2017-12-10, 00:11
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag gillar Pep, herregud han sökte sig till Brescia för att få spela med Baggio och bli tränad av Mazzone. Båda var legendariska men Baggio var fullständigt unik. Han sökte sig till Calcio för att få kunskap och erfarenhet, något han haft nytta av sedan. Inte minst hur man hanterar en spelare av yppersta världseliten.

Hur står det till med Brescia i dagsläget? Varje år Voluntas Brescia kommer till Gothia Cup brukar jag alltid kika på de, fullständigt bländande ungdomsakademi som saknar motstycke gällande motstånd.
Citera
2017-12-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Han är en pragmatiskt tänkande strateg, men världens skickligaste? Inte i min bok. Mitt bedömningsunderlag är från Milan tiderna framåt, även om hans år i Cagliari var riktigt imponerande, även om han blev sparkad i slutet av sitt andra år.

Ha ha alla blev sparkade från Cagliari. Ranieri, Mazzone, Trapattoni, Allegri osv... Poängen är att Cagliari fortfarande spelar med en trequartista trots att man inte haft en duglig sådan sedan Cossu. Han skapade inte systemet, men han finslipade det och lyckades skapa ett spelsystem som definierade laget.

Men hans storhet är att han utgår ifrån spelarna som han har tillgängliga och skapar det bästa möjliga utifrån dem. Han är inte bunden till ett system, men han arbetar hela tiden mot bästa möjliga resultat. Mer eller mindre cyniskt.
Citera
2017-12-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Hur står det till med Brescia i dagsläget? Varje år Voluntas Brescia kommer till Gothia Cup brukar jag alltid kika på de, fullständigt bländande ungdomsakademi som saknar motstycke gällande motstånd.

Brescia ägs ju numera av Cellino, dvs Cagliaris gamla ägare (hade en kort och inbillar mig ekonomiskt framgångsrik landning i Leeds). Jag tror att de mår relativt bra nu. Men de har haft ett antal tuffa år.

Samtidigt så brukar det vara en berg och dal bana när man har Cellino som ägare. Allt kan hända.

Serie B är stenhårt. Återigen hävdar jag klyschan att allt kan hända. Men det är inte lätt att ta sig upp till Serie A.
Citera
2017-12-10, 00:49
Medlem
i början av 2000-talet hade jag Brescia som mitt lag i Serie A. Cagliari spelade i Serie B, och jag kunde helhjärtat njuta av Mazzone och Baggio. En tränare med stort hjärta och en fotbollspelare med gigantisk skicklighet och passion. Dessutom med gästspelare som t ex Pirlo och Luca Toni. Brescia var fantastiska.
Citera
2017-12-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
....och därmed kan vi redan nu komma överens om att SPAL alltid bör skrivas med versaler. Kan tänka mig att laget är en ny bekantskap för vissa. Men vafan betyder "Ars et Labor" egentligen? Någon som är hemma på latin? Labor borde väl vara arbete?
...

Ha ha jag har inget svar men konstaterar att min son läser språklig inriktning på motsvarande nivå som årskurs nio i Sverige. Italienska, Tyska, Engelska, Franska och Latin är självklara språk och sedan kan man välja till ytterligare... Och matten är flera årskurser svårare. Jag klarade fan inte det men hittade hjälp via youtube, men då handlade det om mitten av gymnasiet.
Citera
2017-12-10, 01:19
Medlem
Stor match mellan Bari och Palermo imorgon. En påminnelse om Bari mot Foggia 26 november, publik 33.600:
https://www.youtube.com/watch?v=BEyS4-Yd0Ys

På tal om arenor, och publik.
Senast redigerad av Brille68 2017-12-10 kl. 01:22.
Citera
2017-12-10, 01:49
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=f-vT3r10diU

Stort och vackert av Juve. Derby d'Italia berör och fan vad Calcio levererar.
Citera
2017-12-10, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
https://www.youtube.com/watch?v=f-vT3r10diU

Stort och vackert av Juve. Derby d'Italia berör och fan vad Calcio levererar.

Ha ha jag håller med. Och jag har absolut inget emot 0-0 i en direkt final. Jämnt och stenhårt som sig bör. Samtidigt så kan alltså Napoli återigen ta tillbaka "sin" ledning av Serie A om de besegrar Fiorentina imorgon. Det är också en fin match, även om det såklart inte kan nå höjderna som Derby d'Italia.

Serie A lever!
Citera
2017-12-10, 02:13
Medlem
anteri17s avatar
Allegri har 3 ligatitlar, 3 coppor, och två CLfinaler med Juventus. Allt detta på 3 år. Ser fortfarande inte folk hans storhet? Herrejävlagud alltså.
Citera
2017-12-10, 02:26
Medlem
anteri17s avatar
Club Season League CI SCI CL
Milan 2010–11 1st SF . R16
Milan 2011–12 2nd SF W QF
Milan 2012–13 3rd QF . R16
Milan 2013–14 11th* . . R16*

Juventus 2014–15 1st W RU RU
Juventus 2015–16 1st W W R16
Juventus 2016–17 1st W RU RU
Juventus 2017–18 . . RU .

Av ovan kan man utläsa:
3 topp3 med Milan + en fiaskoinledning efter man sålt bort halva truppen.
4 avklarade CLgruppspel med Milan (ha i åtanke att alltid något italienskt ryker pre R16)
4 totala vinster i coppan på sex försök.
3 ligatitlar med Juventus.
2 CLfinaler på tre försök med Juventus.

Lägg därtill en toppstrid i år, plus avancemang i CL. Allegri är överlägsen i Italien, och är imo världens bäste tränare. Chess mate, liksom.
Citera
2017-12-10, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Allegri har 3 ligatitlar, 3 coppor, och två CLfinaler med Juventus. Allt detta på 3 år. Ser fortfarande inte folk hans storhet? Herrejävlagud alltså.

Och även om Juventus dominerar Italien (ekonomiskt och sportsligt) så är de inte bland de allra största i Europa ekonomiskt. De har de senaste åren presterat i CL över vad de borde rent ekonomiskt. Och detta samtidigt som de tagit hem lo Scudetto och Coppa Italia. Man siktar hela tiden på alla titlar. Som Juventus ska göra. Och det är löjligt skickligt att kunna hantera alla fronterna i detta krig som varje säsong är för Juventus. Allegri briljerar.
Citera
2017-12-10, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Det är inte för ens den här säsongen som det har funnits någon riktig kandidat till att rubba Juventus dominans i mina ögon. Ser inte det stora i att förlora 2 CL finaler heller, där dom varit i stort sett chanslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in