Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Lånar tråden lite. Jag har köpt en bil för 9000 kr och som redan har en del stenskott på rutan och har tappat lite lack osv. Det är en äldre bil men jag funderar på om jag ska nöja mig med en trafikförsäkring eller om jag ska ta en halvförsäkring för att få framförallt hjälp med framtida stenskott på rutan och för att kunna få bärjningshjälp.
Fast jag fudnerar på att nöja mig med en trafikförsäkring eftersom jag kanske inte ens skulle få hjälp med en ny ruta eftersom det redan finns "problem" där vid köpet.
Ska ha bilen ca ett år så tänkt att jag lika gärna kan spara de där ca 900 kr/året och lägga på bilen t ex en bärgning om det skulle behövas och ja om ett år köpa en nyare bil.
Eller ska jag lägga till 80 kr varje månad och ta en halvförsäkring, fast frågan är till vilken nytta jag skulle ha av den?
Det är ju inte speciellt ofta man behöver bärgning men klart skönt att ha det i försäkringen när det behövs. Dock brukar ju vara en skaplig självrisk för bärgning, runt 1500kr eller där omkring.
Annars är ju en Falck assistans-försäkring bra, tror den billigaste kostar strax under 400kr för ett år och ingen självrisk vid bärgning. Dessutom ingår ju vidare färd med hyrbil om man skulle vara på långresa.
Stenskott lär du kunna leva med under det året du tänkt ha bilen.