Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 15:27
  #13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
oj många svar...alltså ja det känns orättvist att vi alltid träffar hans familj så ofta men han vill aldrig träffa min..man får väl ställa upp för varann även om man tkr det är lite jobbigt, är ju inte så himla ofta vi besöker dom liksom..oftast är jag själv. Jamen jag vill väl såklart ha med honom så min familj får träffa honom, det vill dom ju...vill inte att vi ska ha varit ihop typ 10 år sen och han träffat min familj 5 ggr på 10 år....han är min familj också och vill ju helst åka tillsammans med honom.

Visst kan vi göra dagsutflykter men tycker det är lite långt för bara en dagsutflykt...och jag har föreslagit hotell hos min syster men det verkade väl inte så intressant heller. Vi måste inte umgås med dom hela tiden heller, vi kan ju åka iväg själva och hitta på saker. Blir bara så trött på att det alltid ska va såhär. Jag skulle ju kunna vägra att träffa hans familj men hur skulle det bli? Jag vill väl kunna ha en bra relation med dom om jag är tsm med honom samma som jag vill att han ska ha en bra relation med min familj, jag skulle aldrig vägra för jag är inte sån..jag ställer upp för honom, men visst vi behöver inte bo kvar då eftersom dom bor i samma stad, men vi gjorde det en gång i hans föräldrars sommarstuga och det var inga problem för mig direkt. Som sagt så blir jag bara sur och känner att han får fan ställa upp.

Om det är ett alternativ att flytta till din hemstad, så kanske det inte vore så dumt. Men då skulle det vara för att ni vill satsa seriöst såklart, det är ändå en stor förändring att göra. Jag är fortfarande inte på det klara med om din pojkvän är introvert, men är han det så är det inte "bara att ställa upp". Det är tortyr. Om du faktiskt bryr dig om honom, så utsätter du honom inte för det. Då är det att hitta andra lösningar som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Det är inte frågan om mm-rättvisa, det går inte. Men om man håller en någorlunda
rättvis fördelning så behöver inte den ena känna att det bara är en som ställer upp för den andre.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det inte alls ovanligt att man träffar mannens familj jätte-
mycket, men sedan så finns det noll intresse för att ställa upp tillbaka. Jag har varit
med om samma sak, och till slut så sade jag ifrån när vi jämt och ständigt skulle till hans familj.
För visst vill man att det ska vara någorlunda rättvist! Något annat som är klassiskt är
att mannen sitter alltid och pratar med de andra, medan kvinnan hjälper till med disken. Och
hur ofta är det tvärtom?

Tyvärr så måste man ibland sätta gränser, och det leder ofta till tjafs. Men det är inte alltid som
man känner för att hälsa på hans familj, men man gör det ändå. När det sedan är tvärtom, då
är det tvärnit. Och det är ganska så frustrerande.

I de fall där det rör sig om ren och skär själviskhet så håller jag helt med. Män som bara tänker på sig själva är tölpar. Men man måste se till personlighetsskillnader också. Men är man inte introvert utan att det är att man bara vill ta och aldrig vill ge... En sådan person är inget man bör satsa sitt liv på.

Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
tycker inte det är så jättekul heller att behöva tala om för min familj att: nej men han vill inte träffa er, eller han är obekväm med att sova över...
Familjen är väldigt viktig för mig..

Fast är det att han inte vill träffa dom, eller är det att han inte vill göra det i en hel helg?
Citera
2017-06-24, 17:59
  #14
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
Hejsan, Jag skulle behöva lite råd från er angående mitt problem. Min kille och jag har varit tillsammans i ett år nästan precis. Vi kommer från olika städer i Sverige och jag träffade honom för att jag flyttade dit han kommer ifrån pga studier. Nu är det så att han är så obekväm med att träffa/åka och hälsa på min familj..eftersom hans familj bor där han/vi bor men min familj bor där jag kommer ifrån (ca 2h bort), så då måste vi ju åka dit och stanna över en helg eller så. Krävdes ganska mycket tjat och tjafs innan han väl följde med förra året som var första gången, men det gick jättebra och han tyckte det var kul och gillad min familj. Nu i sommar så ville min syster som bor på ett helt annat ställe i sverige med sin man (ca 7h bort), att vi skulle komma och besöka dom i sommar. Men nu börjar han krångla om det igen...han tycker det är obekvämt att bo med dom ett par nätter för att han inte träffat hennes man någon gång och min syster bara ett par ggr. Han blir obekväm att prata om det och det känns verkligen som jag får tvinga honom...Jag vet inte vad jag ska göra?
Det är ju min familj..och eftersom hela min familj ej är samlad i samma stad som vi bor i så måste man ju åka runt och bo kvar ett par dagar liksom....det får han ju fatta, blir så irriterad att han varje gång ska krångla när det börjas prata om att besöka min familj.... Vad tycker ni jag ska göra?
Jag har tagit upp det ett par gånger och sagt att det betyder mkt för mig och att det bara är att följa med typ..han borde ställa upp för mig. Klart att dom vill att han också följer med liksom. Jag skulle ställa upp för honom om fallet var tvärtom. Och att spärrarna nog kommer släppa (som det gjort tidigare) efter några timmar/nån dag. Sen har jag full förståelse också för att han tkr det är lite obekvämt att bo med "främmande" folk men det är ju skillnad på främmande och främmande, är ändå MIN familj.

Känner igen detta lite med mitt ex. Man skulle åka runt till hans familj konstant. Men det var motvilligt han följde med till min mamma eller min pappas familj.

Jag ska säga att när jag var ledig höll jag nästan på att stressa ihjäl mig för att hela hans familj och vänner skulle "behagas" med besök. Jag bodde nämligen x antal mil bort från han och min familj. Så kunde som inte åka upp så ofta som jag önskade då jag jobbar på veckorna.

Ja tillslut sa jag stopp med allt detta rännande. För jag orkade inte.

Men han slutade aldrig vara missnöjd och gnälla efter dessa besök. Nu var vi bara några timmar och inte dagar.

Prata med han om hur du känner. Hur du mår över denna situationen.
Citera
2017-06-24, 18:15
  #15
Avstängd
Säg att det hade betytt mycket för dig och lämna det där.

Är han man nog så kommer han, när tiden kommer, att följa med.

Men att du drar upp det ett bra tag innan och tjatar på honom om något han inte är bekväm med, gör honom uppenbarligen frustrerad. Jag förstår din syn på situationen, och att du säger sakerna som du gör men detta stycke
Citat:
Jag har tagit upp det ett par gånger och sagt att det betyder mkt för mig och att det bara är att följa med typ..han borde ställa upp för mig. Klart att dom vill att han också följer med liksom. Jag skulle ställa upp för honom om fallet var tvärtom.
är inte okej. Omoget beteende och försöka att ge honom skuldkänslor med dina resonemang kommer inte att hjälpa.


Tycker du att det är konstigt att han blir frustrerad när du beter dig sådär?

Skuldkänslor känner han nog redan då han säkert inte vill göra dig besviken. Du kommer ingenstans med det här sättet.
Så vad du borde göra är helt enkelt att säga till honom "det hade varit underbart om du följde med" sen lämna det helt. Sen förstå själv att det hade varit roligare för er båda om han följde med utav egen vilja, istället för emot sin vilja. Nu ger du honom chansen att välja själv. Ska jag med eller inte? Och om han inte vill det så FINE.. Det kommer garanterat fler tillfällen.
Citera
2017-06-24, 19:31
  #16
Medlem
Jag anser att det inte ska vara något som påverkar er kärleksrelation
Ni är separata invidivider, ni behöver inte umgås med varandras familjer. Om min man inte hade velat hänga med min familj så är det lugnt för mig, han är fortfarande min kärlek och min familj är fortfarande min underbara familj. Respektera varandras önskningar. Men det är bara min relationsfilosofi
Citera
2017-06-24, 20:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
oj många svar...alltså ja det känns orättvist att vi alltid träffar hans familj så ofta men han vill aldrig träffa min..man får väl ställa upp för varann även om man tkr det är lite jobbigt, är ju inte så himla ofta vi besöker dom liksom..oftast är jag själv. Jamen jag vill väl såklart ha med honom så min familj får träffa honom, det vill dom ju...vill inte att vi ska ha varit ihop typ 10 år sen och han träffat min familj 5 ggr på 10 år....han är min familj också och vill ju helst åka tillsammans med honom.

Visst kan vi göra dagsutflykter men tycker det är lite långt för bara en dagsutflykt...och jag har föreslagit hotell hos min syster men det verkade väl inte så intressant heller. Vi måste inte umgås med dom hela tiden heller, vi kan ju åka iväg själva och hitta på saker. Blir bara så trött på att det alltid ska va såhär. Jag skulle ju kunna vägra att träffa hans familj men hur skulle det bli? Jag vill väl kunna ha en bra relation med dom om jag är tsm med honom samma som jag vill att han ska ha en bra relation med min familj, jag skulle aldrig vägra för jag är inte sån..jag ställer upp för honom, men visst vi behöver inte bo kvar då eftersom dom bor i samma stad, men vi gjorde det en gång i hans föräldrars sommarstuga och det var inga problem för mig direkt. Som sagt så blir jag bara sur och känner att han får fan ställa upp.

Vad är egentligen problemet då? Först verkade problemet handla om att han inte vill övernatta hos främlingar eller folk han knappt känner och knappt har träffat. Eftersom han kände sig obekväm med det. Att det var därför som han inte ville hälsa på din familj. Sedan funkar det heller inte att hälsa på din familj om ni bor på exempelvis på hotell, och passar på att få lite egentid också så att ni inte träffar familjen hela tiden. Då låter det inte som om problemet egentligen är att det är obekvämt att sova hos främmande människor (aka din familj).

Har han dessutom träffat din familj tidigare, och säger att han gillar dem, så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Då borde han ju kunna tänka sig att träffa dem. Om det nu är boendet som är problemet och att han inte vill bo hos främlingar (din familj) så finns det ju olika lösningar för detta. Är hotell ointressant, så får ni försöka hitta en annan lösning som funkar för er båda. Du skrev i trådstarten att han blir obekväm av att ens prata om din familj och att träffa dem. Men jag tror du ändå får prata med honom om saken, hur obekväm han kommer att bli. Annars slutar det troligen med att du fortsätter vara sur över detta, och träffa din familj ensam. Att han aldrig följer med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback