Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Håller med om detta, men man önskar ju ett svar på vad en tanke är i mer filosofisk mening och inte bara exempel på tankar och en biologisk förklaring. Kan man se en tanke som bild av en möjlighet, som Wittgenstein i Tractatus? Chomsky använde ju det språkliga uttrycket "Colorless green ideas sleep furiously" som en grammatiskt korrekt konstruerad mening (som en sorts 'well formed formula' i det naturliga språket) Kan Chomskys uttryck representera en tanke? Är samma uttryck en möjlig bild i Tractatus? Kan tankar innehålla motsägelser av typen en färglös grön idé? Wittgenstein sa att en handske för vänster hand kan vridas i det 4-dimensionella rummet så att den passar höger hand. Är det en tanke eller en liknelse, uttrycker detta påståendet en bild av en möjlighet?
Om
2+3=4 en tanke, en bild av en möjlighet i Wittgensteins värld, så borde Chomskys
Colorless green ideas sleep furiously också vara det. Det besvara dock inte frågan huruvida tankar kan innehålla motsägelser eller inte. Kan lögnarparadoxen
Jag ljuger alltid, som du själv har nämnt, representera en tanke. Är det med den som med kanin-anka-figuren som å ena sidan kan ses som en kanin och å andra sidan som en anka - en tanke med två olika bilder förenade i samma uttrycksform? På samma sätt som med meningen
Jag såg flickan vid bron som kan betyda att jag såg henne när jag var vid bron men också jag såg henne när hon var på bron. I fallet med lögnarparadoxen samma uttrycksform med två
motsatta betydelser och i fallet med flickan och bron samma uttrycksform med två
olika betydelser.