Citat:
Det kan man nog säga. En skyddstillsyn kan beroende på vilka föreskrifter och behandlingar den kombineras med dömas när straffvärdet ligger mellan några månader och upp till två år.
Citat:
Det vanliga är att skyddstillsynens övervakningsmoment innebär kontakt med övervakare och frivård någon gång per månad. Därutöver kan det finnas föreskrifter om att med jämna mellanrum lämna urinprov, delta i programverksamhet och så vidare. Det finns också varianter på skyddstillsyn där den dömde ska underkasta sig vård på låst institution under flera månaders tid. Generellt uppfattas skyddstillsynen dock - med rätta - inte som särskilt ingripande och den som vill återfalla i brott har förstås alla möjligheter att göra det under skyddstillsynen.
Citat:
Skyddstillsynen löper på tre år varav endast det första är förenat med övervakningen. Vid misskötsamhet kan övervakningen förlängas och det kan också bli aktuellt att vid återfall i brott undanröja skyddstillsynen för att döma till annan påföljd. Det vanliga är dock att återfall bara får den konsekvensen att den nya brottsligheten leder till att fängelse väljs som påföljd.
Citat:
Straffmätningsvärdet i detta fall är straffvärdet efter det att man tagit den dömdes ungdom i beaktande.
Citat:
Men för att ställa en mer juridisk fråga då. Mininmistraffet är två år. Det hamnar domstolen på? Men enligt domen har han använt våld.
Om någon annan haft sex med samma barn utan våld så är det fortfarande våldtäkt om jag förstått saken rätt? (http://www.somaya.se/start/lag-r%C3%...brott-15069901)
Så hur kan någon som använt våld hamna på minimum om en person som ej använt våld inte kan få ett lägre straff? I så fall skulle ju det fysiska tvånget ha noll straffvärde? Är det verkligen rimligt?
Att mannen ifråga dessutom nekar spelar heller ingen roll? Att han uppenbarligen ljuger känns ju inte som en bra förutsättning för rehabilitering? Den typen av bedömningar ingår inte eller?
Min åsikt är att straffet är löjligt lågt. Tycker synd om BO med familj som kommer att få se kräket gå omkring som en fri så snart.
Om någon annan haft sex med samma barn utan våld så är det fortfarande våldtäkt om jag förstått saken rätt? (http://www.somaya.se/start/lag-r%C3%...brott-15069901)
Så hur kan någon som använt våld hamna på minimum om en person som ej använt våld inte kan få ett lägre straff? I så fall skulle ju det fysiska tvånget ha noll straffvärde? Är det verkligen rimligt?
Att mannen ifråga dessutom nekar spelar heller ingen roll? Att han uppenbarligen ljuger känns ju inte som en bra förutsättning för rehabilitering? Den typen av bedömningar ingår inte eller?
Min åsikt är att straffet är löjligt lågt. Tycker synd om BO med familj som kommer att få se kräket gå omkring som en fri så snart.
Det är en bra fråga om straffvärdet på grund av våld. Minimistraffet är fängelse två år och som jag läser domer har tingsrätten bedömt straffvärdet till något över två år, kanske på grund av det fysiska tvång som utövats. Det verkar inte ha använts något allvarligare våld utan snarare betvingandevåld och det brukar inte ge så mycket utslag på straffvärdet. Annat är det när det är fråga om rena överfallsvåldtäkter som har starka inslag av misshandel. Då innebär våldsanvändningen och övriga omständigheter ofta att brottet kan anses som grovt.
Att ljuga är den tilltalades rättighet och påverkar inte domstolens bedömning. I vissa fall kan ett alltför starkt förnekande dock vara ett tecken på att den tilltalade inte är mottaglig för vård och behandling men jag får ärligt säga att jag inte vet hur de bedömningarna görs.
Citat:
Den del av kritiken som grundar sig i att straffet för våldtäkt är tre månader är felaktig. Det är inte straffet. Sen finns det också helt korrekt kritik av att påföljderna inte speglar brottets allvar och det håller jag helt med om.