Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 16:06
  #1
Medlem
0nes avatar
Hej vänner.

Fick en liten funderare igår som jag tänkte att FB kanske skulle kunna upplysa mig kring.
Det är så att jag besöker en närliggande busshållplats regelbundet några dagar i veckan och nyligen märkte jag att det, bakom de närliggande vildvuxna buskagen, hade utvecklats ett visst bestånd av vilt växande vallmo. Det är inte speciellt tydligt ifrån hållplatsen eller där folk generell befinner sig, några enstaka blommor och några få "pods" sträcker sig över kullen som avskiljer vägen från naturen, men annars märker man inte av det.
Som gammal knarkare med extra lång väntetid till min buss tog jag mig självklart en runda över kullen och in i växtligheten. Väl där kom jag genast underfund med möjligheten att "mjölka" beståndet, som var relativt stort och avskilt (om man utforskat lite), men släppte ganska snabbt tanken när jag kom fram till hur mycket arbete och flum mitt i natten jag skulle behöva lägga ner för ens ett uns belöning.
Dock, döm om min förvåning när jag kommer tillbaka nästa morgon. All vallmo och "pods" är kapade, runtom ser det fortfarande ut som vanligt. Tistlar och annat högväxande gräs och ogräs är orörda, enbart vallmon var borta, fanns bara spår av brutna stjälkar som jag kunde leta fram, inga spridda blomblad eller något annat.
Min fråga är alltså om vallmo är en speciellt jobbig växt som behövs hållas i schack av kommunalt betalda aktörer? Är det nån annan idiot (typ min mentala nivå) som fått en liknande idé och gått berserk? Eller är det snuten som är ute och haffar vallmo för att skydda oss medborgare?
Vad säger ni?
Citera
2017-06-29, 16:09
  #2
Medlem
Soluss avatar
Jag tror på idén "en annan idiot". Mest för att det låter roligast och intressantast, men också med tanke på att om kommunen eller polisen plockat bort dem så hade de troligtvis bara tagit en trimmer eller gräsklippare och dragit över alltihop.
Citera
2017-06-29, 16:32
  #3
Medlem
0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Jag tror på idén "en annan idiot".
Möjligt, men förhoppningsvis tveksamt, vi bör vara i minoritet Personen kanske samlar upp på frön!
Säg att det rörde sig om ca. 50 växter med "pods", vad kan man få ut av dem om man skär dom korrekt och samlar som de gör i Afghanistan? Vi antar att växterna inte kapats utan får "blöda ut".
Snubben kanske är en idiot i nuet men ett geni i längden?
Citera
2017-06-29, 16:37
  #4
Medlem
0nes avatar
Also, finns det olika sorter? Är det stor skillnad på typ av Vallmo? Ger typen i asien mer opium/etc än den som växer vilt här i Sverige?
Citera
2017-06-30, 07:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Also, finns det olika sorter? Är det stor skillnad på typ av Vallmo? Ger typen i asien mer opium/etc än den som växer vilt här i Sverige?

Finns över 100 st i vart fall.

Vanligaste, vad jag känner till i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kornvallmo

Dock har denna påträffats här med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opiumvallmo
Citera
2017-06-30, 19:04
  #6
Medlem
professor_knass avatar
(FB) Att odla OPIUM och framställa det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback