2017-06-27, 13:38
Medlem
För ett ganska bra tag sedan slutade jag jobba på ett företag (en restaurangverksamhet med filialer lite överallt i Sverige) där jag hade ett personalkort som erbjöd en viss procentuell rabatt på alla köp. Jag jobbade endast extra som timanställd på företaget, och jag sa egentligen aldrig upp mig eller fick sparken, utan jag blev bara inte schemalagd på fler pass och eftersom jag hade fått ett annat jobberbjudande i samma veva så tänkte jag inte mer på det och bytte bara jobb utan att någon sa något om det. Efter ett tag slutade jag få veckoschemat på mailen och jag blev bortplockad ur filialens facebookgrupp, så jag antog att jag hade blivit uppsagd. Jag var också lite yngre vid detta tillfället och hade inte lika mycket arbetslivserfarenhet, så jag såg inget fel i detta.

Nu till saken, jag har fortfarande använt mig utav mitt personalkort och då fått min rabatt vid varje köp. Jag har använt mig av kortet några enstaka gånger (kanske runt 1 gång varannan månad), men min rabatt har alltid dragits och det står i kassan varje gång att det är ett personalkort, samtidigt som mitt namn syns i kassan. Så varje gång kortet dras så loggas det ju att mitt kort använts, med tillhörande rabatt.

Kan jag på något vis bli återbetalningsskyldig för detta i efterhand? Jag är ju EGENTLIGEN fortfarande timanställd, fast utan några timmar, jag har ju inte heller skrivit på några papper eller dylikt om att jag avslutat min anställning, så kan jag ändå bli återbetalningsskyldig? Eller åtalad?

Är det upp till mig eller till företaget (det är ett ganska stort företag) att "avsluta" min anställning? Vart ligger mitt ansvar i allt detta? Självklart vet jag att det är lite dumt att använda mitt personalkort trots att jag inte jobbar kvar, men jag blev mobbad av alla på min filial när jag jobbade där, så i början såg jag det mest som någon typ av "redemption" för hur företaget hanterade situationen när jag uppmärksammade mobbingen (de gjorde alltså ingenting). Dumt av mig, jag vet. Men jag undrar verkligen om jag kommer få några efterdyningar pga användadet av personalrabatten.

Tack på förhand!
Citera
2017-06-27, 14:16
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengilbefriar3n
Kan jag på något vis bli återbetalningsskyldig för detta i efterhand?
Du måste själv veta och ansvara för de avtal du ingår i. Bryter du mot dessa så hjälper det inte att peka på petitesser för att försöka komma undan. Du anses förstå att du gör fel och döms då att göra rätt.

Att du blev "mobbad" gör förmodligen saken än värre för dig då det kan anses att du vill ta lagen i egna händer och ge igen.
Citera
2017-06-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Du måste själv veta och ansvara för de avtal du ingår i. Bryter du mot dessa så hjälper det inte att peka på petitesser för att försöka komma undan. Du anses förstå att du gör fel och döms då att göra rätt.

Att du blev "mobbad" gör förmodligen saken än värre för dig då det kan anses att du vill ta lagen i egna händer och ge igen.

Jag förstår din tanke, att jag nämnde mobbingen var dock inget försök till att bortförklara mig, utan min tanke var bara att trycka på att jag inte handlade så förnuftigt just då, med tanke på att jag var yngre då och detta var mitt första riktiga jobb.

Sedan har jag ju aldrig blivit formellt uppsagd, utan jag tror fortfarande att jag är timanställd, trots att jag inte jobbat ett enda pass där på ett bra tag. Hade jag sagt upp mig eller fått sparken så hade jag ju självklart inte använt personalkortet, och jag tror även inte att kortet hade fortsatt fungera som personalkort efter detta. Jag har en vän som jobbat där vars personalkort övergick till vanligt förmånskort för vanliga kunder efter hens anställning, så det är det jag baserar min hypotes på.

Min fråga var inte om jag blir återbetalningsskyldig om jag använder ett personalkort som jag inte har tillåtelse att använda, utan funderingen uppkom eftersom min anställning där är såpass komplex, och jag aldrig blivit formellt uppsagd.
Citera
2017-06-28, 08:55
Medlem
Ingen som har några fler förslag/synpunkter?
Citera
2017-06-28, 10:07
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengilbefriar3n
Ingen som har några fler förslag/synpunkter?

Jag tänker att det inte spelar någon roll om du blivit formellt uppsagd.
Du har ju slutat jobba där och skriver att när du blev bortplockad ur gruppen och slutade få schemat så ansåg du att du blivit uppsagd. Du har även börjat på ett annat jobb. Det måste ju anses som att du slutat din tidigare tjänst oavsett om det finns på ett papper eller inte.
Senast redigerad av Loppan 2017-06-28 kl. 10:11.
Citera
2017-06-29, 13:45
Medlem
godboys avatar
Det som torde hända är väl att de så småningom kanske upptäcker att du inte är anställd där längre. Sen kan det ju hända att du ändå ligger kvar i deras tim-databas fortfarande. Har du inte skrivit på något särskilt om det där kortet så torde det vara lugnt, Det som nog kommer ske är att det förr eller senare spärras. Jag tror knappast du kommer bli återbetalningsskyldig. Det är ju ändå en viss administration för att de ska lyckas med den biten.

Men jag tycker att du ska sluta äta där i vilket fall, du trivdes ju inte på företaget i fråga och varför gynna dem om du nu ogillar dem?

Men högst osannolikt att du kommer bli betalningsskyldig, börjar de bråka med dig så kan du ju alltid "lipa ut i aftonhoran" och berätta hur dåligt de behandlade dig och det är de nog inte så intresserade av att det skall ske.

Har själv haft personalkort som gällde på ett företag jag jobbade för länge sedan som jag utnyttjade upp till något år efter jag slutat. Detta gällde dock på ett helt köpcenter, men det var ingen som hörde av sig. Så jag tror det är lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in