2017-06-26, 20:55
Medlem
Svejsares avatar
Jag tänkte ta och belåna mina aktier jag har hos Nordnet. Jag har inte tänkt att använda någon större summa utan under 10000 kr, mest för att testa på belåning.
Nu sitter jag med kreditavtalet framför mig och ser att den lägsta summan på värdepapperskredit är 250.000 kr. Om jag beviljas krediten och jag sen i framtiden söker bolån hos någon annan bank, hur påverkas min chans att få lån där då?
Senast redigerad av Svejsare 2017-06-26 kl. 20:55. Anledning: Förtydligat rubriken.
Citera
2017-06-26, 21:05
Medlem
Jag tycker Nordnet funkar bra. Men diversifiering och belåningsgrad får du 1% i ränta (dessutom ligger det utan för ditt investeringssparkonto) så du får hela ränteavdraget på lånet.
Citera
2017-06-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Jag tänkte ta och belåna mina aktier jag har hos Nordnet. Jag har inte tänkt att använda någon större summa utan under 10000 kr, mest för att testa på belåning.
Nu sitter jag med kreditavtalet framför mig och ser att den lägsta summan på värdepapperskredit är 250.000 kr. Om jag beviljas krediten och jag sen i framtiden söker bolån hos någon annan bank, hur påverkas min chans att få lån där då?
Alla lån räknas så klart in a analysen när du tar ett bostadslån. Men eftersom värdepapperslånet har en säkerhet så är det ju ett mindre problem. Dessutom så är det ju bara att sälja av lite aktier och sedan lösa lånet. Se bara till att ha en låg belåningsgrad. Vore tråkigt att belåna aktierna till 80 % och sedan rasar börsen med 30 %. Då sitter du med skulder som är större än tillgångarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in