2017-06-25, 14:49
Medlem
Hej!
Jag gillar att laga mat och få nya idéer. Dock är det irriterande för 99% av alla receptsidor är typ ungefär samma rätter och saknar ganska mycket kreativitet. De är väl gjorda så det ska vara enkelt och gott, något de flesta kan klara av och inte för konstigt för att typ alla ska kunna äta det.

Om jag går in på ica recept nu så har vi;
BBQ-kyckling med rostad majskolv
Frukostglass (yoghurt med blåbär och granola)...
Cheesecake
Pannkaka

Det är väl gott ibland sådär men jag vill gärna göra något som iaf har något element av annorlunda. Tänkte fråga om ni har några bra matlagningshemsidor för att få uppslag till idéer? Yummly är ganska okej tycker jag men lite samma sak. Jag gillar typ alla tips, t ex såg jag att man använt en mandolin för gurka, sen gjorde en sallad inuti den gurk-ringen, det var ju fräckt! Det kan man ju eventuellt göra med potatis, fritera den ringen så den håller sig och göra något annat. Såg grejer gjorda i kokosnötskal, det var också riktigt snyggt. Sen ska det ju vara gott med!! Är man inne på pinterest och söker på plating hittar man ju snygga grejer.
Citera
2017-06-25, 15:49
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!
Jag gillar att laga mat och få nya idéer. Dock är det irriterande för 99% av alla receptsidor är typ ungefär samma rätter och saknar ganska mycket kreativitet. De är väl gjorda så det ska vara enkelt och gott, något de flesta kan klara av och inte för konstigt för att typ alla ska kunna äta det.

Cheesecake
Pannkaka

Det är väl gott ibland sådär men jag vill gärna göra något som iaf har något element av annorlunda. Tänkte fråga om ni har några bra matlagningshemsidor för att få uppslag till idéer? Yummly är ganska okej tycker jag men lite samma sak. Jag gillar typ alla tips, t ex såg jag att man använt en mandolin för gurka, sen gjorde en sallad inuti den gurk-ringen, det var ju fräckt! Det kan man ju eventuellt göra med potatis, fritera den ringen så den håller sig och göra något annat. Såg grejer gjorda i kokosnötskal, det var också riktigt snyggt. Sen ska det ju vara gott med!! Är man inne på pinterest och söker på plating hittar man ju snygga grejer.

Om du gillar matlagning och annorlunda metoder och tekniker kan jag tipsa att kolla in Heston Blumenthal, framgångsrik matkemist som har en egen infallsvinkel. Han har gjort en del matprogram på brittisk tv, mycket finns på youtube.
Citera
2017-06-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om du gillar matlagning och annorlunda metoder och tekniker kan jag tipsa att kolla in Heston Blumenthal, framgångsrik matkemist som har en egen infallsvinkel. Han har gjort en del matprogram på brittisk tv, mycket finns på youtube.

Grymt, la till länkar till hans restauranger för att se vad man kan göra själv. T ex så ä det väl osannolikt att jag kvävefryser ägg och cocktails men det fanns ju lite idéer som inte är så crazy som man kan göra. Man får ju tänka på ingredientser med, om jag tar denna;

Chicken oysters, salsify, marrowbone, horseradish cream & pickled walnuts

Så vet jag inte ens vad chicken oysters eller salsify, antar att märgben kan man fråga en slaktare? Iaf, visst kan man kopiera denna rakt av men jag föredrar isf idéer som "Saffron, calf tail & red wine" där man kanske inte behöver ha just calf tail utan byta ut det emot en kalv, det har jag inte provat tidigare.

Tar gärna emot mer menyer som är intressanta. Jag brukar själv ta bilder på menyer där jag har idéer men fram tills nu har jag inget bra system för att gå tillbaka till dom men nu har jag gjort en excel som jag tänkte mata med flertalet rätter i bra system och enklare tips.
Citera
2017-06-28, 07:15
Medlem
klybans avatar
Men testa göra olika länders mat, och sen vad som kommer ur detta.
Och ICA låter väl inte som rätt ställe göra detta, då det oftast försvenska på nått sätt.
Citera
2017-06-28, 17:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej!

Cheesecake
Pannkaka

En enkel är att bara göra en bildsök på en sökmotor på olika länders mat.
För mest träffar på engelska då om du inte kan landets språk.
Hittar du något som ser spännande ut så gör en bildsök på detta.
Då får du ju upp en mängd matsiter som huserar recept av denna rätt.
Sedan är det ju bara att tuta och köra när du hittar ett kul recept.
Citera
2017-06-29, 12:33
Medlem
Amazingthings avatar
seriouseats.com, tror inte det finns någon bättre sida när det gäller detta område.

Kolla bara deras hasselbackspotatisgratäng (långt ord) som dom uppfann http://www.seriouseats.com/2013/12/t...er-recipe.html
Citera
2017-07-01, 17:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Hej!

Cheesecake
Pannkaka

Vet inte om du menar molekylär matlagning, teknisk matlagning eller råvaror.
Jag menar att innovativ matlagning under de senaste åren har varit så inne att det är ute nu.
Idag slår fine dining igen för rustika krogar.
Noma har stängt för kockdrivna kvarterskrogar.
Och trender på krogen slår mot mat i hemmen och vice versa.

Hursomhelst, ett tips som är enkelt är att gå in på adlibris.se eller närmsta stora bokhandel och du skall finna massor av innovativa matböcker. De finns i oändlighet. Köp!
Andra problem som jag kan ana....
Det kan vara svårt att få tag på alla dessa spännande och ovanliga råvaror.
Och. Det kan komma att krävas köksutrustning som kostar pengar beroende på din lust på nivå.
Viss kunskap krävs. Men trial and error.... träna, gör fel och med tålamod lär man sig....
Dyr hobby. Men rolig.

´
Citera
2017-07-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Vet inte om du menar molekylär matlagning, teknisk matlagning eller råvaror.
Jag menar att innovativ matlagning under de senaste åren har varit så inne att det är ute nu.
Idag slår fine dining igen för rustika krogar.
Noma har stängt för kockdrivna kvarterskrogar.
Och trender på krogen slår mot mat i hemmen och vice versa.

Hursomhelst, ett tips som är enkelt är att gå in på adlibris.se eller närmsta stora bokhandel och du skall finna massor av innovativa matböcker. De finns i oändlighet. Köp!
Andra problem som jag kan ana....
Det kan vara svårt att få tag på alla dessa spännande och ovanliga råvaror.
Och. Det kan komma att krävas köksutrustning som kostar pengar beroende på din lust på nivå.
Viss kunskap krävs. Men trial and error.... träna, gör fel och med tålamod lär man sig....
Dyr hobby. Men rolig.

´

Jag skiter i vad som är trendigt. Tycker det finns tid och plats för allt. Det får gärna vara en internationell tvist på det, absolut men tycker själv det är mer intressant med fusion. Alltså, istället för att söka på marockansk tagine så kanske det vore fräckt att använda den där claypotgrejen att göra nåt annat.

T ex så tycker jag iron chef är kul för där får man liksom 10 kreativa idéer och förklaringar av ingredientser på kort tid och där kanske man kan ta intressanta smakkombinationer och göra sin egna variant. Eller bara en sån sak som att de serverar saker i en sjögurka, det är ju fräckt med. Optimalt är ju inte direkt att bara göra något för man tycker det är fräckt men det kan vara en kul utgångspunkt att experimentera utifrån. Jag köpte t ex precis ett gäng kokosnötter och tänkte använda det som en skål men känns lite för självklart att göra typ nån rödcurry thai grej så funderar på andra varianter som vore bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in