Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
"Det här var faktiskt mycket vanligare när vi cyklade hem från dansbanan redan på 50-talet. Det var rena gatloppet varje lördag när jazzgossarna försökte knuffa omkull oss. Nu bor jag i Husby och alla pojkarna är så artiga."
(-Berit 73, stolt rödvinsvänster, lätt dement och har aldrig cyklat hem från en dansbana eftersom hon bott på Östermalm i hela sitt liv och fortfarande gör det)
Osäker på relevans. Antyder du att jag sagt att det är osannolikt att det är invandrare? Läs då igen. Jag håller det precis lika troligt att det är invandrare som att det är svenskar, eller ungefär vilket annat scenario du kan komma på. Det är en händelse ingen har någon som helst information om, i en stad ingen vet någonting om, och jag tycker det är ett lustigt fenomen att så många direkt bestämmer sig för att det är just muslimska invandrare av kreativ ålder som gör detta pga shariah. Att det inte kan vara t.ex icketroende syrianer som gör det på skoj, eller innebandysnubbar som dragit sin första lina fultjack och inte ser någon som helst nackdel med att lära någon påskkärring hur man beter sig i Sverige.
Och den där signaturen, den missar om möjligt målet ännu mer. Jag är född och uppväxt i Vivalla, var en entusiastisk del av 90-talets nazivåg, och ända fram till senare halvan av 90-talet fanns det typ två killar av utomeuropeiskt ursprung, i den kombinerade urvalsgruppen "Brickebackens och Vivallas våldsamma ungdomsgäng." En var från Spanien (eller Portugal eller något, osäker), och en från något av de länder som vi kollektivt kallade "Turkiet". Resten var alltså till större delen pursvenska, även om en hyfsad andel av oss väl någon del finnblod.
Så, du är (inte helt oväntat) helt ute och cyklar. Både vad gäller mitt ifrågasättande, och vad jag drar ifrån för erfarenheter när jag säger att det här, och betydligt värre, förekommer rätt duktigt bland gossebarn av alla etniciteter. Jag skulle nog vilja påstå att jag har rätt mycket mer på fötterna än du på det området :]