2017-07-02, 13:11
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det låter rimligt, att ett straff omvandlas till en annan form, som är ett motsvarande hårt straff. Men i detta fall, så skulle det innebära att 18 månaders tillsyn med tillhörande behandling, ansen motsvara 9 månaders fängelse. Är det korrekt uppfattat?

Det kan man nog säga. En skyddstillsyn kan beroende på vilka föreskrifter och behandlingar den kombineras med dömas när straffvärdet ligger mellan några månader och upp till två år.

Citat:
Hur stort ingrepp i livet är denna tillsyn? Uppfattar brottslingar detta som en tillräckligt hård åtgärd för att det ska skrämma dom från att begå brott?

Det vanliga är att skyddstillsynens övervakningsmoment innebär kontakt med övervakare och frivård någon gång per månad. Därutöver kan det finnas föreskrifter om att med jämna mellanrum lämna urinprov, delta i programverksamhet och så vidare. Det finns också varianter på skyddstillsyn där den dömde ska underkasta sig vård på låst institution under flera månaders tid. Generellt uppfattas skyddstillsynen dock - med rätta - inte som särskilt ingripande och den som vill återfalla i brott har förstås alla möjligheter att göra det under skyddstillsynen.

Citat:
- Finns hot om ytterligare straffåtgärder ifall behandlingen inte biter? Eller ifall Mustafa missköter behandlingen?

Skyddstillsynen löper på tre år varav endast det första är förenat med övervakningen. Vid misskötsamhet kan övervakningen förlängas och det kan också bli aktuellt att vid återfall i brott undanröja skyddstillsynen för att döma till annan påföljd. Det vanliga är dock att återfall bara får den konsekvensen att den nya brottsligheten leder till att fängelse väljs som påföljd.

Citat:
- Så straffmätningsvärdet är på sätt och vis alltså straffet både före och efter att hänsyn har tagits till personens ålder?

Straffmätningsvärdet i detta fall är straffvärdet efter det att man tagit den dömdes ungdom i beaktande.

Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Men för att ställa en mer juridisk fråga då. Mininmistraffet är två år. Det hamnar domstolen på? Men enligt domen har han använt våld.

Om någon annan haft sex med samma barn utan våld så är det fortfarande våldtäkt om jag förstått saken rätt? (http://www.somaya.se/start/lag-r%C3%...brott-15069901)

Så hur kan någon som använt våld hamna på minimum om en person som ej använt våld inte kan få ett lägre straff? I så fall skulle ju det fysiska tvånget ha noll straffvärde? Är det verkligen rimligt?

Att mannen ifråga dessutom nekar spelar heller ingen roll? Att han uppenbarligen ljuger känns ju inte som en bra förutsättning för rehabilitering? Den typen av bedömningar ingår inte eller?

Min åsikt är att straffet är löjligt lågt. Tycker synd om BO med familj som kommer att få se kräket gå omkring som en fri så snart.

Det är en bra fråga om straffvärdet på grund av våld. Minimistraffet är fängelse två år och som jag läser domer har tingsrätten bedömt straffvärdet till något över två år, kanske på grund av det fysiska tvång som utövats. Det verkar inte ha använts något allvarligare våld utan snarare betvingandevåld och det brukar inte ge så mycket utslag på straffvärdet. Annat är det när det är fråga om rena överfallsvåldtäkter som har starka inslag av misshandel. Då innebär våldsanvändningen och övriga omständigheter ofta att brottet kan anses som grovt.

Att ljuga är den tilltalades rättighet och påverkar inte domstolens bedömning. I vissa fall kan ett alltför starkt förnekande dock vara ett tecken på att den tilltalade inte är mottaglig för vård och behandling men jag får ärligt säga att jag inte vet hur de bedömningarna görs.

Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Kritiken är till viss del rent normativ. Det finns inget i domen som kan mildra den kritiken.

Den del av kritiken som grundar sig i att straffet för våldtäkt är tre månader är felaktig. Det är inte straffet. Sen finns det också helt korrekt kritik av att påföljderna inte speglar brottets allvar och det håller jag helt med om.
Citera
2017-07-02, 14:03
Medlem
smoerreboms avatar
Om jag förstår juridiken rätt så är det att straffvärdet (efter den löjligt generösa ungdomsrabatten) är så lågt som gör att det inte ens yrkas utvisning?

Det är fan en skam att de inte vågar ta tag i utvisningsreglerna pga brott i utlänningslagen nån gång trots att alla partiledarna stod i agendadebatten våren 2016 o sade sig vara eniga om att det måste göras nåt åt de milda straffen för sexbrotten. Det enda vi hört sen dess är ett förslag från GBG-moderater på 6 månaderstak innan man åker ut. Jag fattar inte varför ens vidriga PK-liberaler vill fortsätta dadda med sånt här drägg, att de är utlänningar som det går rent juridiskt att motivera utvisning för är ju en bonus som man kan använda för att bli av med dem för gott så att de slutar kosta skattebetalare pengar. Uttrycker man sig rätt behöver man inte ens avvika från de mest snedvridna PK-normer. Vore skitschysst om såna här vit-makt människor kunde plocka såna här snubbar istället för att tända på presumtiva flyktingförläggningar.

Två utredningar som just dep behöver sätta igång asap
1. Översyn av ungdomsrabatter vid brott, hur har de fungerat ur rehabiliteringssynpunkt osv och då framför allt vid grövre brott? Finns det skäl att genomföra ändringar framförallt vid grövre brott. Jag tänker mig att man kan ha kvar nån slags rabatt för brottslighet upp till 1-2 två års ursprungligt straffvärde sen tar man bort den helt eftersom det är meningslöst att ge 14-åringar som våldtar folk eller rånmördar dem en chans till.

2. Översyn av utvisningsreglerna i Utlänningslagen, de som dömts men inte utvisats har de fortsatt begå brott (kostat staten pengar) eller har de skaffat utbildning och börjat betala skatt? Om nej finns det skäl att göra reglerna strängare så att signalen till nyanlända är att man åker ut om man inte sköter sig, jämför med andra länder om utvisningsregler har allmänpreventiv effekt etc.
Citera
2017-07-02, 14:53
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
I stort sett inget straff och inte heller utvisning. När jag blir Sveriges diktator, så kommer jag se till att åtala och döma forna ledande sjuklöverpolitiker, samt eventuellt även politiskt tillsatta åklagare, nämndemän m.fl., som direkt medskyldiga till att många har fallit offer för deras politik. Kort sagt, så kommer de bli dömda som medskyldiga till våldtäkter, rån, mord o.s.v. Det blir en vacker och rättvis tid.

Du har vårt stöd!

När man läser om händelser som denna känns det overkligt. Det kan vara hända i Sverige. Borde vi inte kunna ställa politiker till svars inför någon slags krigsrätt när de förstör människors framtid genom sitt lama beteende?
Citera
2017-07-02, 17:29
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Nja, ett års fängelse var aldrig på bordet. Det gällde att hitta en påföljd motsvarande straffmätningsvärdet motsvarande ett års fängelse. Domen verkar motivera ganska väl hur rätten resonerat kring de angivna paragraferna de har att hålla sig efter (jag citerade hela påföljdsavsnittet tidigare i tråden) och sett till dem så tycks det här ändå vara det strängaste de kunde åstadkomma utefter rådande lagstiftning. Några veckors inlåsning när han känner att det passar honom och en kurs som heter "Relation och samlevnad". That's it.
Såå paragraferna förhindrade dom att döma honom till 2år+ pg.a att han är så ung (19) Man kan alltså inte döma någon som är 18-20 år till minimistraffet eller mer, eller har jag missuppfattat?
Senast redigerad av Sheen999 2017-07-02 kl. 17:32.
Citera
2017-07-02, 23:34
Medlem
Spelar noll roll" vem" Soha. Som våldtar. Alla ska ha samma straff och de borde ligga på mellan 3år och 8år i snitt. Sen mer såklart om det var mer hot och Våld/misshandel. Såna snubbar ska bommas in minst 10år.

Är helt irrelevant var de kommer ifrån eller hur de ser ut
Citera
2017-07-03, 00:35
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Fick väl så långt straff för att domaren inte ville riskera att han utvisades. Sitter aktivister överallt i vårt samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Om jag förstår juridiken rätt så är det att straffvärdet (efter den löjligt generösa ungdomsrabatten) är så lågt som gör att det inte ens yrkas utvisning?

Nej det rör sig om ett relativt allvarligt brott med tillräckligt högt straffvärde för utvisning i detta fall. För utvisning krävs att ett brott med fängelse i straffskalan har begåtts + hårdare påföljd än böter har utdömts samt att det finns risk för återfall för brott här i landet alternativt att brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kva. Skyddstillsyn är hårdare påföljd än böter och det finns fängelse i straffskalan för våldäkt av barn. Våldtäkt av barn är rimligen en rätt allvarlig kränkning för enskilda intressen.

Domarna kan emellertid inte döma till utvisning utan ett yrkande därom från åklagaren. Jag hittar inte något sådant yrkande i detta fall. Utöver yrkande+tillräckligt allvarligt brott krävs att det inte finns "hinder för utvisning". Då hämtar domstolen ett yttrande från migrationsverket för att göra en bedömning om huruvida utlänningen antingen är flykting eller "övrig skyddsbehövande" vilket kan utgöra hinder för utvisning. Något sådant yttrande från migrationsverket gjordes aldrig eftersom det inte fanns något yrkande från åklagaren om utvisning. Varför åklagaren inte yrkade utvisning vet jag inte men det är anledningen till att domstolen inte kan döma till utvisning.

Någon som kan detta bättre än mig som kan sia om varför utvisning inte yrkats i detta fallet? Är som ni märker rätt rostig på detta området av lagen.
Senast redigerad av Evil_Santa 2017-07-03 kl. 00:57.
Citera
2017-07-03, 00:49
Medlem
maxatdunders avatar
varför utvisas inte han?
Citera
2017-07-03, 01:03
Medlem
Varför ska han "utvisas"? Fängelse är det som gäller. Inte flyga flygplan. Är ni pårökta?
Finns inga bevis att han får ett straff i hemlandet, kanske också får en high 5 och sen drar han till mallis och rejpar vidare.
Bättre vi har kontrollen över dem.. Här kommer de aldrig kunna förtränga /glömma. Brotten ham gjort. Slussas han till nån dammig kaosig by i mellanöstern så har han glömt det på 2 veckor.
Citera
2017-07-03, 08:46
Medlem
Rick.Jamess avatar
Hur i helvete är detta möjligt?!

Vilket hyckleri: vi svenskar slår oss på bröstet när det gäller jämställdhet, men ändå dömer vi ut struntstraff för våldtäkt!

Parasiten borde utvisas, inget snack om saken! D

Undrar om Migrationsverket ens tar den dom i beaktande vid prövning av uppehållstillstånd. Skulle inte bli förvånad om så inte var fallet.
Citera
2017-07-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheen999
Såå paragraferna förhindrade dom att döma honom till 2år+ pg.a att han är så ung (19) Man kan alltså inte döma någon som är 18-20 år till minimistraffet eller mer, eller har jag missuppfattat?
Jag är ingen expert men jag gör samma tolkning. Det verkar helt enkelt inte vara möjligt att döma någon till ett "riktigt" straff innan de fyllt 21. Kanske det finns något exempel på någon med en gedigen kriminell karriär som toppat den med mord? Kanske inte ens då.
Barnvåldtäkt ligger uppenbarligen långt under den ribban i vilket fall.
Citera
2017-07-03, 11:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
3 månader blir 2 att sitta , FY FAN .
Det är ju inte klokt , vi pratar om våldtäkt på ett barn .
Undrar vad samma brott givit för straff i USA , 5 år ?

Olika i olika delstater, men mellan 5 och 25 år skulle jag gissa.
Här i Norge skulle jag gissa på ca 6 år, om han inte har en hög socialposition i samhället (vilket han knappast har).
Citera
2017-07-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Gör du det så ska jag fanimej stå i parad och Heila dig.

OnT, kan inte fatta att de inte yrkar på utvisning för svartskallen. Han är ju myndig och han våldtog en tjej som rättsligt anses vara ett barn. Vad fan mer måste han göra för att de ska skicka ut fanskapet? Äta upp någon?
I och med att pedofili ligger i deras religion, så har väl rätten överseende med detta, kan man tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in