• 1
  • 2
2017-06-29, 15:51
Medlem
Tjenare Flashback,

Jag tänker väldigt mycket kring passiva inkomster på alla möjliga vis. Då hade man sluppit jobbstressen och kan göra bara sånt man tycker om.

Är det ens rimligt att gå i dom tankarna om man inte har 5-10 miljoner att investera?

Finns det någon på flashback som klarar sig på enbart passiva inkomster eller alternativt någon syssla som kräver 2-3 timmar om dagen men som ändå drar in bra pengar?

Jag syftar på såna här saker som typ affiliate, clickbank, tradera, shopify.

Pratar om att dra in runt 20k netto i månaden.

Man läser ju om folk som tjänar multum på detta men är allt bara scam?

Lika bra att lägga ner dom drömmarna?
Senast redigerad av adde9400 2017-06-29 kl. 15:56.
Citera
2017-06-29, 16:01
Medlem
Bairuilongs avatar
För att skapa de passiva intäkter du beskriver så handlar det MYCKET GROVT räknat om att du behöver investera typ de 5 till 10 miljonerna som du nämner. Hade det funnits fungerande genvägar hade naturligtvis väldigt många använt dessa.

Mvh
Citera
2017-06-29, 16:30
Medlem
Xer0s avatar
3 millar kan man klara sig på.

Låt oss anta en avkastning före skatt på 8%. Det är 20000 i månaden före skatt.

Det klarar du dig bra på i t.ex. kambodja.

Att leva passivt i sverige kräver större investeringar.
Citera
2017-06-29, 16:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400

Din rubrik är då alltså frågan huruvida det är "rimligt" att leva på passiva inkomster. Ditt inlägg handlar sen absolut noll om hur du ska nå det här målet, och verkar mer vara ett inlägg där du vill att nån ska ge dig en idé som ger dig 20k netto i månaden passivt, helst utan att du ska behöva anstränga dig.

Men för att svara på din fråga: hur många tror du det är i Sverige som lever på en passiv inkomst? Jag vågar påstå att det är extremt få. Hur många av dessa har sen kämpat ihop sina egna pengar (dvs. inte ärvt dom, vunnit på Lotto eller liknande)? Väldigt få skulle jag säga. Dom finns säkert, men det är inte många.

Så om vi då summerar:

- Du är född utan pengar (som dom flesta av oss).
- Du har ännu inte visat något som helst tecken på att du är villig att kämpa för det du vill uppnå.
- Antalet personer i Sverige som lyckats med det du beskriver bör vara extremt få.

Jag skulle säga att du nog bör satsa på en utbildning, sen kör du Svensson-livet som dom flesta andra (jag inklusive). För du verkar inte vara entreprenörtypen som får saker att hända själv, och då lär du få det svårt.
Citera
2017-06-29, 16:44
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Jo men kan du få fram en relativt säker avkastning på 8% då kan du börja ge råd till Sveriges rikaste och själv göra dig en hacka utan att jobba. Med andra ord, 8% är way off idag.

Ska man få en relativt säker avkastning idag så får man nog räkna på mellan 2-5%.

Jag har själv en del pengar som ska investeras nu och det är inte lätt att hitta något vettigt.
Citera
2017-06-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Din rubrik är då alltså frågan huruvida det är "rimligt" att leva på passiva inkomster. Ditt inlägg handlar sen absolut noll om hur du ska nå det här målet, och verkar mer vara ett inlägg där du vill att nån ska ge dig en idé som ger dig 20k netto i månaden passivt, helst utan att du ska behöva anstränga dig.

Men för att svara på din fråga: hur många tror du det är i Sverige som lever på en passiv inkomst? Jag vågar påstå att det är extremt få. Hur många av dessa har sen kämpat ihop sina egna pengar (dvs. inte ärvt dom, vunnit på Lotto eller liknande)? Väldigt få skulle jag säga. Dom finns säkert, men det är inte många.

Så om vi då summerar:

- Du är född utan pengar (som dom flesta av oss).
- Du har ännu inte visat något som helst tecken på att du är villig att kämpa för det du vill uppnå.
- Antalet personer i Sverige som lyckats med det du beskriver bör vara extremt få.

Jag skulle säga att du nog bör satsa på en utbildning, sen kör du Svensson-livet som dom flesta andra (jag inklusive). För du verkar inte vara entreprenörtypen som får saker att hända själv, och då lär du få det svårt.

Värst vad du kan läsa av en person snabbt genom ett inlägg. Kan bara tala om att du har väldigt fel, jag har hittills nått alla mål jag vill är 23 år, har bland annat en chefsroll innan 25 och tjänar bättre än de flesta som är dubbla min ålder. Tränar 5 dagar i veckan utan att tveka. Så jo jag är den som gör det som behövs för att uppnå det jag vill, men med pengar är det annorlunda.

För att besvara din fråga, jo jag har försökt skapa passiva intäkter i 2-3 år nu. På alla möjliga sätt, försökt allt som är rimligt. Det enda jag har kvar är att satsa på eget företag, men tiden är inte inne för det ännu.

Anledningen till att jag skapade tråden var för att få mer inblick ifall någon här faktiskt lever på detta sätt som jag så länge eftersträvat.

Men jag förstår att du kanske fick det intrycket på mitt första inlägg, men var inte för snabb att döma.
Citera
2017-06-29, 16:52
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo men kan du få fram en relativt säker avkastning på 8% då kan du börja ge råd till Sveriges rikaste och själv göra dig en hacka utan att jobba. Med andra ord, 8% är way off idag.

Ska man få en relativt säker avkastning idag så får man nog räkna på mellan 2-5%.

Jag har själv en del pengar som ska investeras nu och det är inte lätt att hitta något vettigt.

Det har inte varit svårt tidigare att hitta stabila bolag med 8% utdelning.
Jag hade ju stjälv Softronic under många år, och även preffar som Aklius Pref, SAS pref och Volati pref. De hade alla en utdelning på över 8% från inköpspris, men har gått upp i pris över tid. Jag

Men man kan inte räkna med utdelningen, vid dåliga tider så kan utdelningen strypas och värdet på papprena rasa till noll.

Därför är två saker viktiga:
- Inte lägga alla ägg i en korg
- Låta detta vara pengar som man inte behöver, på ett tag eller någonsin.

Det går naturligtvis lika bra att köpa indexfonder och sälja av en liten "utdelning" varje år.
Citera
2017-06-29, 17:42
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Tjenare Flashback,

Jag tänker väldigt mycket kring passiva inkomster på alla möjliga vis. Då hade man sluppit jobbstressen och kan göra bara sånt man tycker om.

Är det ens rimligt att gå i dom tankarna om man inte har 5-10 miljoner att investera?

Finns det någon på flashback som klarar sig på enbart passiva inkomster eller alternativt någon syssla som kräver 2-3 timmar om dagen men som ändå drar in bra pengar?

Om du har tillräckligt med pengar placerat i individuella värdepapper/indexfonder eller andra tillgångar med relativt hög snittavkastning men hög volatilitet så kan du få tillräckligt med passiva inkomster för att kunna leva på dem.

Vanliga "safe withdrawal ratios" man brukar räkna på är 3-4% för denna typ av tillgångar. Det innebär att om du tar ut totalt 3-4% + årligt påslag för inflation så bör dina pengar räcka i allt från 30 år till livet ut, finns dock ingen garanti men det är sannolikt. Anledningen till att man tar ut mindre än snittavkastningen (7% justerat för inflation) är för att du ska ha marginal om du skulle hamna i en riktig skitperiod avkastningsmässigt precis efter påbörjad pension.

Om du vill ha 20 000kr i månaden innebär det:

Villkor: 20 000 *12 = 240 000kr = 3-4% av din portfölj.

Fall 1 - 3%: 240 000/0,03 = 8 miljoner
Fall 2 - 4%: 240 000/0,04 = 6 miljoner

Eftersom du ville ha 20k netto så behöver du ta lite höjd för skatt och eventuella avgifter också, så räkna med att du i så fall behöver mer än i ovan exempel för samma safe withdrawal ratios.

Ett alternativ är ju att du helt enkelt börjar månadsspara i indexfonder eller dylikt så att du senare i livet kan gå ner till deltid eller gå i pension tidigare. Börjar man tidigt så får man hjälp av ränta-på-ränta-effekten, efter ett tag kommer din portfölj växa mer p.g.a. avkastningen än dina insättningar.

Nyckeln till ekonomiskt oberoende är egentligen låga utgifter. Dels så får du mer pengar över som du kan investera och dels så behöver du inte spara ihop lika mycket eftersom du behöver en lägre passiv avkastning för att bli ekonomiskt oberoende och klara dig.

Om du hade varit okej med att leva på 10 000kr i dagens penningvärde hade du ju plötsligt haft hälften så lång väg att gå.
Citera
2017-06-29, 17:51
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Om du årligen tog ut 8% från din portfölj i pensionen skulle du historiskt (S&P 500 från 1871 och framåt) ha slut på pengar inom 30 år i 78,6% av fallen. Låter inte som en stabil plan.
Citera
2017-06-29, 17:52
Medlem
Piuss avatar
Viktigt att tänka på att man inte bygger upp något pensionskapital om man inte jobbar.
Citera
2017-06-29, 19:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Ja, det är rimligt.

2,5 miljoner krävs det för mig, det tog 8 år att få ihop.

Har skrivit hur mycket som helst om det.

Börja här:

(FB) Ekonomiskt oberoende början
Citera
2017-06-29, 20:06
Medlem
Citat:
Tjenare Flashback,

Det är absolut rimligt. Du måste dock ha dom där 5-10 miljonerna, finns inga andra genvägar till passiv inkomst (Kanske något enstaka extremfall) Men 5-10 miljoner är ju ingen omöjlighet att dra ihop på några år (10-20år)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in