2017-06-30, 16:35
Bannlyst
Har nyligen köpt en bil som är från 2010 och har rullat ca 25.000 mil.
Vill gärna teckna försäkring hos ett företag som täcker motor/växellåda försäkring till bilar som har rullat en del.
Dom flesta försäkringsbolagen har så att efter ca 15.000 mil så täcker dom inte om något fel skulle inträffa på växellådan / motorn.
Skulle därför behöva era hjälp att hitta en bra försäkringsbolag som gör det.
Tacksam för svar.
Citera
2017-06-30, 17:50
Medlem
Finns inget bolag som täcker den typ av skador på en bil som rullat 25000mil. Och skulle de finnas skulle premien vara så skyhög att de är bättre med ett sparkonto.
Citera
2017-06-30, 18:26
Medlem
Folkpisss avatar
Finns mig veterligen inte. du får helt enkelt lägga undan lite varje månad i spargrisen.
Citera
2017-06-30, 20:32
Medlem
... Instämmer i kören - det finns inte.

Köper man en långmilare som din så får man gå igenom bilen ordentligt innan ett köp. Har du tur så är t.ex. kopplingen bytt och andra dyra reparationer fixade. Verkar allting okej så byt åtminstone oljan i lådan och kanske t.o.m. i motorn.
Citera
2017-06-30, 23:59
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykonto2017
Har nyligen köpt en bil som är från 2010 och har rullat ca 25.000 mil.
Vill gärna teckna försäkring hos ett företag som täcker motor/växellåda försäkring till bilar som har rullat en del.
Dom flesta försäkringsbolagen har så att efter ca 15.000 mil så täcker dom inte om något fel skulle inträffa på växellådan / motorn.
Skulle därför behöva era hjälp att hitta en bra försäkringsbolag som gör det.
Tacksam för svar.

Du kanske fattar nu varför lyxbilar som gått långt i princip skänks bort. Skulle något allvarligt inträffa med motor eller växellåda så kan verkstadsräkningen med lätthet överstiga priset du betalade för bilen. Försäkringsbolagen går alltid efter statistik vid premiesättning eller hur villkor för försäkringen ska sättas. Du kan ju t.ex försöka att teckna en privat sjukvårdsförsäkring när du blir 90 eller hundförsäkring på din 15 åriga jycke.
Citera
2021-09-05, 07:40
Medlem
bombaccis avatar
Lånar tråden lite. Jag har köpt en bil för 9000 kr och som redan har en del stenskott på rutan och har tappat lite lack osv. Det är en äldre bil men jag funderar på om jag ska nöja mig med en trafikförsäkring eller om jag ska ta en halvförsäkring för att få framförallt hjälp med framtida stenskott på rutan och för att kunna få bärjningshjälp.

Fast jag fudnerar på att nöja mig med en trafikförsäkring eftersom jag kanske inte ens skulle få hjälp med en ny ruta eftersom det redan finns "problem" där vid köpet.

Ska ha bilen ca ett år så tänkt att jag lika gärna kan spara de där ca 900 kr/året och lägga på bilen t ex en bärgning om det skulle behövas och ja om ett år köpa en nyare bil.

Eller ska jag lägga till 80 kr varje månad och ta en halvförsäkring, fast frågan är till vilken nytta jag skulle ha av den?
Citera
2021-09-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Lånar tråden lite. Jag har köpt en bil för 9000 kr och som redan har en del stenskott på rutan och har tappat lite lack osv. Det är en äldre bil men jag funderar på om jag ska nöja mig med en trafikförsäkring eller om jag ska ta en halvförsäkring för att få framförallt hjälp med framtida stenskott på rutan och för att kunna få bärjningshjälp.

Fast jag fudnerar på att nöja mig med en trafikförsäkring eftersom jag kanske inte ens skulle få hjälp med en ny ruta eftersom det redan finns "problem" där vid köpet.

Ska ha bilen ca ett år så tänkt att jag lika gärna kan spara de där ca 900 kr/året och lägga på bilen t ex en bärgning om det skulle behövas och ja om ett år köpa en nyare bil.

Eller ska jag lägga till 80 kr varje månad och ta en halvförsäkring, fast frågan är till vilken nytta jag skulle ha av den?

Det är ju inte speciellt ofta man behöver bärgning men klart skönt att ha det i försäkringen när det behövs. Dock brukar ju vara en skaplig självrisk för bärgning, runt 1500kr eller där omkring.

Annars är ju en Falck assistans-försäkring bra, tror den billigaste kostar strax under 400kr för ett år och ingen självrisk vid bärgning. Dessutom ingår ju vidare färd med hyrbil om man skulle vara på långresa.

Stenskott lär du kunna leva med under det året du tänkt ha bilen.
Senast redigerad av Grizlo 2021-09-05 kl. 09:04.
Citera
2021-09-05, 09:04
Medlem
Citat:

Det finns mycket sällan någon orsak att ha mindre försäkringsnivå än delkasko. Såväl räddning som glasdelen i försäkringen kan det uppstå nytta av snarare än väntat.
Citera
2021-09-05, 23:37
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Det är ju inte speciellt ofta man behöver bärgning men klart skönt att ha det i försäkringen när det behövs. Dock brukar ju vara en skaplig självrisk för bärgning, runt 1500kr eller där omkring.

Annars är ju en Falck assistans-försäkring bra, tror den billigaste kostar strax under 400kr för ett år och ingen självrisk vid bärgning. Dessutom ingår ju vidare färd med hyrbil om man skulle vara på långresa.

Stenskott lär du kunna leva med under det året du tänkt ha bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns mycket sällan någon orsak att ha mindre försäkringsnivå än delkasko. Såväl räddning som glasdelen i försäkringen kan det uppstå nytta av snarare än väntat.

jag beställde en trafikförsäkring från folksam idag. kan ju uppdatera det sen om jag skulle ändra mig men står ju i det finstilta att halvförsäkringen gäller inte för bilar som är äldre än åtta år och gått X antal mil så spelar ju ingen roll för mig ändå.
Citera
2021-09-05, 23:48
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
står ju i det finstilta att halvförsäkringen gäller inte för bilar som är äldre än åtta år och gått X antal mil
Huh? Är det inte enbart maskinskademomentet i en sådan försäkring du förväxlar med?
Citera
2021-09-06, 01:02
Medlem
Citat:
jag beställde en trafikförsäkring från folksam idag. kan ju uppdatera det sen om jag skulle ändra mig men står ju i det finstilta att halvförsäkringen gäller inte för bilar som är äldre än åtta år och gått X antal mil så spelar ju ingen roll för mig ändå.

Vad är det för märkligt bolag du hittat? Någon sådan begränsning har jag aldrig sett.

Att utöka omfattningen senare kan ofta vara en aning mer krångligt än om det sker direkt vid anskaffandet av bilen, eventuellt måste bilen inställas för kontroll innan.
Senast redigerad av Nordiad 2021-09-06 kl. 01:04.
Citera
2021-09-06, 06:18
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherAllanLay
Huh? Är det inte enbart maskinskademomentet i en sådan försäkring du förväxlar med?

Ja det låter rimligt. Fast kör på trafikförsäkringen för glasrutan har redan stenskott t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in