inte kommer försätta dom i skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in