2012-03-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Ursprungligen kallades den så därför att den snabbt spreds i samband med de fransk-italienska krigen i slutet av 1400-talet. Dock är den gängse teorin att syfilis kom till Europa med Columbus, varför den egentligen borde ha kallats något annat. Dock har du helt rätt i att den ofta fick fiendens namn. Franska, brittiska, polska och kristna sjukan är alla historiska namn på denna otrevliga sjukdom.

För övrigt var den vanligaste kuren mot sjukdomen, innan moderna mediciner kom, kvicksilver. Naturligtvis gjorde det mer skada än nytta...

Det var för övrigt en kejsare i Kina som trodde sig få evigt liv om man åt en daglig dos kvicksilver, ironin är nästan komisk

Citera
2012-03-06, 22:51
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SakerOchTing
Det var för övrigt en kejsare i Kina som trodde sig få evigt liv om man åt en daglig dos kvicksilver, ironin är nästan komisk

Det var Qin Shi Huangdi
Citera
2012-03-06, 23:32
Medlem
Läst på internet:

Mayakalendern har inte räknat med skottår, eftersom skottår "infördes" av Julius Caesar. Detta betyder att mayakalenderns sista dag var för ca 7 månader sedan och inte den 21 december 2012.
Citera
2012-03-07, 13:08
Medlem
Citat:
Och på tal om Syfilis, har inte länder förr i tiden namngett syfilis vid namn av deras grannländers namn? Syfilis har bland annat kallats för "franska sjukan".

Inte bara det: Engelsmännen kallade det "franska sjukan", portugiserna kallade det "engelska sjukan", för spanjorerna var det "portugisiska sjukan" och fransmännen kallade det "åkomman från Spanien"! Hela varvet runt!

Citera
2012-03-07, 16:02
Medlem
Satt och läste lite om personers sista ord innan de har blivit avrättade. Länk till webbsidan i spoilern längst ner.

James French
- Hey, fellas! How about this for a headline for tomorrows paper? "

Citera
2012-03-07, 18:51
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Kan vara läge att påminna mig själv och andra om att sanningshalt och källor och sådan skit är helt underordnat i tråden enl. TS önskemål. Dock är jag säker på att jag hört historien.

Ta nu inte i för hårt! Naturligtvis finns kvalitetskrav kopplade till de anekdoter man presenterar. Historien ska vara rimlig - d.v.s ligga rätt i tid och beskriva ett förlopp som är tänkbart. Vidare ska personen eller skeendet som beskrivs vara existentiellt relevant. (Sålunda platsar inte anekdoter om E-type eller Robinson-Kalle) Det är heller inte fel, utan mest positivt, om anekdoten är förankrad i muntlig tradition eller i skriftliga historiska källor. Inget tvång dock. En icke-trovärdig anekdot brukar ju ändå oftast bli sönderplockad av tråddeltagare kunniga i ämnet, givetvis med motivering och i trådens prestigelösa och vänliga anda! (Kritik i form av "Skitsnack!" eller "Lögn!" undanbedes således.)
Citera
2012-03-07, 21:31
Medlem
oki, hoppas att min anekdot passade i din underbara tråd! Jag tvivlar på dess sanningshalt, liksom på sanningshalten i historien om Al Capone och mjölk jag just skrev om, men jag hoppas det är ok, det är bra historier (om jag får säga det själv) och det uppfattade jag som huvudsaken!

Här kommer en till som kanske iofs är på gränsen till vad som skulle kunna vara sant men hursomhaver:

En gång i tiden fick Sveriges konung en vit elefant som gåva av Siams kung. Svenskarna måste förstås komma upp med en gengåva men det är ju inte självklart vad man ger i gengäld. Ett förslag som kom fram var att man skulle skänka thailändarna unionslillebror Norge
Citera
2012-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
oki, hoppas att min anekdot passade i din underbara tråd! Jag tvivlar på dess sanningshalt, liksom på sanningshalten i historien om Al Capone och mjölk jag just skrev om, men jag hoppas det är ok, det är bra historier (om jag får säga det själv) och det uppfattade jag som huvudsaken!

Här kommer en till som kanske iofs är på gränsen till vad som skulle kunna vara sant men hursomhaver:

En gång i tiden fick Sveriges konung en vit elefant som gåva av Siams kung. Svenskarna måste förstås komma upp med en gengåva men det är ju inte självklart vad man ger i gengäld. Ett förslag som kom fram var att man skulle skänka thailändarna unionslillebror Norge

Eftersom jag har hört något likande så försökte jag gräva upp lite, hittade ingen stensäker källa på det. Det fanns en PDF-fil jag inte kunde öppna upp men citerar från en blogg

Citat:
I samband med 1897 års stora utställning i Stockholm kom Siams kung Chulaongkorn på besök till Oslo och överlämnade en gåva i form av en vit elefant till Norge. Eftersom Norge tillhörde Sverige skulle kungaparet belönas med en gåva. Den skulle inte vara för dyr men ändock påtaglig så man inte förargade Kungen av Thailand
http://maktentillfolket.bloggagratis...norges-nati...
Citera
2012-03-08, 21:55
Medlem
CTCs avatar
Har läst hela tråden, tog 3 dagar på jobbet mycket roligt tidsfördriv.

En tragisk anekdot:
På 1800-talet brukade man använda mumier som bränsle för att elda kaminen på lokomotiv. Eftersom bränsle var en bristvara i Egypten blev det billigare att elda med dessa mumier som enligt osäkra källor såldes tonvis till företagen.
Mark Twain beskrev det hela humoristikt, han skulle hört en lokförare ropa:
"Damn these plebeians, they don't burn worth a cent, pass out a King!'"

Jag antar att gravarna som dessa kroppar låg i inte blev ett dugg undersökta, antagligen hittade av gravplundrare som tjänade en extra peng i att ta med den inneboende. Kan bara ana vilka skatter som försvann.
Citera
2012-03-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Har läst hela tråden, tog 3 dagar på jobbet mycket roligt tidsfördriv.

En tragisk anekdot:
På 1800-talet brukade man använda mumier som bränsle för att elda kaminen på lokomotiv. Eftersom bränsle var en bristvara i Egypten blev det billigare att elda med dessa mumier som enligt osäkra källor såldes tonvis till företagen.
Mark Twain beskrev det hela humoristikt, han skulle hört en lokförare ropa:
"Damn these plebeians, they don't burn worth a cent, pass out a King!'"

Jag antar att gravarna som dessa kroppar låg i inte blev ett dugg undersökta, antagligen hittade av gravplundrare som tjänade en extra peng i att ta med den inneboende. Kan bara ana vilka skatter som försvann.

Välkommen till tråden, nu är du fast för alltid

Om detta verkligen har hänt så är det bara en av alla vandaliseringar av egyptisk kultur, ett annat exempel är när franska soldater sköt prickskytte på Sfinxen, ett otroligt tragiskt sätt att förstöra världens största staty på. Men innan vi lägger skulden på fransmännen så är det värt att säga att det finns teorier om att det var turkar och regn även kan ha orsakat skada på sfinxens näsa

www.ungafakta.se/egypten/vetenskap/arkitektur/
Citera
2012-03-08, 23:47
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Välkommen till tråden, nu är du fast för alltid

Om detta verkligen har hänt så är det bara en av alla vandaliseringar av egyptisk kultur, ett annat exempel är när franska soldater sköt prickskytte på Sfinxen, ett otroligt tragiskt sätt att förstöra världens största staty på. Men innan vi lägger skulden på fransmännen så är det värt att säga att det finns teorier om att det var turkar och regn även kan ha orsakat skada på sfinxens näsa

www.ungafakta.se/egypten/vetenskap/arkitektur/

Har ni inte läst Asterix eller?
www.youtube.com/watch?v=Ea_9yGV61Dg
Obelix är ju iofs också fransman.
Citera
2012-03-14, 21:22
Medlem
Gyllenborsts avatar
Läste nånstans för ett tag sen en rätt rolig anekdot från gränsbygden mellan Sverige och Norge under andra världskriget. Platsen är närmare bestämt nordvästra Värmland.

Det finns en sjö vid namn Tannsjön nordväst om Åmotfors. Sjön ligger så nära Norge att lite mindre än halva sjön tillhör vårt västra grannland. På denna sjö finns en pytteliten ö som ligger 1 meter in på svensk mark.

Under andra Världskriget fick SS för sig att postera ett av sina kulsprutenästan på denna ö som tillhör Sverige. Man kan av förståerliga skäl fatta att Sverige inte sprang till tyskarna och klagade över detta. Men vid krigets slut när tyskarna kapitulerat i Norge var det fritt fram för svenskarna. Det sägs att tullmästaren i Charlottenberg helt sonika tog sin eka, sin revolver och rodde ut och arresterade SS-soldaterna som ju kränkte svensk mark. Tyskarna ska senare ha hamnat i förvar i Charlottenberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in