• 1
  • 2
2017-06-29, 17:59
Medlem
Just nu befinner jag mig i Albanien på semester för att träffa släkten och sola/bada i västkusten. Intrycket jag har fått är att inga kvinnliga albaner har någon sjal eller burka för att omsluta håret trots att de kategoriserar sig själva som muslimer. Männen låter inte heller skägget växa ut längre än kanske 2 cm. Under ramadan(som jag också firade trots att jag är ateist) så var det ingen som började be eller prata om Muhammed eller Allah eller läsa från koranen. Vi alla åt och drack för fullt för att sedan prata om hur alienerad mellanösterns kultur är.
Vi pratade också om familjära problem där folk har ångrat sig djupt att de har gift sina barn till radikaliserade albanska muslimer som känner mer samhörighet med arabisk kultur än albanskt. Eftersom det har lett till stora kulturförändringar likt det vi ser i Sverige.

Vad jag vill komma fram till är trots att jag befinner mig i ett muslimskt land känner jag inte av islams sharialagar och deras predikan jmf. med Sverige där man dagligen läser om muslimska våldtäktsmän, bidragstagare och burqabärande halalslaktare som sympatiserar med isis och slänger sina döttrar från balkongen.

Hur kan vi integrera dessa araber till att bli mer som albaner som, trots sina svårigheter med korruption, är ändå mer civiliserade än araber?

Nu ska jag dricka raki och sola men kom gärna med synpunkter på hur problemet kan lösas.

OBS: Albaner är inte en perfekt etnisk grupp. Det finns stora problem även för albaner. Syftet med tråden är att diskutera integrationen av menamuslimer i Sverige och allt annat kommer klassas som off-topic.
Citera
2017-06-29, 18:10
Medlem
sfrges avatar
Det finns ju över en miljard muslimer på Jorden. Alla är inte radikala galningar.
Det går liksom inte att jämföra Albanien med t ex Saudiarabien. Det är som natt och dag. Albaner är betydligt mer sekulära.

Jag tror att vissa muslimer som kommit till Sverige vill inte integreras.
Uzbeker t.ex känns som en grupp som är svårintegrerade. Det känns som att deras kultur och tradition är mycket gammal om man jämför med vårat land.
Senast redigerad av sfrge 2017-06-29 kl. 18:13.
Citera
2017-06-29, 18:15
Medlem
Vatrenis avatar
Problemet med albanska, bosniska och diverse "västerländska" muslimer är dock att när det väl kommer till kritan mellan dig och MENA-muslimer kommer de aldrig att ta din sida (en icke-troende) framför deras bröder under Allah. Annat är inte tillåtet under Islam. Det är också därför du högst sällan ser så kallade moderata muslimer gå ut och kritisera den mer fundamentala/salafistiska sidan av Islam offentligt framför andra muslimer när vårt folk dödas (de väljer det simpla alternativet istället med påståenden om att våldet inte har med den sanna tolkningen av religionen att göra). Med den utvecklingen vi ser i väst med islamisering av samhälle och politik innebär detta att varken bosnier, albaner eller turkar står på din sida i slutändan, oavsett hur ofarliga du upplever dem vara.
Senast redigerad av Vatreni 2017-06-29 kl. 18:21.
Citera
2017-06-29, 18:22
Jag tror det är att ni kan se bortom vad som är den arabifiserande delen av Islam, och vad som är den religiösa - en del bosnier och iranier har samma tanke sfär som du dvs att den etniska kulturen ligger delvis utanför den religiösa.

OT - Tänker ni Albaner på hur Islam faktiskt kom till ert land?

Dina förfäder som antigen tvångskonverterades, våldtogs, var andra klassens medborgare eller halshögs för att du nu nästan tusen år senare kan fira en halv-ramadan? Pga av Turkar desto mindre?
(Ursäktar hätsk ton)
Citera
2017-06-29, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Uzbeker t.ex känns som en grupp som är svårintegrerade. Det känns som att deras kultur och tradition är mycket gammal om man jämför med vårat land.

Det ligger faktiskt mer i vad Sverige som land tar till sig för människor, länder som tex Japan har en invadering från väst som är till 99% av kulturella och genuina intressen av samhället.

Sverige är mer som en busshållsplats, ett blankt blad som folk väljer att hålla kvar i sin kultur i och man kan inte döma dem för det heller.
Citera
2017-06-29, 20:32
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Dina förfäder som antigen tvångskonverterades, våldtogs, var andra klassens medborgare eller halshögs för att du nu nästan tusen år senare kan fira en halv-ramadan? Pga av Turkar desto mindre?
(Ursäktar hätsk ton)

Den Osmanska riket tvångskonverterade generellt inte sina undersåtar. Det säger sig självt; kristna existerar än idag i det som en gång var Osmanskariket.

Förstår du att katoliker bedrev korståg på Balkan för att tvångskonvertera diverse sekter, långt innan Osmanerna ens kom till området?

Bogomilerna i Bulgarien som ett typexempel m.fl.

Katoliker bedrev krig mot dessa sekter, mördade de, tog de som slavar tillbaka till slavmarknader osv innan Osmanskariker erövrade området.

Citat:
In 1231, Pope Gregory IX (Gregorius) launched in Florence the Inquisition against Bogomils. The inquisition was introduced in Lombardy in 1233. In 1254, Pope Innocent IV, declared a crusade against all Bogomils in Italy.

Detta ledde naturligtvis att det i befolkninen där växte en misstro mot kristendomen (Vatiken) och dess våldsamhet mot avikande ideer m.m.

Vilket i sin tur ledde till att diverse stammar i området frågade efter hjälp av osmanerna som skydda mot korstågen samt enklare tog till sig islam och konverterade frivilligt.

Citat:

Bogomiler var en dualistisk rörelse i Balkans historia mellan 900- och 1400-talen med asketiska och antisakramentala drag. Denna kätterska rörelse uppstod på grund av det ekonomiska och politiska missnöje som fanns bland de hårt exploaterade livegna bönderna,[1] under mitten av 900-talet, i den forna slaviska staten Berzitias territorium i sydöstra Makedonien, som då var under bulgariskt herravälde under tsaren Peter I (927-969). De var påverkade av paulicianismen.

Bogomilerna var förmodligen influerade av gnosticismen. Man tror att bogomilerna bevarade skrifter och muntliga traditioner från de första århundradena e.Kr. som bekämpades av katolska kyrkan.

De ses som en viktig influens och möjlig källa till de läror som spreds bland katharer, manikéer, mandeer och flera östliga gnostiska rörelser i Ryssland. Det är också troligt att idéerna gick i andra riktningen, västerut, och kom att påverka den tidiga för-protestantismen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bogomiler

Senast redigerad av Ahyw 2017-06-29 kl. 21:18.
Citera
2017-06-29, 20:58
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikus
Hur kan vi integrera dessa araber till att bli mer som albaner som, trots sina svårigheter med korruption, är ändå mer civiliserade än araber?

Så du menar alltså att araber som skapat diverse civilisationer genom mänskilighetens historia är mindre civillisaerade än albaner?

Kanske dags att stänga av din tv då, umgås med araber istället för att enbart lyssan på vad media säger. Då du skriver att:

Citat:
där man dagligen läser om muslimska våldtäktsmän, bidragstagare och burqabärande halalslaktare som sympatiserar med isis och slänger sina döttrar från balkongen.

F.ö har de flesta hedersmord/balkongmord i Sverige utförts av kurder, många av dessa kurder är dessutom icke-muslimer tillhörande Yazid religionern.

Kurder har inget med araber att göra. De är två olika folkslag.

Citat:
Representationen av kurder bland de som dömts för hedersmord i Sverige är hög.

Balkongflickor förekommer som beteckning på dessa offer. Sveriges Radios Kaliber och Front har rapporterat att fenomenet blivit vanligare i Sverige de senaste åren och att tio av femton stödverksamheter berättade att de varit i kontakt med flickor som uppmanats av sina föräldrar att ta sina liv. Fem av verksamheterna hade ofta hört talas om förtäckta mord.[17] Sydsvenskan rapporterade år 2013 att tio flickor omkommit i balkongfall sedan 2006.[16]
Citat:

Murder of Du'a Khalil Aswad

Du’a Khalil Aswad (دعاء خليل أسود) (c. 1989 – c. 7 April 2007) was a 17-year-old Iraqi girl of the Yazidi faith who was stoned to death in an honor killing.It is believed that she was killed around 7 April 2007, but the incident did not come to light until video of the stoning, apparently recorded on a mobile phone, appeared on the Internet.[2] The rumor that the stoning was connected to her alleged conversion to Islam prompted reprisals against Yazidis by Sunnis, including the 2007 Mosul massacre.

Senast redigerad av Ahyw 2017-06-29 kl. 21:01.
Citera
2017-06-29, 21:26
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Den Osmanska riket tvångskonverterade generellt inte sina undersåtar. Det säger sig självt; kristna existerar än idag i det som en gång var Osmanskariket.

Förstår du att katoliker bedrev korståg på Balkan för att tvångskonvertera diverse sekter, långt innan Osmanerna ens kom till området?

Katoliker bedrev krig mot dessa sekter, mördade de, tog de som slavartilbaka till Italien osv innan Osmanskariker erövrade området.

Detta ledde naturligtvis att det i befolkninen där växte en misstro mot kristendomen och dess våldsamhet mot avikande ideer m.m.

Vilket ledde till att diverse stammar i området frågade efter hjälp av osmanerna som skydda mot korstågen samt enklare tog tills sig islam och konverterade frivilligt.
Du snackar så mycket skit, sluta sprida Islamistisk propaganda, du vet att Islam är en religion av svärdet. Inte en religion av fred.

1. Jizya, d.v.s. en speciell skatt som var mycket högre för ickemuslimer tvingar ickemuslimer att konvertera om de inte har tillräckligt med kapital. Även social och ekonomisk press, då muslimska lagar gällde i Ottomanska riket.

2. Islam attackerade väst långt innan korstågen skedde, sluta ljuga.

http://i.imgur.com/3pGaNKF.jpg

Citat:
The expansion of Islam continued in the wake of Turkic conquests of Asia Minor, the Balkans, and the Indian subcontinent.[9] The earlier period also saw the acceleration in the rate of conversions in the Muslim heartland while in the wake of the conquests the newly conquered regions retained significant non-Muslim populations in contrast to the regions where the boundaries of the Muslim world contracted, such as Sicily and Al Andalus, where Muslim populations were expelled or forced to Christianize in short order.[9] The latter period of this phase was marked by the Mongol invasion (particularly the siege of Baghdad in 1258) and after an initial period of persecution, the conversion of these conquerors to Islam.

In Balkan history, historical writing on the topic of conversion to Islam was, and still is, a highly charged political issue. It is intrinsically linked to the issues of formation of national identities and rival territorial claims of the Balkan states. The generally accepted nationalist discourse of the current Balkan historiography defines all forms of Islamization as results of the Ottoman government's centrally organized policy of conversion or dawah. The truth is that Islamization in each Balkan country took place in the course of many centuries, and its nature and phase was determined not by the Ottoman government but by the specific conditions of each locality. Ottoman conquests were initially military and economic enterprises, and religious conversions were not their primary objective. True, the statements surrounding victories all celebrated the incorporation of territory into Muslim domains, but the actual Ottoman focus was on taxation and making the realms productive, and a religious campaign would have disrupted that economic objective.

Ottoman Islamic standards of toleration allowed for autonomous "nations" (millets) in the Empire, under their own personal law and under the rule of their own religious leaders. As a result, vast areas of the Balkans remained mostly Christian during the period of Ottoman domination. In fact, the Eastern Orthodox Churches had a higher position in the Ottoman Empire, mainly because the Patriarch resided in Istanbul and was an officer of the Ottoman Empire. In contrast, Roman Catholics, while tolerated, were suspected of loyalty to a foreign power (the Papacy). It is no surprise that the Roman Catholic areas of Bosnia, Kosovo and northern Albania, ended up with more substantial conversions to Islam. The defeat of the Ottomans in 1699 by the Austrians resulted in their loss of Hungary and present-day Croatia. The remaining Muslim converts in both elected to leave "lands of unbelief" and moved to territory still under the Ottomans. Around this point in time, new European ideas of romantic nationalism started to seep into the Empire, and provided the intellectual foundation for new nationalistic ideologies and the reinforcement of the self-image of many Christian groups as subjugated peoples.

A Bangladeshi family in Makkah, Saudi Arabia. Over 3 million Bangladeshi migrants live in Saudi Arabia as of 2010.[57]
As a rule, the Ottomans did not require followers of Greek Orthodoxy to become Muslims, although many did so in order to avert the socioeconomic hardships of Ottoman rule[58] One by one, the Balkan nationalities asserted their independence from the Empire, and frequently the presence of members of the same ethnicity who had converted to Islam presented a problem from the point of view of the now dominant new national ideology, which narrowly defined the nation as members of the local dominant Orthodox Christian denomination.[59] Some Muslims in the Balkans chose to leave, while many others were forcefully expelled to what was left of the Ottoman Empire.[59] This demographic transition can be illustrated by the decrease in the number of mosques in Belgrade, from over 70 in 1750 (before Serbian independence in 1815), to only three in 1850.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spread_of_Islam

3. Typisk turk som skyller allt på kurder och icke-muslimer. Vad kommer du att säga nästa gång? Armenier kastar ut folk ifrån balkongen? Turkar kan inte hantera historien. Ni hatar kurder för att de är ursprungsfolk i Mellanöstern, Mederna. Tvyärr så har även kurderna blivit rasblandade till någon blandras av turkfolk och semiter.
Ni är ett simpelt steppfolk utan kultur. Européer har större besittningsrätt på Anatolien än vad ni har. Hetiterna, m.fl. var våra folk.
Citera
2017-06-29, 22:12
Medlem
Nu är jag tillbaka från kvällsdoppet. Vattnet var verkligen skönt!
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det finns ju över en miljard muslimer på Jorden. Alla är inte radikala galningar.
Det går liksom inte att jämföra Albanien med t ex Saudiarabien. Det är som natt och dag. Albaner är betydligt mer sekulära.

Visst är det så men vi får göra en skillnad på kultur och "kultur" som motstrider mänskliga rättigheter. Islam tillhör det sistnämnda. Jag är helt säker att det finns kulturer som är harmoniskt gentemot demokrati och friheten att säga vad man tycker och tänker. Jag förstår vad du menar dock. Vissa kulturer är helt enkelt för dominanta.
Citat:
Ursprungligen postat av Vatreni
Problemet med albanska, bosniska och diverse "västerländska" muslimer är dock att när det väl kommer till kritan mellan dig och MENA-muslimer kommer de aldrig att ta din sida (en icke-troende) framför deras bröder under Allah. Annat är inte tillåtet under Islam. Det är också därför du högst sällan ser så kallade moderata muslimer gå ut och kritisera den mer fundamentala/salafistiska sidan av Islam offentligt framför andra muslimer när vårt folk dödas (de väljer det simpla alternativet istället med påståenden om att våldet inte har med den sanna tolkningen av religionen att göra). Med den utvecklingen vi ser i väst med islamisering av samhälle och politik innebär detta att varken bosnier, albaner eller turkar står på din sida i slutändan, oavsett hur ofarliga du upplever dem vara.
Jag kan inte uttala mig om bosniaker men jag vet att albaner skulle ta min sida när det kommer till "kritan". Albaner har egentligen aldrig haft något samhörighet med islam på samma sätt som mena-muslimerna. Det är jag faktiskt inte orolig för. Jag vill tro att albaner ser en skillnad på rätt och fel. Hur kan de välja arabernas sida när landets nationella hjälte är en krigare som stred mot det osmanska imperiet och därmed mot islamisering av Albanien?
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Jag tror det är att ni kan se bortom vad som är den arabifiserande delen av Islam, och vad som är den religiösa - en del bosnier och iranier har samma tanke sfär som du dvs att den etniska kulturen ligger delvis utanför den religiösa.

OT - Tänker ni Albaner på hur Islam faktiskt kom till ert land?

(Ursäktar hätsk ton)
Visst vet jag hur vi albaner konverterade till islam och jag frågar alltid folket här nere hur de fortfarande identifierar sig med fiendets religion. Då får jag som ett svar att de inte riktigt tror mycket på någon religion.
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
finns det mer än bara västkust i Albanien?
Vet inte riktigt vad du menar men det finns även lite mer bergiga områden i öst.
Citat:

Katoliker bedrev krig mot dessa sekter, mördade de, tog de som slavar tillbaka till slavmarknader osv innan Osmanskariker erövrade området.

Detta ledde naturligtvis att det i befolkninen där växte en misstro mot kristendomen (Vatiken) och dess våldsamhet mot avikande ideer m.m.

Vilket i sin tur ledde till att diverse stammar i området frågade efter hjälp av osmanerna som skydda mot korstågen samt enklare tog till sig islam och konverterade frivilligt.

Citat:
Så du menar alltså att araber som skapat diverse civilisationer genom mänskilighetens historia är mindre civillisaerade än albaner?

Kanske dags att stänga av din tv då, umgås med araber istället för att enbart lyssan på vad media säger. Då du skriver att:

F.ö har de flesta hedersmord/balkongmord i Sverige utförts av kurder, många av dessa kurder är dessutom icke-muslimer tillhörande Yazid religionern.

Kurder har inget med araber att göra. De är två olika folkslag.
Ja jag menar det. Bara se hur okej det är enligt islam att gifta sig med sina kusiner exempelvis. Och civilisationen som byggdes upp är inget att tacka islam för. Det vet du också.
Citera
2017-06-29, 22:35
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G13Haze
Du snackar så mycket skit, sluta sprida Islamistisk propaganda, du vet att Islam är en religion av svärdet. Inte en religion av fred.

Din egen källa motsäger vad du säger.

Hade Osmanerna gjort som Vatikanen på tex i Sydamerika(dvs tvångskonverterat) hade det inte funnits kristna på Balkan idag.

Vem är det som snackar skit egentligen?

Din källa säger tydligt att Osmanerna inte tvingade någon att tvångskonvertera utan de förblev kristna.

Citat:
The truth is that Islamization in each Balkan country took place in the course of many centuries, and its nature and phase was determined not by the Ottoman government but by the specific conditions of each locality.

Ottoman conquests were initially military and economic enterprises, and religious conversions were not their primary objective. True, the statements surrounding victories all celebrated the incorporation of territory into Muslim domains, but the actual Ottoman focus was on taxation and making the realms productive, and a religious campaign would have disrupted that economic objective.

Ottoman Islamic standards of toleration allowed for autonomous "nations" (millets) in the Empire, under their own personal law and under the rule of their own religious leaders.

As a result, vast areas of the Balkans remained mostly Christian during the period of Ottoman domination.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spread_of_Islam

Citat:
1. Jizya, d.v.s. en speciell skatt som var mycket högre för ickemuslimer tvingar ickemuslimer att konvertera om de inte har tillräckligt med kapital. Även social och ekonomisk press, då muslimska lagar gällde i Ottomanska riket.

För kristna gällde inte muslimska lagar generellt, förutom att betala skatt som även muslimer betalade.

De hade egna parallella samhällen där kyrkan skötte lagen, seden osv.

Med skillnaden att muslimer var tvungna att göra militärtjänst (med stor chans att dö på slaggfältet) medan kristna och judar inte var tvungna att vara i det militära.

Citat:

2. Islam attackerade väst långt innan korstågen skedde, sluta ljuga.

http://i.imgur.com/3pGaNKF.jpg

Det var Bysans, ett kristet imperium , som attackerade araberna långt före islam ens fanns.
Citat:
Despite almost succumbing to the plague, Byzantine emperor Justinian I attempted to resurrect the might of the Roman Empire by expanding into Arabia. The Arabian Peninsula had a long coastline for merchant ships and an area of lush vegetation known as the Fertile Crescent which could help fund his expansion into Europe and North Africa.

Det enda område Bysans inte kunnde erövra var Saudiarabien, även om imperiet försökte.

Ur det perpekltivet kan man se islam som ett arabisk svar på europeisk kristen erövning av arabiska landområden och underkuvning av de olika arabiska stammarna.

Det var bland annat därför de arabiska stammar som inte var muslimer hjälpte de första muslimerna att besegra den kristna Bysantiska imperiet.

Då araberna hade under sekler varit under den romerska samt Bysantiska styret.
Senast redigerad av Ahyw 2017-06-29 kl. 22:44.
Citera
2017-06-29, 22:54
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikus

Ja jag menar det. Bara se hur okej det är enligt islam att gifta sig med sina kusiner exempelvis. Och civilisationen som byggdes upp är inget att tacka islam för. Det vet du också.

Kusingifte har varit vanligt genom hela den mänskliga historien bla för att säkra egendom, av politiska skäl osv.

Kusingife säger inget om ett folkslag är civliserade eller inte.

Enligt din logik är tex de skandinaviska isländare som gift sig med sina kusiner i sekler ett ociviliserat folk.

Citat:

Iceland's 'Kissing Cousins' Breed More Kids

http://abcnews.go.com/Health/Reprodu...4258128&page=1

Citat:
Kissing cousins? Icelandic app warns if your date is a relative
Risk of dating relatives an embarrassing problem in tiny country

http://www.cbc.ca/news/business/kiss...tive-1.1390256
Citera
2017-06-29, 22:56
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Din egen källa motsäger vad du säger.

Hade Osmanerna gjort som Vatikanen på tex i Sydamerika(dvs tvångskonverterat) hade det inte funnits kristna på Balkan idag.

Vem är det som snackar skit egentligen?

Din källa säger tydligt att Osmanerna inte tvingade någon att tvångskonvertera utan de förblev kristna.

För kristna gällde inte muslimska lagar generellt, förutom att betala skatt som även muslimer betalade.

De hade egna parallella samhällen där kyrkan skötte lagen, seden osv.

Med skillnaden att muslimer var tvungna att göra militärtjänst (med stor chans att dö på slaggfältet) medan kristna och judar inte var tvungna att vara i det militära.

Det var Bysans, ett kristet imperium , som attackerade araberna långt före islam ens fanns.

Det enda område Bysans inte kunnde erövra var Saudiarabien, även om imperiet försökte.

Ur det perpekltivet kan man se islam som ett arabisk svar på europeisk kristen erövning av arabiska landområden och underkuvning av de olika arabiska stammarna.

Det var bland annat därför de arabiska stammar som inte var muslimer hjälpte de första muslimerna att besegra den kristna Bysantiska imperiet.

Då araberna hade under sekler varit under den romerska samt Bysantiska styret.

Läs om och läs rätt.

Citat:
As a rule, the Ottomans did not require followers of Greek Orthodoxy to become Muslims, although many did so in order to avert the socioeconomic hardships of Ottoman rule[58]

Citat:
In fact, the Eastern Orthodox Churches had a higher position in the Ottoman Empire, mainly because the Patriarch resided in Istanbul and was an officer of the Ottoman Empire. In contrast, Roman Catholics, while tolerated, were suspected of loyalty to a foreign power (the Papacy). It is no surprise that the Roman Catholic areas of Bosnia, Kosovo and northern Albania, ended up with more substantial conversions to Islam.

Det finns hur många källor som helst. Det spelar ingen roll om krigen var territoriella eller religiösa. Islam är ingen fredens religion, sedan behöver man inte gå ut och säga att man krigar i religionens namn. Men både du och jag vet att det skett många gånger i historien och fortfarande idag.

Sedan om balkan var främst ett religiöst krig eller inte, gör inte Islam till en fredlig religion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_wars_in_Europe

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_and_war
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här